Pedagogika społeczna i opiekuńczo-wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PRP-POD-N3>PSOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna i opiekuńczo-wychowawcza |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | Artur Banaszak/ dr Ewa Lubina |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | artur.banaszak@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z wiedzą na temat pedagogiki społecznej i jej powiązań z innymi dyscyplinami oraz wiedzą na temat pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej. Ponadto, słuchacz zostanie wyposażony z umiejętności oraz kompetencje z obszarze działania pedagoga, nauczyciela, wychowawcy obejmujących wszechstronne zaspokajanie potrzeb wychowanków. |
Metoda - wykład: | Metody podające: pokaz |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - referat |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Słuchacz zapoznany zostanie z podstawami pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dzieje pedagogiki społecznej oraz opiekuńczo-wychowawczej - geneza i rozwój dziedziny, związki z innymi naukami humanistycznymi, miejsce wśród nauk pedagogicznych, charakterystyka przedmiotu, podstawowe pojęcia. Czynniki kształtujące odrębność i charakterystykę przedmiotu. Podstawowe terminy - przedmiot, funkcje, zakres i zadania pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Zadania i obowiązki wychowawcy, nauczyciela, pedagoga (w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa i wszechstronnego zaspokojenia potrzeb) Zadania pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - diagnoza, prognoza, zmiana. Płaszczyzny działania pedagogiki społecznej: opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, wsparcie społeczne. Empowerment. Związki pedagogiki z pracą socjalną, pracą opiekuńczą, działaniami resocjalizacyjnymi. Zasady pomocniczości, solidarności, podmiotowości, edukacji społecznej. Dyskusje o roli i znaczeniu pedagogiki społecznej. Podejścia i konfrontacje: Heleny Radlińskiej, Aleksandra Kamińskiego, Kazimierza Lisieckigo, Janusza Korczaka i in. Ich koncepcje wychowania w środowisku Środowiska wychowania - środowisko (g)lokalne. Pojęcie środowiska lokalnego i małej ojczyzny. Edukacja i animacja środowiskowa. Siły społeczne, ich aktywizacja. Metody organizacji środowiska. Przemiany środowiska lokalnego. Środowiska wychowania – rodzina. Struktura i funkcje rodziny. Typy rodzin. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego. Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny. Środowiska wychowania – grupy rówieśnicze Młodzież w sytuacji zmiany społecznej, zagrożenia i wyzwania (przemoc wśród rówieśników, prostytucja młodzieży, uzależnienia, start zawodowy). Postawy, aspiracje, aktywność młodzieży. |
Literatura: |
Pedagogika społeczna / Michael Winkler; przekł. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk, 2009. Pedagogika społeczna / Anna Przecławska (red.) Żak Warszawa, 2000 Wybrane zagrożenia pedagogiki społecznej / Wojciech Sroczyński, Siedlce Wyd. Uniw. Przyrod.- Humanistycznego, 2013 Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy Dz. U. 1964 Nr 9 poz. 59 Ustawa z 12 marca 2004 r.o pomocy społecznej, Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887. Antczak, B (2014). Poczucie dobrostanu w polskich rodzinach http://www.jomswsge.com/Poczucie-dobrostanu-w-polskich-rodzinach,83633,0,1.html Banaszak, A. (2014). Model rodzin według nauki Kościoła Katolickiego gwarantem zapewnienia bezpieczeństwa społecznego http://www.jomswsge.com/Model-rodzin-wedlug-nauki-Kosciola-Katolickiego-ngwarantem-zapewnienia-bezpieczenstwa,83629,0,1.html Krajewska, A (2014). Skutki bezrobocia i ubóstwa w życiu rodzin http://www.jomswsge.com/Skutki-bezrobocia-i-ubostwa-w-zyciu-rodzin,83597,0,1.html Łażewska D (2014). Filozoficzny kontekst funkcjonowania rodziny w XXI wieku i jego pedagogiczne implikacje. http://www.jomswsge.com/Filozoficzny-kontekst-funkcjonowania-rodziny-w-XXI-nwieku-i-jego-pedagogiczne-implikacje,83635,0,1.html Niedziółka, I. (2014). Dziecko jako konsument. http://www.jomswsge.com/Dziecko-jako-konsument,84782,0,1.html