Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna i opiekuńczo-wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PRP-POD-N3>PSOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna i opiekuńczo-wychowawcza
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

Artur Banaszak/ dr Ewa Lubina

Dane kontaktowe do wykładowcy:

artur.banaszak@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z wiedzą na temat pedagogiki społecznej i jej powiązań z innymi dyscyplinami oraz wiedzą na temat pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej. Ponadto, słuchacz zostanie wyposażony z umiejętności oraz kompetencje z obszarze działania pedagoga, nauczyciela, wychowawcy obejmujących wszechstronne zaspokajanie potrzeb wychowanków.

Metoda - wykład:

Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda tekstu przewodniego
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: narracja

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - referat

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna

Skrócony opis:

Słuchacz zapoznany zostanie z podstawami pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE​

Dzieje pedagogiki społecznej oraz opiekuńczo-wychowawczej - geneza i rozwój dziedziny, związki z innymi naukami humanistycznymi, miejsce wśród nauk pedagogicznych, charakterystyka przedmiotu, podstawowe pojęcia. Czynniki kształtujące odrębność i charakterystykę przedmiotu.​

Podstawowe terminy - przedmiot, funkcje, zakres i zadania pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.​

Zadania i obowiązki wychowawcy, nauczyciela, pedagoga (w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa i wszechstronnego zaspokojenia potrzeb)​

Zadania pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - diagnoza, prognoza, zmiana. Płaszczyzny działania pedagogiki społecznej: opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, wsparcie społeczne. Empowerment. Związki pedagogiki z pracą socjalną, pracą opiekuńczą, działaniami resocjalizacyjnymi. Zasady pomocniczości, solidarności, podmiotowości, edukacji społecznej.​

Dyskusje o roli i znaczeniu pedagogiki społecznej. Podejścia i konfrontacje: Heleny Radlińskiej, Aleksandra Kamińskiego, Kazimierza Lisieckigo, Janusza Korczaka i in. Ich koncepcje wychowania w środowisku​

Środowiska wychowania - środowisko (g)lokalne. Pojęcie środowiska lokalnego i małej ojczyzny. Edukacja i animacja środowiskowa. Siły społeczne, ich aktywizacja. Metody organizacji środowiska. Przemiany środowiska lokalnego.​

Środowiska wychowania – rodzina. Struktura i funkcje rodziny. Typy rodzin. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego. Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny.​

Środowiska wychowania – grupy rówieśnicze Młodzież w sytuacji zmiany społecznej, zagrożenia i wyzwania (przemoc wśród rówieśników, prostytucja młodzieży, uzależnienia, start zawodowy). Postawy, aspiracje, aktywność młodzieży.

Literatura:

​Pedagogika społeczna / Michael Winkler; przekł. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk, 2009.​

​Pedagogika społeczna / Anna Przecławska (red.) Żak Warszawa, 2000​

Wybrane zagrożenia pedagogiki społecznej / Wojciech Sroczyński, Siedlce Wyd. Uniw. Przyrod.- Humanistycznego, 2013​

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy Dz. U. 1964 Nr 9 poz. 59 ​

Ustawa z 12 marca 2004 r.o pomocy społecznej, Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593.​

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887.

Antczak, B (2014). Poczucie dobrostanu w polskich rodzinach http://www.jomswsge.com/Poczucie-dobrostanu-w-polskich-rodzinach,83633,0,1.html​

Banaszak, A. (2014). Model rodzin według nauki Kościoła Katolickiego gwarantem zapewnienia bezpieczeństwa społecznego http://www.jomswsge.com/Model-rodzin-wedlug-nauki-Kosciola-Katolickiego-ngwarantem-zapewnienia-bezpieczenstwa,83629,0,1.html ​

Krajewska, A (2014). Skutki bezrobocia i ubóstwa w życiu rodzin http://www.jomswsge.com/Skutki-bezrobocia-i-ubostwa-w-zyciu-rodzin,83597,0,1.html​

Łażewska D (2014). Filozoficzny kontekst funkcjonowania rodziny w XXI wieku i jego pedagogiczne implikacje. http://www.jomswsge.com/Filozoficzny-kontekst-funkcjonowania-rodziny-w-XXI-nwieku-i-jego-pedagogiczne-implikacje,83635,0,1.html​

Niedziółka, I. (2014). Dziecko jako konsument. http://www.jomswsge.com/Dziecko-jako-konsument,84782,0,1.html​

