Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PSCH-MN>MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Maciej Ciesielski |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | maciej.ciesielski@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie sposobów prowadzenia badań naukowych i metod weryfikacji hipotez oraz założeń badawczych w naukach społecznych. Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących pisania prac naukowych. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Umiejętność opracowania wstępnej konceptualizacji badań naukowych w naukach społecznych - z elementami operacjonalizacji, w kontekście odpowiednio zidentyfikowanego celu badań i problematyki badawczej. WIEDZA W1 - Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu metodyki badań pedagogicznych i społecznych. W2 - Zna zasady wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w badaniach edukacyjnych i w pracy pedagoga. UMIEJĘTNOŚCI U1 - Potrafi poprowadzić proste prace badawcze, pozwalające na zebranie danych z badań pedagogicznych oraz analizowanie tych wyników. U2 - Potrafi poprawnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań. KOMPETENCJE K1 - Ma przekonanie o potrzebie wdrażania wyników badań społecznych i pedagogicznych w celu rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i szkolnych K2 - Umie być kreatywnym w opracowywaniu we wspólnych działaniach na rzecz społeczności lokalnych |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: metoda problemowa w grupach |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Studenci pozyskają wiedzę i umiejętności umożliwiające udzielenie odpowiedzi na pytania: CZYM JEST METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH? JAK BADAĆ SPOŁECZEŃSTWO? JAK WYGLĄDA PROCES BADAWCZY W NAUKACH SPOŁECZNYCH? |
Pełny opis: |
Student zdobędzie wiedzę na temat istoty metodologii badań naukowych oraz pozna elementarne pojęcia, podstawy badań naukowych oraz metody badań naukowych w naukach społecznych, techniki i narzędzia badawcze. Organizacja i etapy badań naukowych. Szczegółowy zakres tematyki omawianej podczas części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu : 1. Charakterystyka przedmiotu badań naukowych w naukach społecznych. 2. Metodologiczny a ontologiczny i epistemologiczny wymiar nauk społecznych. 3. Metodologia badań a metodyka. 4. Wprowadzenie do rozważań na temat metodologii jako obszaru aktywności naukowej w kontekście psychologii. 5. Plan badań społecznych. 6. Konceptualizacja a operacjonalizacja. 7. Specyfika zmiennych i wskaźników w naukach społecznych. 8. Eksperyment w badaniach społecznych. 9. Możliwość wykorzystania badań sondażowych. 10. Badania jakościowe. 11. Charakterystyka badań niereaktywnych w naukach społecznych. 12. Badania ewaluacyjne. 13. Etyczny i prawny kontekst badań społecznych. |
Literatura: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 (lub nowsze) S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauki, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) UMIEJĘTNOŚCI K2A_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje i testuje hipotezy powiązane z problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań KOMPETENCJE SPOŁECZNE K2A_K01 potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładów na podstawie wyników egzaminu testowego. Ocena z ćwiczeń - na podstawie omówienia projektu konceptualizacji badań. Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania, określonymi przez nauczyciela akademickiego: Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych. Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grądzki | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grądzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ciesielski | |
Prowadzący grup: | Maciej Ciesielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.