Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PIW-MN>TPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika przedszolna i wczesnoszkolna, sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | Anna Krajewska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | Tel. 609104571 |
Cel przedmiotu: | Zapoznanie studentów z podstawami teorii wychowania, zapewniając zdolność praktycznego zastosowania tej wiedzy w codzienności wychowawczej. Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | zna podstawową terminologię zorientowaną na zastosowanie praktyczne w działalności edukacyjnej; na metody wychowania stosowane w pracy przedszkolnej i szkolnej. |
Metoda - wykład: | Metody podające: wykład |
Metody - ćwiczenia: | Metody podające: opis |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki Proces wychowania. Aksjologiczne podstawy wychowania Podstawowe instytucje wychowania |
Pełny opis: |
Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Geneza teorii wychowania. Zadania i funkcje. Metodologiczna charakterystyka teorii wychowania Teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania Współczesne teorie i koncepcje wychowania Struktura procesu wychowawczego Metody wychowania Aksjologiczne podstawy wychowania (Człowiek i wartości w wychowaniu. Koncepcje człowieka, ideały i wzory w wychowaniu). Podstawowe instytucje wychowawcze Środowiska wychowania (Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze; Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze; środowisko rówieśnicze – jego rola w socjalizacji dzieci i młodzieży; Media – cywilizacja medialna – jej rola w wychowaniu współczesnego pokolenia). Ćwiczenia: Dziedziny wychowania: wychowanie estetyczne, moralne, seksualne, obywatelskie, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne i fizyczne |
Literatura: |
Górniewicz J., Teoria wychowania, Olsztyn Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2004 Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania,, Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: test jednokrotnego wyboru Ćwiczenia: prezentacje, aktywność merytoryczna. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.