Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PIW-MN>WWRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika przedszolna i wczesnoszkolna, sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Aleksandra Lukasek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka – kompleksowym wsparciem terapeutycznym dziecka i rodziny |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Charakteryzuje fazy wczesnego rozwoju człowieka (okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny) w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Zna metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Identyfikuje czynniki ryzyka zaburzeń rozwojowych w kontekście wspomagania rozwoju dziecka. Posiada umiejętność wstępnej oceny (diagnozy) wczesnego rozwoju dziecka oraz symptomów zaburzeń rozwojowych. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Student zna cel oddziaływań wczesnego wspomagania rozwoju, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju W2 Student wie na czym polega wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Umiejętności U1 student potrafi stworzyć arkusz obserwacji dziecka U2 student potrafi stworzyć schemat indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Kompetencje społeczne K1 Student potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny k2 Student jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: metoda problemowa |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Pełny opis: |
Wykład Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Wspieranie rozwoju małego dziecka – podstawowe pojęcia „wczesna interwencja” i „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, cel oddziaływań, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju Placówki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jego zadania, liczba godzin i realizacja zajęć ćwiczenia Wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, cel diagnozy, osoby diagnozujące (arkusz obserwacji dziecka) niepokojąc symptomy u dziecka Wieloprofilowy program usprawniania jego funkcje Współpraca z rodzicami, model współpracy Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Wybrane metody pracy z małym dzieckiem w WWRD |
Literatura: |
Cytowska B., Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2006. Cieszyńska J , Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. Głodkowska Joanna, Konieczna Iwona, Piotrowicz Radosław [i in.] (red.): Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 2017, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 473 s., ISBN 978-83-64953-99-6 Kastory-Bronowska M , Pakuła Z. , Wczesna interwencja, PSOUU, Warszawa 2002 Twardowski A. , Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne nr 2014/1 Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny Diagnoza i program., ORE. Rafał – Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, ORE. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635) https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju, dostęp z dnia 25.10.2021 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy 70% Aktywność (praca w trakcie zajęć) 20% Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Student zna cel oddziaływań wczesnego wspomagania rozwoju, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju W2 Student wie na czym polega wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Umiejętności U1 student potrafi stworzyć arkusz obserwacji dziecka U2 student potrafi stworzyć schemat indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Kompetencje społeczne K1 Student potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny k2 Student jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych |
|
Pełny opis: |
Wykład Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Wspieranie rozwoju małego dziecka – podstawowe pojęcia „wczesna interwencja” i „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, cel oddziaływań, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju Placówki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jego zadania, liczba godzin i realizacja zajęć ćwiczenia Wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, cel diagnozy, osoby diagnozujące (arkusz obserwacji dziecka) niepokojąc symptomy u dziecka Wieloprofilowy program usprawniania jego funkcje Współpraca z rodzicami, model współpracy Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Wybrane metody pracy z małym dzieckiem w WWRD |
|
Literatura: |
Cytowska B., Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2006. Cieszyńska J , Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. Głodkowska Joanna, Konieczna Iwona, Piotrowicz Radosław [i in.] (red.): Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 2017, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 473 s., ISBN 978-83-64953-99-6 Kastory-Bronowska M , Pakuła Z. , Wczesna interwencja, PSOUU, Warszawa 2002 Twardowski A. , Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne nr 2014/1 Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny Diagnoza i program., ORE. Rafał – Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, ORE. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635) https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju, dostęp z dnia 25.10.2021 r. |
|
Uwagi: |
Testy 70% Aktywność (praca w trakcie zajęć) 20% Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Student zna cel oddziaływań wczesnego wspomagania rozwoju, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju W2 Student wie na czym polega wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Umiejętności U1 student potrafi stworzyć arkusz obserwacji dziecka U2 student potrafi stworzyć schemat indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Kompetencje społeczne K1 Student potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny k2 Student jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka – kompleksowym wsparciem terapeutycznym dziecka i rodziny |
|
Pełny opis: |
Wykład Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Wspieranie rozwoju małego dziecka – podstawowe pojęcia „wczesna interwencja” i „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, cel oddziaływań, funkcje, zasady, podstawy i znaczenie dla dziecka i jego rodziny uwarunkowania wczesnego wspomagania rozwoju Placówki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jego zadania, liczba godzin i realizacja zajęć ćwiczenia Wieloprofilowa ocena rozwoju dziecka, proces diagnostyczny, cel diagnozy, osoby diagnozujące (arkusz obserwacji dziecka) niepokojąc symptomy u dziecka Wieloprofilowy program usprawniania jego funkcje Współpraca z rodzicami, model współpracy Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Wybrane metody pracy z małym dzieckiem w WWRD |
|
Literatura: |
Cytowska B., Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2006. Cieszyńska J , Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. Głodkowska Joanna, Konieczna Iwona, Piotrowicz Radosław [i in.] (red.): Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 2017, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 473 s., ISBN 978-83-64953-99-6 Kastory-Bronowska M , Pakuła Z. , Wczesna interwencja, PSOUU, Warszawa 2002 Twardowski A. , Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, Forum Pedagogiczne nr 2014/1 Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny Diagnoza i program., ORE. Rafał – Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, ORE. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635) https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju, dostęp z dnia 25.10.2021 r. |
|
Uwagi: |
Testy 70% Aktywność (praca w trakcie zajęć) 20% Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.