Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-WWR-POD-N3>PKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna dziecka
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Anna Krajewska

Dane kontaktowe do wykładowcy:

anna2764@wp.pl

609104571

Cel przedmiotu:

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej psychologii klinicznej, rodzajami zaburzeń rozwojowych, ich obrazem klinicznym

Zapoznanie z udziałem czynników sytuacyjnych, środowiskowych i

osobowościowych w genezie zaburzeń.

Charakterystyka podstawowych zaburzeni rozwoju u dzieci i młodzieży z punktu widzenia procesów psychologicznych.


Metoda - wykład:

Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody podające: pokaz

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną omówione podstawowe terminy, podejścia teoretyczne

Pełny opis:

Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej dziecka

Pojęcie normy i normalności zdrowia w rozwoju dzieci i młodzieży.

Orientacja patogenetyczna i model salutogenezy. Poczucie koherencji.

Modele teoretyczne wykorzystywane w rozumieniu przyczyn i mechanizmów problemów klinicznych dzieci i młodzieży

Model psychodynamiczny ( teoria psychoanalizy Z. Freuda, stadia rozwoju psychicznego E. Ericksona). Kierunki behawioralne. Podejście poznawcze. Orientacja fenomenologiczno-humanistyczna.Model interakcyjno-systemowy

Stres psychologiczny. Podatność na stres, obrona przed nim.

Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Problem rodziny z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi

Zaburzenia procesów emocjonalnych i motywacyjnych w dzieciństwie. Mechanizmy zaburzeń nerwicowych dzieci.

Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Dzieci z zaburzeniami zachowania. Rodzina z dzieckiem niedostosowanym społecznie

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

ęk H. (red). (2006), Psychologia kliniczna,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Czabała J. C., Zasępa E. (2006), Psychologia kliniczna okresu dzieciństwa i adolescencji. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M.Grzegorzewskiej,Warszawa.

Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003), Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” (wybrane zagadnienia)

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia -prezentacja

otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

otrzymuje ocenę dostateczną (3,0),za 50% do 60% sumy punktów

otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów

otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów

otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów

otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Rękawek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Izabela Baran, Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)