Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PIW-MN>WWRD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika przedszolna i wczesnoszkolna, sem. 6
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka – kompleksowym wsparciem terapeutycznym dziecka i rodziny

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Charakteryzuje fazy wczesnego rozwoju człowieka

(okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny)

w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.

Zna metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Identyfikuje czynniki ryzyka zaburzeń rozwojowych w kontekście

wspomagania rozwoju dziecka.

Posiada umiejętność wstępnej oceny (diagnozy) wczesnego

rozwoju dziecka oraz symptomów zaburzeń rozwojowych.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Student zna cel oddziaływań wczesnego wspomagania rozwoju, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju

W2 Student wie na czym polega wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Umiejętności

U1 student potrafi stworzyć arkusz obserwacji dziecka

U2 student potrafi stworzyć schemat indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Kompetencje społeczne

K1 Student potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny

k2 Student jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: opis
Metody podające: wyjaśnianie

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: metoda problemowa
Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Pełny opis:

Wykład

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Wspieranie rozwoju małego dziecka – podstawowe pojęcia „wczesna interwencja” i „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, cel oddziaływań, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju

Placówki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jego zadania, liczba godzin i realizacja zajęć

ćwiczenia

Wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, cel diagnozy, osoby diagnozujące (arkusz obserwacji dziecka) niepokojąc symptomy u dziecka

Wieloprofilowy program usprawniania jego funkcje

Współpraca z rodzicami, model współpracy

Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

(schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Wybrane metody pracy z małym dzieckiem w WWRD

Literatura:

Cytowska B., Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2006.

Cieszyńska J , Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Głodkowska Joanna, Konieczna Iwona, Piotrowicz Radosław [i in.] (red.): Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 2017, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 473 s., ISBN 978-83-64953-99-6

Kastory-Bronowska M , Pakuła Z. , Wczesna interwencja, PSOUU, Warszawa 2002

Twardowski A. , Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne nr 2014/1

Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny Diagnoza i program., ORE.

Rafał – Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, ORE.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635) https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju, dostęp z dnia 25.10.2021 r.

Metody i kryteria oceniania:

Testy 70%

Aktywność (praca w trakcie zajęć) 20%

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Student zna cel oddziaływań wczesnego wspomagania rozwoju, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju

W2 Student wie na czym polega wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Umiejętności

U1 student potrafi stworzyć arkusz obserwacji dziecka

U2 student potrafi stworzyć schemat indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Kompetencje społeczne

K1 Student potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny

k2 Student jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

Pełny opis:

Wykład

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Wspieranie rozwoju małego dziecka – podstawowe pojęcia „wczesna interwencja” i „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, cel oddziaływań, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju

Placówki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jego zadania, liczba godzin i realizacja zajęć

ćwiczenia

Wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, cel diagnozy, osoby diagnozujące (arkusz obserwacji dziecka) niepokojąc symptomy u dziecka

Wieloprofilowy program usprawniania jego funkcje

Współpraca z rodzicami, model współpracy

Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

(schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Wybrane metody pracy z małym dzieckiem w WWRD

Literatura:

Cytowska B., Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2006.

Cieszyńska J , Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Głodkowska Joanna, Konieczna Iwona, Piotrowicz Radosław [i in.] (red.): Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 2017, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 473 s., ISBN 978-83-64953-99-6

Kastory-Bronowska M , Pakuła Z. , Wczesna interwencja, PSOUU, Warszawa 2002

Twardowski A. , Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne nr 2014/1

Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny Diagnoza i program., ORE.

Rafał – Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, ORE.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635) https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju, dostęp z dnia 25.10.2021 r.

Uwagi:

Testy 70%

Aktywność (praca w trakcie zajęć) 20%

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Student zna cel oddziaływań wczesnego wspomagania rozwoju, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju

W2 Student wie na czym polega wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Umiejętności

U1 student potrafi stworzyć arkusz obserwacji dziecka

U2 student potrafi stworzyć schemat indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Kompetencje społeczne

K1 Student potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny

k2 Student jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka – kompleksowym wsparciem terapeutycznym dziecka i rodziny

Pełny opis:

Wykład

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Wspieranie rozwoju małego dziecka – podstawowe pojęcia „wczesna interwencja” i „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, cel oddziaływań, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju

Placówki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jego zadania, liczba godzin i realizacja zajęć

ćwiczenia

Wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, cel diagnozy, osoby diagnozujące (arkusz obserwacji dziecka) niepokojąc symptomy u dziecka

Wieloprofilowy program usprawniania jego funkcje

Współpraca z rodzicami, model współpracy

Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

(schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Wybrane metody pracy z małym dzieckiem w WWRD

Literatura:

Cytowska B., Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2006.

Cieszyńska J , Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Głodkowska Joanna, Konieczna Iwona, Piotrowicz Radosław [i in.] (red.): Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 2017, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 473 s., ISBN 978-83-64953-99-6

Kastory-Bronowska M , Pakuła Z. , Wczesna interwencja, PSOUU, Warszawa 2002

Twardowski A. , Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne nr 2014/1

Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny Diagnoza i program., ORE.

Rafał – Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, ORE.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635) https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju, dostęp z dnia 25.10.2021 r.

Uwagi:

Testy 70%

Aktywność (praca w trakcie zajęć) 20%

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)