Podstawy prawa pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-ADM-LN>PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa pracy |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Administracja, specjalność Finanse i administracja publiczna, sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Iwona Florek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | iwona.florek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta kierunku administracja z podstawowymi przepisami prawa pracy tj. podstawowymi normami regulującymi nawiązanie, trwania i rozwiązanie stosunku pracy, nabycie umiejętności wykorzystywania teoretycznej wiedzy z prawa pracy w praktyce, zrozumienie roli i sposobu funkcjonowania prawa pracy w społeczeństwie, Przedstawienie najważniejszych problemów związanych z funkcjonowaniem poszczególnych instytucji prawa pracy. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W05: Student rozumie istotę prawa pracy, jego charakter, funkcje oraz specyfikę norm prawa pracy. Potrafi wskazać jego miejsce w systemie prawa oraz relacje między prawem pracy a innymi dziedzinami prawa, takimi jak prawo cywilne, administracyjne czy ubezpieczeń społecznych. W11: Student posiada zaawansowaną wiedzę o regulacjach prawnych z zakresu prawa pracy kształtujących stosunki zatrudnienia, ochronę praw pracowników, obowiązki pracodawców oraz rolę administracji publicznej w egzekwowaniu i kształtowaniu polityki zatrudnienia. Zna instytucje odpowiedzialne za nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy oraz zasady dialogu społecznego. U05: Student potrafi stosować w praktyce wiedzę z zakresu prawa pracy, podejmując decyzje dotyczące stosunków pracy. Umie analizować przepisy prawa pracy oraz komunikować ich znaczenie i konsekwencje interesariuszom (pracownikom, pracodawcom, organom administracji publicznej). U06: Student potrafi formułować rozwiązania prawne de lege lata dotyczące funkcjonowania instytucji prawa pracy, interpretować przepisy prawa pracy oraz wskazywać możliwości ich zastosowania w konkretnych sytuacjach praktycznych, również w kontekście sporów pracowniczych i procedur sądowych. U11: Student potrafi przygotować wypowiedzi pisemne i ustne w języku prawnym i prawniczym dotyczące stosunków pracy, umów o pracę, regulaminów pracy, ochrony praw pracowników oraz obowiązków pracodawców, bazując na aktach prawnych i literaturze przedmiotu. K01: Student ma świadomość znaczenia prawa pracy dla funkcjonowania rynku pracy i ochrony pracowników. Potrafi ocenić zgodność działań pracodawców i pracowników z obowiązującymi przepisami, analizować skutki prawne podejmowanych decyzji oraz dostrzegać potrzebę ciągłego doskonalenia wiedzy w zakresie dynamicznych zmian prawa pracy. K04: Student wykazuje wrażliwość na problemy społeczne wynikające z niewłaściwego i nieetycznego stosowania lub niestosowania przepisów prawa pracy. Potrafi identyfikować i analizować sytuacje prowadzące do naruszenia praw pracowniczych oraz wskazywać środki zaradcze służące ochronie praw zatrudnionych. |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: debata, dialog |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projektów, etc) |
Skrócony opis: |
Prawo pracy wyemancypowało się w XX w. z prawa cywilnego przede wszystkim jako otoczenie regulacyjne umowy o pracę. Ochrona pracownika, który jest słabszą stroną stosunku prawnego, doprowadziło do odejścia prawa pracy od cywilnoprawnej metody regulacji zakładającej równorzędność i daleko posuniętą autonomię podmiotów tego stosunku. Powstała też teoria stosunku prawno-pracowniczego, która będzie omawiana na zajęciach. Przedmiot ma na celu ukazanie studentom sfery dozwolonego działania pracodawcy oraz zwrócenia uwagę na normy prawne chroniące pracownika. |
Pełny opis: |
Każde zajęcia składają się z części teoretycznej - podającej oraz praktycznej/ćwiczeniowej. • Prawo pracy - informacje wstępne, definicja pracy, źródła prawa pracy, zasady prawa pracy • Rodzaje stosunków pracy, rodzaje umów • Nawiązanie stosunku pracy • Rodzaje umów o pracę, okresy wypowiedzenia, obowiązki pracodawcy i pracownika, • Systemy czasu pracy • Czas pracy • Urlop - rodzaje i wymiar • Uprawnienia związane z rodzicielstwem • Praca zdalna • Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku pracy |
Literatura: |
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Dostęp: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19740240141 Florek L., Pisarczyk Ł. Prawo pracy, CH Beck Warszawa 2021. Barzycka-Banaszczyk M., Grzelachowska-Larek A., Larek G., Prawo pracy Pytania kazusy, tablice Testy, CH Beck Warszawa 2019 Literatura uzupełniająca: Jaśkowski K., Meritum prawa pracy 2022, Wolters Kluwe |
Efekty uczenia się: |
EEKTY OGÓLNE W05: posiada zaawansowaną wiedzę m.in. z zakresu nauk prawnych (prawa materialnego i procesowego oraz publicznego i prywatnego), a także innych dyscyplin naukowych związanych z wybranym zakresem studiów W11: zna w stopniu zaawansowanym normy i reguły (prawne, organizacyjne, moralne, etyczne) dotyczące organizowania wybranych struktur i instytucji społecznych ich elementów oraz zarządzania nimi, dotyczące procesów zmian, a także o ich przyczyn, przebiegu, skali i konsekwencji U05: stosuje w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu nauk administracyjnych, komunikuje się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią związaną z administracją, także w procesie rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej U06: potrafi wyróżnić podstawowe modele i funkcje administracji oraz prognozować konkretne procesy i zjawiska społeczne (gospodarcze, polityczne, prawne, kulturowe) związane z administracją oraz ich praktyczne skutki, z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w skali poszczególnych podmiotów, w wymiarze regionu, w skali całej gospodarki i w skali globalnej U11: posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z administracją, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K01: ma świadomość znaczenia wiedzy interdyscyplinarnej w procesie opisu oraz wyjaśniania różnych zjawisk, procesów oraz problemów poznawczych i praktycznych procesów, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej ich oceny, potrafi je uzupełniać i doskonalić, ma świadomość potrzeby ciągłego samorozwoju K04: ma ugruntowaną wrażliwość na problemy społeczne, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, w oparciu o posiadaną wiedzę oraz podstawowy warsztat badawczy dokonuje analizy i interpretacji zjawisk społecznych formułując wnioski i rozwiązania sytuacji problemowych życia zbiorowego, organizacyjnego, zawodowego, dba o dorobek i tradycje zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - testy podsumowujące zajęcia Ćwiczenia - kazusy Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Florek | |
Prowadzący grup: | Iwona Florek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.