Komunikacja interpersonalna i relacje społeczne w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PIW-MN>KIRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna i relacje społeczne w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika przedszolna i wczesnoszkolna, sem. 7 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Alina Paklerska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | alina.gut@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Przekazanie studentom zaawansowanej wiedzy o zasadach skutecznej komunikacji interpersonalnej oraz wskazanie właściwego warsztatu metodycznego, który mogą wykorzystać w sposób profesjonalny w pracy zawodowej. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | A.3.W5., D.W2., I.W1., I.W2., I.W4., I.W5.A.2.U6., A.3.U1., A.3.U3., A.3.U4., I.U1., I.U2., C.K1., C.K2., I.K1., C.K3., C.K4. (źródło: https://wsge.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/3_PPiW_jmgr_efekty-przedmioty_x.pdf) |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: metoda tekstu przewodniego |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - test |
Skrócony opis: |
Student poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższa niezbędne kompetencje komunikacyjne. Przedmiot podejmuje zagadnienia definiowania przedmiotu w perspektywie pedagogiki, omawia funkcje komunikowania społecznego, analizuje teorie komunikacji oraz charakteryzuje ujęcia procesu. |
Pełny opis: |
1. Powody dla których warto kształtować kompetencje komunikacyjne. Interdyscyplinarność pojęcia komunikacji (definicja komunikacji, sprzężenie zwrotne). Typy komunikowania (komunikowanie informacyjne, komunikowanie perswazyjne), poziomy komunikowania (komunikacja dwuosobowa, komunikacja w małych grupach, wystąpienie publiczne, komunikacja w organizacji, komunikacja masowa). Komunikacja werbalna (kanał werbalny: komunikacja ustna bezpośrednia i zapośredniczona, komunikacja pisemna), komunikacja niewerbalna (kanał wizualny, kanał wokalny, przestrzeń, czas, dotyk). Podstawy efektywnej komunikacji bezpośredniej i zapośredniczonej cyfrowo. 2. Perswazja jako celowe wpływanie na zachowania, wzmacnianie postaw, zmianę postaw i zachowań. Manipulacja – pragmatyczne i etyczne aspekty manipulacji. Analiza przekazów manipulacyjnych. 3. Konflikt, komunikacja w konflikcie, komunikacja w kryzysie. 4. Formalne i nieformalne struktury komunikacyjne w organizacjach. 5. Trening asertywności - ćwiczenia w zespołach. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych oraz skuteczna obrona własnych opinii i przekonań. Narzędzia pomiaru i weryfikacji asertywności. |
Literatura: |
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Warszawa, 2000. literatura uzupełniająca: McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, 2010. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wartości, modele i zasady krytycznej praktyki; autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela; zasady tworzenia autorskich programów nauczania; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; - zagadnienia praktyki wystąpień publicznych; - zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej; - poprawność i sprawność językową. W zakresie umiejętności absolwent potrafi skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym uczniami, rodzicami, specjalistami, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty, - skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; - rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. W zakresie umiejętności absolwent potrafi sprawnie komunikować się. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; - formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dbałości o kulturę wypowiedzi. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; - efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
WYK
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty uczenia się: | W16 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; W17 procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; U01 dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogicznopsychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; U02 projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; U14 skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia; K07 projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Paklerska | |
Prowadzący grup: | Alina Paklerska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | A.3.W5., D.W2., I.W1., I.W2., I.W4., I.W5.A.2.U6., A.3.U1., A.3.U3., A.3.U4., I.U1., I.U2., C.K1., C.K2., I.K1., C.K3., C.K4. (źródło: https://wsge.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/3_PPiW_jmgr_efekty-przedmioty_x.pdf) |
|
Efekty uczenia się: | W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wartości, modele i zasady krytycznej praktyki; autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela; zasady tworzenia autorskich programów nauczania; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; - zagadnienia praktyki wystąpień publicznych; - zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej; - poprawność i sprawność językową. W zakresie umiejętności absolwent potrafi skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym uczniami, rodzicami, specjalistami, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty, - skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; - rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. W zakresie umiejętności absolwent potrafi sprawnie komunikować się. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; - formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dbałości o kulturę wypowiedzi. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; - efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. |
|
Skrócony opis: |
Student poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższa niezbędne kompetencje komunikacyjne. Przedmiot podejmuje zagadnienia definiowania przedmiotu w perspektywie pedagogiki, omawia funkcje komunikowania społecznego, analizuje teorie komunikacji oraz charakteryzuje ujęcia procesu. |
|
Pełny opis: |
1. Powody dla których warto kształtować kompetencje komunikacyjne. Interdyscyplinarność pojęcia komunikacji (definicja komunikacji, sprzężenie zwrotne). Typy komunikowania (komunikowanie informacyjne, komunikowanie perswazyjne), poziomy komunikowania (komunikacja dwuosobowa, komunikacja w małych grupach, wystąpienie publiczne, komunikacja w organizacji, komunikacja masowa). Komunikacja werbalna (kanał werbalny: komunikacja ustna bezpośrednia i zapośredniczona, komunikacja pisemna), komunikacja niewerbalna (kanał wizualny, kanał wokalny, przestrzeń, czas, dotyk). Podstawy efektywnej komunikacji bezpośredniej i zapośredniczonej cyfrowo. 2. Perswazja jako celowe wpływanie na zachowania, wzmacnianie postaw, zmianę postaw i zachowań. Manipulacja – pragmatyczne i etyczne aspekty manipulacji. Analiza przekazów manipulacyjnych. 3. Konflikt, komunikacja w konflikcie, komunikacja w kryzysie. 4. Formalne i nieformalne struktury komunikacyjne w organizacjach. 5. Trening asertywności - ćwiczenia w zespołach. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych oraz skuteczna obrona własnych opinii i przekonań. Narzędzia pomiaru i weryfikacji asertywności. |
|
Literatura: |
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Warszawa, 2000. literatura uzupełniająca: McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, 2010. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi, Warszawa, 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.