Sendyk, M. (2017). Reforma systemu pomocy dziecku i rodzinie w Polsce. „Zeszyty Naukowe Uczelni Jana Wyżykowskiego - Studia z Nauk Społecznych”, 2017 (10), s. 161–177 (materiał w PLIKI)

Sitek, B. (2014). Konstytucyjna ochrona rodziny a ideologia nowego ładu społecznego http://www.jomswsge.com/Konstytucyjna-ochrona-rodziny-a-ideologia-nowego-nladu-spolecznego,83642,0,1.html​

Sitek, M (2014). Koncepcja rodziny w świetle postanowień Europejskiego Trybunału Praw Człowieka http://www.jomswsge.com/Koncepcja-rodziny-w-swietle-postanowien-nEuropejskiego-Trybunalu-Praw-Czlowieka,83638,0,1.html​

Sitek, P. (2014). Aspekty prawne struktury rodziny a ambiwalentność koncepcji partnerstwa w stosunkach rodzicielskich z dziećmi http://www.jomswsge.com/Aspekty-prawne-struktury-rodziny-a-ambiwalentnosc-nkoncepcji-partnerstwa-w-stosunkach,84779,0,1.html ​

Such-Pyrgiel, M (2014). Miłość, seks i małżeństwo w opiniach i życiowych planach osób żyjących w pojedynkę. http://www.jomswsge.com/Milosc-seks-i-malzenstwo-w-opiniach-i-zyciowych-nplanach-osob-zyjacych-w-pojedynke,80638,0,1.html​

Regulska, A. Rodzinne formy opieki nad dzieckiem osieroconym (materiał w PLIKI)

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Aktywność merytoryczna na zajęciach w formie dyskusji oraz wykonywanych podczas zajęć ćwiczeń.

Wykład - zaliczenie na ocenę

Referat "Nauczyciel, pedagog, wychowawca pełni różne funkcje i realizuje różne zadania – jaki obszar działania jest Twoim zadaniem najważniejszy i dlaczego?"

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska, Monika Krupa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat pedagogiki społecznej i jej powiązań z innymi dyscyplinami oraz wiedzą na temat pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej. Ponadto, słuchacz zostanie wyposażony z umiejętności oraz kompetencje z obszarze działania pedagoga, nauczyciela, wychowawcy obejmujących wszechstronne zaspokajanie potrzeb wychowanków.

Pełny opis:

Geneza i rozwój pedagogiki społecznej oraz opiekuńczo-wychowawczej - relacje z innymi naukami . Etapy rozwoju. Przedmiot i jej funkcje .

Podstawowe pojęcia Pedagogiki społecznej i opiekuńczej.

Zadania i obowiązki wychowawcy, nauczyciela, pedagoga (w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa i wszechstronnego zaspokojenia potrzeb)​

Zadania pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - diagnoza, prognoza, zmiana. Płaszczyzny działania pedagogiki społecznej: opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, wsparcie społeczne. Empowerment. Związki pedagogiki z pracą socjalną, pracą opiekuńczą, działaniami resocjalizacyjnymi. Zasady pomocniczości, solidarności, podmiotowości, edukacji społecznej.​

Dyskusje o roli i znaczeniu pedagogiki społecznej. Podejścia i konfrontacje: Heleny Radlińskiej, Aleksandra Kamińskiego, Kazimierza Lisieckigo, Janusza Korczaka i in. Ich koncepcje wychowania w środowisku​

Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie.

Środowiska wychowania – rodzina. Struktura i funkcje rodziny. Typy rodzin. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego. Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny.​

Środowiska wychowania – grupy rówieśnicze Młodzież w sytuacji zmiany społecznej, zagrożenia i wyzwania (przemoc wśród rówieśników, prostytucja młodzieży, uzależnienia, start zawodowy). Postawy, aspiracje, aktywność młodzieży.

Literatura:

Kamiński A. Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa 1980

Marynowicz-Hetka E. Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006,2007 t.1

Lepalczyk I., Pilch T. (red.) Pedagogika społeczna, Warszawa 1995

Trafiałek E., Środowiska społeczne i praca socjalna, Katowice 2001

Przecławska A., Theiss W. Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek, Warszawa 1999

Wroczyński R., Pedagogika społeczna, Warszawa 1985

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Jamiołkowska-Drewnowska 
Prowadzący grup: Ewelina Jamiołkowska-Drewnowska , Karolina Trych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)