Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cyberprzemoc i cyberprzestępczość 

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 01-BEZ-SBC-LN>CYB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cyberprzemoc i cyberprzestępczość 
Jednostka: Filia w Mińsku Mazowieckim
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr, doc. Sofiia Sokolova

Dane kontaktowe do wykładowcy:

sofia.sokolova@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest nabycie podstawowej wiedzy, kompetencji oraz umiejętności z zakresu problematyki cyberprzemocy i cyberprzestępstw.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

K2P_W08 - Student dysponuje pogłębioną wiedzą w zakresie funkcjonowania systemów informatycznych, zastosowania standardowych metod i narzędzi informatycznych służących do wspomagania zarządzania bezpieczeństwem, wykorzystywania zasobów informacyjnych mających wpływ na poziom bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony informacji i bezpieczeństwa ich przekazywania w sieciach informatycznych.

K2P_W13 - Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie wybranej specjalności studiów.

K2P_U02 - Student dokonuje precyzyjnego opisu i oceny zjawisk i procesów w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego, patrząc na nie

poprzez pryzmat posiadanej wiedzy na temat procesów (historycznych, politycznych, społecznych, gospodarczych, militarnych, działalności zorganizowanych grup przestępczych, terroryzmu etc.).

K2P_U07 - Student dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik

informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej

na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć

satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa.

K2P_U14 - Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie wybranej specjalności studiów.

K2P_K01 - Student jest zdolny do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w instytucjach właściwych w sprawach bezpieczeństwa na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym, w jednostkach administracji państwowej, ośrodkach naukowo-badawczych i

eksperckich, zajmujących się problematyką bezpieczeństwa oraz w mediach, uwzględniając przy tym zmieniające się potrzeby społeczne;

dba o rozwój dorobku zawodu i podtrzymywanie jego etosu, oraz przestrzega i broni zasad etyki zawodowej.

K2P_K07 - Student posiada pogłębione kompetencje społeczne w zakresie wybranej specjalności studiów.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości

W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości

U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia

U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Metoda - wykład:

Metody niepodające: metoda problemowa w grupach
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: metoda problemowa w grupach
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - praca kontrolna

Skrócony opis:

Cyberprzestrzeń jako obszar działania indywidualnych przestępców i zorganizowanych grup przestępczych.

Cyberprzemoc jako zagrożenie związane z ICT.

Cyberprzestępczość. Analiza poszczególnych typów przestępstw w cyberprzestrzeni.

Pełny opis:

Cyberprzestrzeń jako obszar działania indywidualnych przestępców i zorganizowanych grup przestępczych.

Cyberprzemoc jako zagrożenie związane z ICT.

Rodzaje i skutki cyberprzemocy.

Mechanizmy i czynniki sprzyjające cyberprzemocy.

Konsekwencje cyberprzemocy.

Zapobieganie cyberprzemocy.

Cyberprzestępczość.

Etiologia przestępstw w cyberprzestrzeni.

Fenomenologia przestępstw w cyberprzestrzeni.

Analiza poszczególnych typów przestępstw w cyberprzestrzeni.

Identyfikacja i klasyfikacja zagrożeń informacji w cyberprzestrzeni.

Kodeksowe i pozakodeksowe cyberprzestępstwa.

Problematyka cyberbezpieczeństwa w regulacjach prawnych Rady Europy, Unii Europejskiej, ONZ.

Problematyka cyberbezpieczeństwa w regulacjach prawnych Polski.

Polityka kryminalna państwa wobec przestępstw w cyberprzestrzeni.

Kryminalistyczne metody wykrywania, identyfikowania i zwalczaniem zjawiska cyberprzestępczości.

Zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstwom w cyberprzestrzeni.

Skala i dynamika zjawiska cyberprzestępczości w Polsce.

Cyberprzestępczość od pierwszych przestępstw na tle komputerowym i największe i najgroźniejsze działania hakerów w historii.

Literatura:

Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego // pod redakcją naukową Józefa Bednarka. Warszawa: Difin S.A., 2014.

Doktryna cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej / Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.

Dylematy społeczności cyfrowej / pod red. Józefa Bednarka i Anny Andrzejewskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.

Górka M. (red.). Cyberbezpieczeństwo jako podstawa bezpiecznego państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Diffin, 2014.

Jakubczak, Ryszard. Powszechna Obrona Terytorialna w Cyberobronie i agresji hybrydowej. Raszyn: Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, 2017.

Kowalewski J., Kowalewski M. Zagrożenia informacji w cyberprzestrzeni, cyberterroryzm. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2017.

Kowalewski J.; Kowalewski M. Ochrona informacji i systemów teleinformatycznych w cyberprzestrzeni. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2018.

Liderman K. Bezpieczeństwo informacyjne. Warszawa: PWN, 2017.

Nowe oblicza uzależnień // Pod redakcją Elżbiety Łuczak. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego, 2009.

Nowoczesne narzędzia informatyczne w przeciwdziałaniu zagrożeniom bezpieczeństwa // Redakcja naukowa: Bronisław Sitek; Józef Piotr Knap; Stanisław Sagan; Łukasz Roman. Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnejim. Alcide De Gasperi, 2016.

Roman Ł., Krassowski K., Sagan S., Wróblewski D. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w identyfikacji zagrożeń, WSGE, 2018.

Wiśniewski Piotr, Boehlke Jerzy. Cyberprzestępczość w gospodarce. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.

Wojciechowska-Filipek S., Ciekanowski Z. Bezpieczeństwo funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Jednostki – organizacji – państwa, Warszawa, 2017.

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości

W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości

U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia

U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości.

Literatura:

Literatura podstawowa

M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin,

Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

Literatura uzupełniająca

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020

Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin

Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom

Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości

W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości

U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia

U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości.

Literatura:

Literatura podstawowa

M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin,

Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

Literatura uzupełniająca

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020

Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin

Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom

Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)