Metody badania rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PSCH-MN>MBRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badania rozwoju dziecka |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | Anna Krajewska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | 609104571 anna2764@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka - w zakresie umiejętności ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod diagnozy psychologicznej dzieci i interpretacji uzyskiwanych wyników w świetle wiedzy z zakresu diagnozy psychologicznej - w zakresie kompetencji kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie diagnozy psychologicznej dziecka; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostyczny |
Metody - ćwiczenia: | Metody podające: pokaz |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Zajęcia wstępne. Omówienie zajęć. Poznanie literatury wymaganej. 1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne. 2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka. 3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi 4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju. 5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym. 6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka 7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki 8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży. 9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka 10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka. |
Literatura: |
Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. Cytowska B., Wilczura B. (red). (2006) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków:Impuls Cytowska B., Wilczura B. (red). (2006) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków:Impuls |
Efekty uczenia się: |
Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny - Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20% - Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50% |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.