Sendyk, M. (2017). Reforma systemu pomocy dziecku i rodzinie w Polsce. „Zeszyty Naukowe Uczelni Jana Wyżykowskiego - Studia z Nauk Społecznych”, 2017 (10), s. 161–177 (materiał w PLIKI) Sitek, B. (2014). Konstytucyjna ochrona rodziny a ideologia nowego ładu społecznego http://www.jomswsge.com/Konstytucyjna-ochrona-rodziny-a-ideologia-nowego-nladu-spolecznego,83642,0,1.html Sitek, M (2014). Koncepcja rodziny w świetle postanowień Europejskiego Trybunału Praw Człowieka http://www.jomswsge.com/Koncepcja-rodziny-w-swietle-postanowien-nEuropejskiego-Trybunalu-Praw-Czlowieka,83638,0,1.html Sitek, P. (2014). Aspekty prawne struktury rodziny a ambiwalentność koncepcji partnerstwa w stosunkach rodzicielskich z dziećmi http://www.jomswsge.com/Aspekty-prawne-struktury-rodziny-a-ambiwalentnosc-nkoncepcji-partnerstwa-w-stosunkach,84779,0,1.html Such-Pyrgiel, M (2014). Miłość, seks i małżeństwo w opiniach i życiowych planach osób żyjących w pojedynkę. http://www.jomswsge.com/Milosc-seks-i-malzenstwo-w-opiniach-i-zyciowych-nplanach-osob-zyjacych-w-pojedynke,80638,0,1.html Regulska, A. Rodzinne formy opieki nad dzieckiem osieroconym (materiał w PLIKI) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę Aktywność merytoryczna na zajęciach w formie dyskusji oraz wykonywanych podczas zajęć ćwiczeń. Wykład - zaliczenie na ocenę Referat "Nauczyciel, pedagog, wychowawca pełni różne funkcje i realizuje różne zadania – jaki obszar działania jest Twoim zadaniem najważniejszy i dlaczego?" Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska, Monika Krupa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat pedagogiki społecznej i jej powiązań z innymi dyscyplinami oraz wiedzą na temat pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej. Ponadto, słuchacz zostanie wyposażony z umiejętności oraz kompetencje z obszarze działania pedagoga, nauczyciela, wychowawcy obejmujących wszechstronne zaspokajanie potrzeb wychowanków. |
|
Pełny opis: |
Geneza i rozwój pedagogiki społecznej oraz opiekuńczo-wychowawczej - relacje z innymi naukami . Etapy rozwoju. Przedmiot i jej funkcje . Podstawowe pojęcia Pedagogiki społecznej i opiekuńczej. Zadania i obowiązki wychowawcy, nauczyciela, pedagoga (w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa i wszechstronnego zaspokojenia potrzeb) Zadania pedagogiki społecznej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - diagnoza, prognoza, zmiana. Płaszczyzny działania pedagogiki społecznej: opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, wsparcie społeczne. Empowerment. Związki pedagogiki z pracą socjalną, pracą opiekuńczą, działaniami resocjalizacyjnymi. Zasady pomocniczości, solidarności, podmiotowości, edukacji społecznej. Dyskusje o roli i znaczeniu pedagogiki społecznej. Podejścia i konfrontacje: Heleny Radlińskiej, Aleksandra Kamińskiego, Kazimierza Lisieckigo, Janusza Korczaka i in. Ich koncepcje wychowania w środowisku Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Środowiska wychowania – rodzina. Struktura i funkcje rodziny. Typy rodzin. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego. Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny. Środowiska wychowania – grupy rówieśnicze Młodzież w sytuacji zmiany społecznej, zagrożenia i wyzwania (przemoc wśród rówieśników, prostytucja młodzieży, uzależnienia, start zawodowy). Postawy, aspiracje, aktywność młodzieży. |
|
Literatura: |
Kamiński A. Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa 1980 Marynowicz-Hetka E. Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006,2007 t.1 Lepalczyk I., Pilch T. (red.) Pedagogika społeczna, Warszawa 1995 Trafiałek E., Środowiska społeczne i praca socjalna, Katowice 2001 Przecławska A., Theiss W. Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek, Warszawa 1999 Wroczyński R., Pedagogika społeczna, Warszawa 1985 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Jamiołkowska-Drewnowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Jamiołkowska-Drewnowska , Karolina Trych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.