Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PSCH-PS-MN>ZS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania społeczne
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge,edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z zachowaniami społecznymi jednostek

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Zna terminologię z zakresu zachowań społecznych

W2 Zna zasady normy funkcjonowania jednostek w grupach społecznych

W3 Zna w stopniu pogłębionym etiologie, symptomy zaburzeń, dysfunkcji społecznych

Umiejętności

U1 Potrafi dokonać rozpoznania interpretacji i analizy zachowań jednostek społecznych

U2 Potrafi przewidywać przebieg złożonych zjawisk społecznych

Kompetencje społeczne

K1 Jest profesjonalistą oraz przestrzega zasad etyki

K2 Jest odpowiedzialny za przygotowanie do pracy oraz podejmowane decyzje oraz współpracę z innymi specjalistami

K3 jest odpowiedzialny za własnych warsztat

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Pełny opis:

tematy

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Terminologia: zachowania społeczne, role, społeczne, postawy, słownik podstawowych terminów

Zaburzenia zachowania :

Zaburzenie zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego

Zaburzenie zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji

Zaburzenie zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji

Zaburzenie opozycyjno-buntownicze

Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie

Lęk przed separacją w dzieciństwie

Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie

Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym

Mutyzm wybiórczy

Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie

Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie Dziecięce zaburzenia funkcjonowania społecznego, nie określone

Tiki

Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym

Moczenie mimowolne nieorganiczne

Zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne

Zaburzenie odżywiania się w niemowlęctwie i dzieciństwie

Pica w niemowlęctwie lub dzieciństwie

Stereotypie ruchowe

Jąkanie (zacinanie się)

Mowa bezładna

Symptomatologia etiologia , leczenie

Analiza przypadków

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Augustynek A, Psychopatologia człowieka dorosłego, 2023 Difin

Kenrick, D. T. Neuberg S. L., Cialdini R. B. - Psychologia społeczna - rozwiązane tajemnice 2006, GWP

Marcelli D Psychopatologia wieku dziecięcego 2023, Edra Urban and Patner

Pawłowska P: Teczka psychologa dziecięcego, Harmonia 2023

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, red. Aneta R. Borkowska, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska PWN 2023

Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. red, Jerzak M, 2023,PWN

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci red. Jadwiga Komender, Tomasz Wolańczyk PZWL 2023

Literatura uzupełniająca

Argyle-- M. Psychologia stosunków międzyludzkich, 1991 PWN

Duman A, Depresja u dzieci i młodzieży, 2023 RM

Pachałko J., Osobowość, zachowanie społeczne dzieci. Warszawa 1992.

Walczyna J., Kształtowanie postaw społecznych dzieci. Warszawa 1984

Efekty uczenia się:

Wiedza

KJP_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat teorii i koncepcji osobowości, ich założenia i tezy z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne kierunku psychologia; wykorzystuje wiedzę dotyczącą zjawisk społecznych i psychologicznych do podejmowania trafnych decyzji

przydatnych w zrządzaniu zasobami ludzkimi, strategiach promocyjnych i innych

KJP_W05 w pogłębionym stopniu zna normy i wartości organizujące życie społecznego człowieka i grup oraz reguły i prawidłowości funkcjonowania jednostki w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych, a także procesy zachodzących w nich zmian

KJP_W11 zna w stopniu pogłębionym przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych, dysfunkcji indywidualnych i społecznych oraz metody ich diagnozy i oceny

Umiejętności

KJP_U01wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną i własne obserwacje do rozpoznawania, opisywania, interpretowania oraz analizowania zachowań ludzi i złożonych problemów w typowych jak i nieprzewidywalnych warunkach

KJP_U04 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i dostrzegać mechanizmy psychologicznego funkcjonowania jednostek i grup społecznych z uwzględnieniem

norm etycznych oraz przewidywać przebieg złożonych i nietypowych zjawisk społecznych

Kompetencje społeczne

KJP_K03poszukuje informacji na temat praktycznego zastosowania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, planowania i organizowania sieci wsparcia dla jednostek lub grup społecznych

KJP_K06jest gotów do inicjowania działania na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego, uczestniczy w tworzeniu i koordynowaniu projektów

społecznych, a także jest gotów do współpracy w obrębie wybranego obszaru działalności psychologicznej

KJP_K07doceniania znaczenie nauk społecznych, (psychologicznych, socjologicznych, nauk o zarządzaniu i jakości) dla rozwoju jednostki

i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych

Metody i kryteria oceniania:

kryteria oceniania:

wykład

test

ćwiczenia

aktywność merytoryczna

test

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Zna terminologię z zakresu zachowań społecznych

W2 Zna zasady normy funkcjonowania jednostek w grupach społecznych

W3 Zna w stopniu pogłębionym etiologie, symptomy zaburzeń, dysfunkcji społecznych

Umiejętności

U1 Potrafi dokonać rozpoznania interpretacji i analizy zachowań jednostek społecznych

U2 Potrafi przewidywać przebieg złożonych zjawisk społecznych

Kompetencje społeczne

K1 Jest profesjonalistą oraz przestrzega zasad etyki

K2 Jest odpowiedzialny za przygotowanie do pracy oraz podejmowane decyzje oraz współpracę z innymi specjalistami

K3 jest odpowiedzialny za własnych warsztat

Skrócony opis:

tematy

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Terminologia: zachowania społeczne, role, społeczne, postawy, słownik podstawowych terminów

Zaburzenia zachowania :

Zaburzenie zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego

Zaburzenie zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji

Zaburzenie zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji

Zaburzenie opozycyjno-buntownicze

Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie

Lęk przed separacją w dzieciństwie

Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie

Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym

Mutyzm wybiórczy

Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie

Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie Dziecięce zaburzenia funkcjonowania społecznego, nie określone

Tiki

Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym

Moczenie mimowolne nieorganiczne

Zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne

Zaburzenie odżywiania się w niemowlęctwie i dzieciństwie

Pica w niemowlęctwie lub dzieciństwie

Stereotypie ruchowe

Jąkanie (zacinanie się)

Mowa bezładna

Symptomatologia etiologia , leczenie

Analiza przypadków

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Augustynek A, Psychopatologia człowieka dorosłego, 2023 Difin

Kenrick, D. T. Neuberg S. L., Cialdini R. B. - Psychologia społeczna - rozwiązane tajemnice 2006, GWP

Marcelli D Psychopatologia wieku dziecięcego 2023, Edra Urban and Patner

Pawłowska P: Teczka psychologa dziecięcego, Harmonia 2023

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, red. Aneta R. Borkowska, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska PWN 2023

Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. red, Jerzak M, 2023,PWN

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci red. Jadwiga Komender, Tomasz Wolańczyk PZWL 2023

Literatura uzupełniająca

Argyle-- M. Psychologia stosunków międzyludzkich, 1991 PWN

Duman A, Depresja u dzieci i młodzieży, 2023 RM

Pachałko J., Osobowość, zachowanie społeczne dzieci. Warszawa 1992.

Walczyna J., Kształtowanie postaw społecznych dzieci. Warszawa 1984

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)