Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RTP-MN>WKR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje resocjalizacji
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną,
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Kamil Miszewski

Dane kontaktowe do wykładowcy:

kamil.miszewski@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi koncepcjami resocjalizacyjnymi

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 ZNA współczesne koncepcje resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie.

W2 Wyjaśnia podstawy teoretyczne różnorodnych tendencji we współczesnych oddziaływaniach resocjalizacyjnych

W3 Identyfikuje wybrane nurty w resocjalizacji i wymienia różnorodne sposoby działalności korekcyjno-wychowawczej, uwarunkowanej nowymi odkryciami psychologii, biologii, psychiatrii, socjologii czy nauk kryminologicznych.

W4 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych koncepcji resocjalizacji

Umiejętności

U1 Posiada umiejętność pogłębionej refleksyjności w zakresie oddziaływań resocjalizujących.

U2 Potrafi Zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy i rozwiązywania złożonych i różnorodnych problemów i dylematów resocjalizacyjnych.

U3 Potrafi Identyfikować wybrane nurty w resocjalizacji

Kompetencje społeczne

K1 Posiada kompetencje do dokonania krytycznej oceny funkcjonowania wybranych systemów resocjalizacji instytucjonalnej w kontekście ich różnych uwarunkowań, jak również praktyki resocjalizacyjnej.

K2 Docenia dotychczasowy dorobek pedagogów oraz aktualne ich propozycje dotyczące całej strategii pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej.

K3 posiada pogłębione kompetencje społeczne z zakresu współczesnych koncepcji resocjalizacji

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy współczesnych koncepcji resocjalizacyjnych

Pełny opis:

Wykład

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.

Oddziaływania oparte na modelu psychologii kognitywnej

Koncepcja integracyjnej teorii zachowania przestępczego jako przykład kierunku wielowymiarowego

Model dobrego życia jako przykład oddziaływań skoncentrowanych na potencjałach jednostki

Koncepcja resilience

Koncepcja twórczej resocjalizacji

Ćwiczenia

Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.

Mediacje w sprawach karnych z nieletnimi

Mediacje w sprawach karnych.

System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.

Resocjalizacja poprzez pracę: wybrane projekty

Literatura:

Konopczyński M. , Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006

Marek Motuk Probacja Ministerstwo Sprawiedliwości 2009

Nowak B, nie skazani na wykluczenie wyd Dig 2020 https://swws.edu.pl/nieskazani-na-wykluczenie-od-patologii-do-normy-zachowan-spolecznych/

I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007

Pospiszyl , K, Terapia przestępców seksualnych Przesłanki teoretyczne, diagnoza i organizacja , wyd Dig, 2021

Pol, D, Więzienie i penitencjarystyka – relacje /nie/oczywiste SWWS, 2021 file:///C:/Users/olano/Downloads/O-wiezieniu-interdyscyplinarnie-2021%20(1).pdf

Rękas A, Mediacje w prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości 2004

Dodatkowo

Dozór elektroniczny – zarys problematyki https://www.arch.ms.gov.pl/Data/Files/_public/probacja/2009/nr2/6kotowski.pdf

Marek Konopczyński Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju https://www.arch.ms.gov.pl/Data/Files/_public/probacja/2009/nr1/5konopczynski.pdf

https://www.sw.gov.pl/

https://www.policja.pl/

Efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W02 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o faktach, obiektach i zjawiskach, a także o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i pokrewnych dyscyplin nauki, o nurtach i systemach pedagogicznych, ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach

K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmioto­wej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badaw­cze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i hu­manistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozu­mie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

K2A_W09 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat kluczowych biologicznych, psycholo­gicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia, wychowania i innych procesów edukacyjnych; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii

K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

Umiejętności

K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu peda­gogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych proble­mów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, po­mocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych

K2A_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi i posiadaną wiedzą w celu analizowania i rozwiązywania podejmowanych problemów i działań praktycznych

K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

Kompetencje społeczne

K2A_K01 potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych

K2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formu­łuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pra­cą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania niepra­widłowych działań pedagogicznych

K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów

Metody i kryteria oceniania:

Wykład Test (100%)

Ćwiczenia Testy (80%)

Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-03-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Miszewski
Prowadzący grup: Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)