Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna i relacje społeczne w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PIW-MN>KIRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna i relacje społeczne w przedszkolu i szkole
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika przedszolna i wczesnoszkolna, sem. 7
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Alina Paklerska

Dane kontaktowe do wykładowcy:

alina.gut@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Przekazanie studentom zaawansowanej wiedzy o zasadach skutecznej komunikacji interpersonalnej oraz wskazanie właściwego warsztatu metodycznego, który mogą wykorzystać w sposób profesjonalny w pracy zawodowej.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

A.3.W5., D.W2., I.W1., I.W2., I.W4., I.W5.A.2.U6., A.3.U1., A.3.U3., A.3.U4., I.U1., I.U2., C.K1., C.K2., I.K1., C.K3., C.K4. (źródło: https://wsge.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/3_PPiW_jmgr_efekty-przedmioty_x.pdf)

Metoda - wykład:

Metody niepodające: metoda tekstu przewodniego
Metody podające: opis
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: gra dydaktyczna (symulacyjna, sytuacyjna, inscenizacja)
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projetków, etc)

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - test

Skrócony opis:

Student poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższa niezbędne kompetencje komunikacyjne.

Przedmiot podejmuje zagadnienia definiowania przedmiotu w perspektywie pedagogiki, omawia funkcje komunikowania społecznego, analizuje teorie komunikacji oraz charakteryzuje ujęcia procesu.

Pełny opis:

1. Powody dla których warto kształtować kompetencje komunikacyjne. Interdyscyplinarność pojęcia komunikacji (definicja komunikacji, sprzężenie zwrotne). Typy komunikowania (komunikowanie informacyjne, komunikowanie perswazyjne), poziomy komunikowania (komunikacja dwuosobowa, komunikacja w małych grupach, wystąpienie publiczne, komunikacja w organizacji, komunikacja masowa). Komunikacja werbalna (kanał werbalny: komunikacja ustna bezpośrednia i zapośredniczona, komunikacja pisemna), komunikacja niewerbalna (kanał wizualny, kanał wokalny, przestrzeń, czas, dotyk). Podstawy efektywnej komunikacji bezpośredniej i zapośredniczonej cyfrowo.

2. Perswazja jako celowe wpływanie na zachowania, wzmacnianie postaw, zmianę postaw i zachowań. Manipulacja – pragmatyczne i etyczne aspekty manipulacji. Analiza przekazów manipulacyjnych.

3. Konflikt, komunikacja w konflikcie, komunikacja w kryzysie.

4. Formalne i nieformalne struktury komunikacyjne w organizacjach.

5. Trening asertywności - ćwiczenia w zespołach. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych oraz skuteczna obrona własnych opinii i przekonań. Narzędzia pomiaru i weryfikacji asertywności.

Literatura:

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Warszawa, 2000.

literatura uzupełniająca:

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, 2010.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi, Warszawa, 2008.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych.

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wartości, modele i zasady krytycznej praktyki; autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela; zasady tworzenia autorskich programów nauczania; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym.

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

- pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej;

- zagadnienia praktyki wystąpień publicznych;

- zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej;

- poprawność i sprawność językową.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym uczniami, rodzicami, specjalistami, z wykorzystaniem

nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

- obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty,

- skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii;

- rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi sprawnie komunikować się.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz

przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne;

- formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dbałości o kulturę wypowiedzi.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji;

- efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci

lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły.

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty uczenia się:

W16 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów;

W17 procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; U01 dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogicznopsychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;

U02 projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; U14 skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia;

K07 projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Paklerska
Prowadzący grup: Alina Paklerska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

A.3.W5., D.W2., I.W1., I.W2., I.W4., I.W5.A.2.U6., A.3.U1., A.3.U3., A.3.U4., I.U1., I.U2., C.K1., C.K2., I.K1., C.K3., C.K4. (źródło: https://wsge.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/3_PPiW_jmgr_efekty-przedmioty_x.pdf)

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych.

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wartości, modele i zasady krytycznej praktyki; autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela; zasady tworzenia autorskich programów nauczania; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym.

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

- pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej;

- zagadnienia praktyki wystąpień publicznych;

- zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej;

- poprawność i sprawność językową.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym uczniami, rodzicami, specjalistami, z wykorzystaniem

nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

- obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty,

- skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii;

- rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi sprawnie komunikować się.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz

przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne;

- formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dbałości o kulturę wypowiedzi.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji;

- efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci

lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły.

Skrócony opis:

Student poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższa niezbędne kompetencje komunikacyjne.

Przedmiot podejmuje zagadnienia definiowania przedmiotu w perspektywie pedagogiki, omawia funkcje komunikowania społecznego, analizuje teorie komunikacji oraz charakteryzuje ujęcia procesu.

Pełny opis:

1. Powody dla których warto kształtować kompetencje komunikacyjne. Interdyscyplinarność pojęcia komunikacji (definicja komunikacji, sprzężenie zwrotne). Typy komunikowania (komunikowanie informacyjne, komunikowanie perswazyjne), poziomy komunikowania (komunikacja dwuosobowa, komunikacja w małych grupach, wystąpienie publiczne, komunikacja w organizacji, komunikacja masowa). Komunikacja werbalna (kanał werbalny: komunikacja ustna bezpośrednia i zapośredniczona, komunikacja pisemna), komunikacja niewerbalna (kanał wizualny, kanał wokalny, przestrzeń, czas, dotyk). Podstawy efektywnej komunikacji bezpośredniej i zapośredniczonej cyfrowo.

2. Perswazja jako celowe wpływanie na zachowania, wzmacnianie postaw, zmianę postaw i zachowań. Manipulacja – pragmatyczne i etyczne aspekty manipulacji. Analiza przekazów manipulacyjnych.

3. Konflikt, komunikacja w konflikcie, komunikacja w kryzysie.

4. Formalne i nieformalne struktury komunikacyjne w organizacjach.

5. Trening asertywności - ćwiczenia w zespołach. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych oraz skuteczna obrona własnych opinii i przekonań. Narzędzia pomiaru i weryfikacji asertywności.

Literatura:

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Warszawa, 2000.

literatura uzupełniająca:

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, 2010.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi, Warszawa, 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)