Zachowania społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PSCH-PS-MN>ZS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania społeczne |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Aleksandra Lukasek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge,edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z zachowaniami społecznymi jednostek |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Zna terminologię z zakresu zachowań społecznych W2 Zna zasady normy funkcjonowania jednostek w grupach społecznych W3 Zna w stopniu pogłębionym etiologie, symptomy zaburzeń, dysfunkcji społecznych Umiejętności U1 Potrafi dokonać rozpoznania interpretacji i analizy zachowań jednostek społecznych U2 Potrafi przewidywać przebieg złożonych zjawisk społecznych Kompetencje społeczne K1 Jest profesjonalistą oraz przestrzega zasad etyki K2 Jest odpowiedzialny za przygotowanie do pracy oraz podejmowane decyzje oraz współpracę z innymi specjalistami K3 jest odpowiedzialny za własnych warsztat |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Pełny opis: |
tematy Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Terminologia: zachowania społeczne, role, społeczne, postawy, słownik podstawowych terminów Zaburzenia zachowania : Zaburzenie zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego Zaburzenie zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenie zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenie opozycyjno-buntownicze Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie Lęk przed separacją w dzieciństwie Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym Mutyzm wybiórczy Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwieDziecięce zaburzenia funkcjonowania społecznego, nie określone Tiki Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym Moczenie mimowolne nieorganiczne Zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne Zaburzenie odżywiania się w niemowlęctwie i dzieciństwie Pica w niemowlęctwie lub dzieciństwie Stereotypie ruchowe Jąkanie (zacinanie się) Mowa bezładna Symptomatologia etiologia , leczenie Analiza przypadków |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Augustynek A, Psychopatologia człowieka dorosłego, 2023 Difin Kenrick, D. T. Neuberg S. L., Cialdini R. B. - Psychologia społeczna - rozwiązane tajemnice 2006, GWP Marcelli D Psychopatologia wieku dziecięcego 2023, Edra Urban and Patner Pawłowska P: Teczka psychologa dziecięcego, Harmonia 2023 Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, red. Aneta R. Borkowska, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska PWN 2023 Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. red, Jerzak M, 2023,PWN Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci red. Jadwiga Komender, Tomasz Wolańczyk PZWL 2023 Literatura uzupełniająca Argyle-- M. Psychologia stosunków międzyludzkich, 1991 PWN Duman A, Depresja u dzieci i młodzieży, 2023 RM Pachałko J., Osobowość, zachowanie społeczne dzieci. Warszawa 1992. Walczyna J., Kształtowanie postaw społecznych dzieci. Warszawa 1984 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KJP_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat teorii i koncepcji osobowości, ich założenia i tezy z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne kierunku psychologia; wykorzystuje wiedzę dotyczącą zjawisk społecznych i psychologicznych do podejmowania trafnych decyzji przydatnych w zrządzaniu zasobami ludzkimi, strategiach promocyjnych i innych KJP_W05 w pogłębionym stopniu zna normy i wartości organizujące życie społecznego człowieka i grup oraz reguły i prawidłowości funkcjonowania jednostki w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych, a także procesy zachodzących w nich zmian KJP_W11 zna w stopniu pogłębionym przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych, dysfunkcji indywidualnych i społecznych oraz metody ich diagnozy i oceny Umiejętności KJP_U01wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną i własne obserwacje do rozpoznawania, opisywania, interpretowania oraz analizowania zachowań ludzi i złożonych problemów w typowych jak i nieprzewidywalnych warunkach KJP_U04 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i dostrzegać mechanizmy psychologicznego funkcjonowania jednostek i grup społecznych z uwzględnieniem norm etycznych oraz przewidywać przebieg złożonych i nietypowych zjawisk społecznych Kompetencje społeczne KJP_K03poszukuje informacji na temat praktycznego zastosowania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, planowania i organizowania sieci wsparcia dla jednostek lub grup społecznych KJP_K06jest gotów do inicjowania działania na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego, uczestniczy w tworzeniu i koordynowaniu projektów społecznych, a także jest gotów do współpracy w obrębie wybranego obszaru działalności psychologicznej KJP_K07doceniania znaczenie nauk społecznych, (psychologicznych, socjologicznych, nauk o zarządzaniu i jakości) dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
kryteria oceniania: wykład test ćwiczenia aktywność merytoryczna test Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Zna terminologię z zakresu zachowań społecznych W2 Zna zasady normy funkcjonowania jednostek w grupach społecznych W3 Zna w stopniu pogłębionym etiologie, symptomy zaburzeń, dysfunkcji społecznych Umiejętności U1 Potrafi dokonać rozpoznania interpretacji i analizy zachowań jednostek społecznych U2 Potrafi przewidywać przebieg złożonych zjawisk społecznych Kompetencje społeczne K1 Jest profesjonalistą oraz przestrzega zasad etyki K2 Jest odpowiedzialny za przygotowanie do pracy oraz podejmowane decyzje oraz współpracę z innymi specjalistami K3 jest odpowiedzialny za własnych warsztat |
|
Skrócony opis: |
tematy Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Terminologia: zachowania społeczne, role, społeczne, postawy, słownik podstawowych terminów Zaburzenia zachowania : Zaburzenie zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego Zaburzenie zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenie zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji Zaburzenie opozycyjno-buntownicze Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie Lęk przed separacją w dzieciństwie Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym Mutyzm wybiórczy Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwieDziecięce zaburzenia funkcjonowania społecznego, nie określone Tiki Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym Moczenie mimowolne nieorganiczne Zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne Zaburzenie odżywiania się w niemowlęctwie i dzieciństwie Pica w niemowlęctwie lub dzieciństwie Stereotypie ruchowe Jąkanie (zacinanie się) Mowa bezładna Symptomatologia etiologia , leczenie Analiza przypadków |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Augustynek A, Psychopatologia człowieka dorosłego, 2023 Difin Kenrick, D. T. Neuberg S. L., Cialdini R. B. - Psychologia społeczna - rozwiązane tajemnice 2006, GWP Marcelli D Psychopatologia wieku dziecięcego 2023, Edra Urban and Patner Pawłowska P: Teczka psychologa dziecięcego, Harmonia 2023 Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, red. Aneta R. Borkowska, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska PWN 2023 Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. red, Jerzak M, 2023,PWN Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci red. Jadwiga Komender, Tomasz Wolańczyk PZWL 2023 Literatura uzupełniająca Argyle-- M. Psychologia stosunków międzyludzkich, 1991 PWN Duman A, Depresja u dzieci i młodzieży, 2023 RM Pachałko J., Osobowość, zachowanie społeczne dzieci. Warszawa 1992. Walczyna J., Kształtowanie postaw społecznych dzieci. Warszawa 1984 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.