Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badania rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PSCH-MN>MBRD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badania rozwoju dziecka
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

Anna Krajewska

Dane kontaktowe do wykładowcy:

609104571

anna2764@wp.pl

Cel przedmiotu:

Cele przedmiotu:

- w zakresie wiedzy

zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka

- w zakresie umiejętności

ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod diagnozy psychologicznej dzieci i interpretacji uzyskiwanych wyników w świetle wiedzy z zakresu diagnozy psychologicznej

- w zakresie kompetencji

kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie diagnozy psychologicznej dziecka; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostyczny

Metody - ćwiczenia:

Metody podające: pokaz
Metody podające: wykład

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projektów, etc)
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Pełny opis:

Zakres tematów:

Zajęcia wstępne. Omówienie zajęć. Poznanie literatury wymaganej.

1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne.

2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu

dziecka.

3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi

4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju.

5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym.

6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka

7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki

8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży.

9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka

10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka.

Literatura:

Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament.

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.

Cytowska B., Wilczura B. (red). (2006) Wczesna interwencja i

wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków:Impuls

Cytowska B., Wilczura B. (red). (2006) Dziecko z zaburzeniami w

rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków:Impuls

Efekty uczenia się:

Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny

- Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20%

- Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50%

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)