Cyberprzemoc i cyberprzestępczość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 01-BEZ-SBC-LN>CYB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyberprzemoc i cyberprzestępczość |
Jednostka: | Filia w Mińsku Mazowieckim |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr, doc. Sofiia Sokolova |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | sofia.sokolova@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest nabycie podstawowej wiedzy, kompetencji oraz umiejętności z zakresu problematyki cyberprzemocy i cyberprzestępstw. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | K2P_W08 - Student dysponuje pogłębioną wiedzą w zakresie funkcjonowania systemów informatycznych, zastosowania standardowych metod i narzędzi informatycznych służących do wspomagania zarządzania bezpieczeństwem, wykorzystywania zasobów informacyjnych mających wpływ na poziom bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony informacji i bezpieczeństwa ich przekazywania w sieciach informatycznych. K2P_W13 - Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie wybranej specjalności studiów. K2P_U02 - Student dokonuje precyzyjnego opisu i oceny zjawisk i procesów w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego, patrząc na nie poprzez pryzmat posiadanej wiedzy na temat procesów (historycznych, politycznych, społecznych, gospodarczych, militarnych, działalności zorganizowanych grup przestępczych, terroryzmu etc.). K2P_U07 - Student dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa. K2P_U14 - Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie wybranej specjalności studiów. K2P_K01 - Student jest zdolny do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w instytucjach właściwych w sprawach bezpieczeństwa na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym, w jednostkach administracji państwowej, ośrodkach naukowo-badawczych i eksperckich, zajmujących się problematyką bezpieczeństwa oraz w mediach, uwzględniając przy tym zmieniające się potrzeby społeczne; dba o rozwój dorobku zawodu i podtrzymywanie jego etosu, oraz przestrzega i broni zasad etyki zawodowej. K2P_K07 - Student posiada pogłębione kompetencje społeczne w zakresie wybranej specjalności studiów. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: metoda problemowa w grupach |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: metoda problemowa w grupach |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - praca kontrolna |
Skrócony opis: |
Cyberprzestrzeń jako obszar działania indywidualnych przestępców i zorganizowanych grup przestępczych. Cyberprzemoc jako zagrożenie związane z ICT. Cyberprzestępczość. Analiza poszczególnych typów przestępstw w cyberprzestrzeni. |
Pełny opis: |
Cyberprzestrzeń jako obszar działania indywidualnych przestępców i zorganizowanych grup przestępczych. Cyberprzemoc jako zagrożenie związane z ICT. Rodzaje i skutki cyberprzemocy. Mechanizmy i czynniki sprzyjające cyberprzemocy. Konsekwencje cyberprzemocy. Zapobieganie cyberprzemocy. Cyberprzestępczość. Etiologia przestępstw w cyberprzestrzeni. Fenomenologia przestępstw w cyberprzestrzeni. Analiza poszczególnych typów przestępstw w cyberprzestrzeni. Identyfikacja i klasyfikacja zagrożeń informacji w cyberprzestrzeni. Kodeksowe i pozakodeksowe cyberprzestępstwa. Problematyka cyberbezpieczeństwa w regulacjach prawnych Rady Europy, Unii Europejskiej, ONZ. Problematyka cyberbezpieczeństwa w regulacjach prawnych Polski. Polityka kryminalna państwa wobec przestępstw w cyberprzestrzeni. Kryminalistyczne metody wykrywania, identyfikowania i zwalczaniem zjawiska cyberprzestępczości. Zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstwom w cyberprzestrzeni. Skala i dynamika zjawiska cyberprzestępczości w Polsce. Cyberprzestępczość od pierwszych przestępstw na tle komputerowym i największe i najgroźniejsze działania hakerów w historii. |
Literatura: |
Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego // pod redakcją naukową Józefa Bednarka. Warszawa: Difin S.A., 2014. Doktryna cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej / Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Dylematy społeczności cyfrowej / pod red. Józefa Bednarka i Anny Andrzejewskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015. Górka M. (red.). Cyberbezpieczeństwo jako podstawa bezpiecznego państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Diffin, 2014. Jakubczak, Ryszard. Powszechna Obrona Terytorialna w Cyberobronie i agresji hybrydowej. Raszyn: Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, 2017. Kowalewski J., Kowalewski M. Zagrożenia informacji w cyberprzestrzeni, cyberterroryzm. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2017. Kowalewski J.; Kowalewski M. Ochrona informacji i systemów teleinformatycznych w cyberprzestrzeni. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2018. Liderman K. Bezpieczeństwo informacyjne. Warszawa: PWN, 2017. Nowe oblicza uzależnień // Pod redakcją Elżbiety Łuczak. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego, 2009. Nowoczesne narzędzia informatyczne w przeciwdziałaniu zagrożeniom bezpieczeństwa // Redakcja naukowa: Bronisław Sitek; Józef Piotr Knap; Stanisław Sagan; Łukasz Roman. Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnejim. Alcide De Gasperi, 2016. Roman Ł., Krassowski K., Sagan S., Wróblewski D. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w identyfikacji zagrożeń, WSGE, 2018. Wiśniewski Piotr, Boehlke Jerzy. Cyberprzestępczość w gospodarce. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017. Wojciechowska-Filipek S., Ciekanowski Z. Bezpieczeństwo funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Jednostki – organizacji – państwa, Warszawa, 2017. |
Efekty uczenia się: |
W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin, Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Literatura uzupełniająca G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012 B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020 Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin, Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Literatura uzupełniająca G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012 B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020 Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.