Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PSCH-MN>MBS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Maciej Ciesielski

Dane kontaktowe do wykładowcy:

maciej.ciesielski@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie sposobów prowadzenia badań naukowych i metod weryfikacji hipotez oraz założeń badawczych w naukach społecznych. Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących pisania prac naukowych.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Umiejętność opracowania wstępnej konceptualizacji badań naukowych w naukach społecznych - z elementami operacjonalizacji, w kontekście odpowiednio zidentyfikowanego celu badań i problematyki badawczej.


WIEDZA

W1 - Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu metodyki badań pedagogicznych i społecznych.

W2 - Zna zasady wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w badaniach edukacyjnych i w pracy pedagoga.

UMIEJĘTNOŚCI

U1 - Potrafi poprowadzić proste prace badawcze, pozwalające na zebranie danych z badań pedagogicznych oraz analizowanie tych

wyników.

U2 - Potrafi poprawnie formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki

dalszych badań.

KOMPETENCJE

K1 - Ma przekonanie o potrzebie wdrażania wyników badań społecznych i pedagogicznych w celu rozwoju prawidłowych więzi w

środowiskach społecznych i szkolnych

K2 - Umie być kreatywnym w opracowywaniu we wspólnych działaniach na rzecz społeczności lokalnych

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: metoda problemowa w grupach
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projektów, etc)
zaliczenie na ocenę - materiały pisemne z metody problemowej

Skrócony opis:

Studenci pozyskają wiedzę i umiejętności umożliwiające udzielenie odpowiedzi na pytania:

CZYM JEST METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH?

JAK BADAĆ SPOŁECZEŃSTWO?

JAK WYGLĄDA PROCES BADAWCZY W NAUKACH SPOŁECZNYCH?

Pełny opis:

Student zdobędzie wiedzę na temat istoty metodologii badań naukowych oraz pozna elementarne pojęcia, podstawy badań naukowych oraz metody badań naukowych w naukach społecznych, techniki i narzędzia badawcze. Organizacja i etapy badań naukowych.

Szczegółowy zakres tematyki omawianej podczas części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu :

1. Charakterystyka przedmiotu badań naukowych w naukach społecznych.

2. Metodologiczny a ontologiczny i epistemologiczny wymiar nauk społecznych.

3. Metodologia badań a metodyka.

4. Wprowadzenie do rozważań na temat metodologii jako obszaru aktywności naukowej w kontekście psychologii.

5. Plan badań społecznych.

6. Konceptualizacja a operacjonalizacja.

7. Specyfika zmiennych i wskaźników w naukach społecznych.

8. Eksperyment w badaniach społecznych.

9. Możliwość wykorzystania badań sondażowych.

10. Badania jakościowe.

11. Charakterystyka badań niereaktywnych w naukach społecznych.

12. Badania ewaluacyjne.

13. Etyczny i prawny kontekst badań społecznych.

Literatura:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 (lub nowsze)

S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K2A_W01

w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych

powiązaniach z innymi dyscyplinami nauki, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na

poziomie rozszerzonym

K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły,

teorie, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i

podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

UMIEJĘTNOŚCI

K2A_U06

posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje i testuje hipotezy

powiązane z problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i

interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki

K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji

edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K2A_K01

potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych

K2A_K03

docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i

prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny

naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem

problemu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z wykładów na podstawie wyników egzaminu testowego.

Ocena z ćwiczeń - na podstawie omówienia projektu konceptualizacji badań.

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania, określonymi przez nauczyciela akademickiego:

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej

niż 50% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień

osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia

efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów

uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów

uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od

90% do 100% sumy punktów na egzaminie/ zaliczeniu/ z prac kontrolnych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Grądzki
Prowadzący grup: Waldemar Grądzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Ciesielski
Prowadzący grup: Maciej Ciesielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)