Współczesne koncepcje resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RTP-MN>WKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje resocjalizacji |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną, |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Kamil Miszewski |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | kamil.miszewski@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi koncepcjami resocjalizacyjnymi |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 ZNA współczesne koncepcje resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie. W2 Wyjaśnia podstawy teoretyczne różnorodnych tendencji we współczesnych oddziaływaniach resocjalizacyjnych W3 Identyfikuje wybrane nurty w resocjalizacji i wymienia różnorodne sposoby działalności korekcyjno-wychowawczej, uwarunkowanej nowymi odkryciami psychologii, biologii, psychiatrii, socjologii czy nauk kryminologicznych. W4 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych koncepcji resocjalizacji Umiejętności U1 Posiada umiejętność pogłębionej refleksyjności w zakresie oddziaływań resocjalizujących. U2 Potrafi Zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy i rozwiązywania złożonych i różnorodnych problemów i dylematów resocjalizacyjnych. U3 Potrafi Identyfikować wybrane nurty w resocjalizacji Kompetencje społeczne K1 Posiada kompetencje do dokonania krytycznej oceny funkcjonowania wybranych systemów resocjalizacji instytucjonalnej w kontekście ich różnych uwarunkowań, jak również praktyki resocjalizacyjnej. K2 Docenia dotychczasowy dorobek pedagogów oraz aktualne ich propozycje dotyczące całej strategii pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej. K3 posiada pogłębione kompetencje społeczne z zakresu współczesnych koncepcji resocjalizacji |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: debata, dialog |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - prezentacja |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy współczesnych koncepcji resocjalizacyjnych |
Pełny opis: |
Wykład Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej. Oddziaływania oparte na modelu psychologii kognitywnej Koncepcja integracyjnej teorii zachowania przestępczego jako przykład kierunku wielowymiarowego Model dobrego życia jako przykład oddziaływań skoncentrowanych na potencjałach jednostki Koncepcja resilience Koncepcja twórczej resocjalizacji Ćwiczenia Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej. Mediacje w sprawach karnych z nieletnimi Mediacje w sprawach karnych. System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności. Resocjalizacja poprzez pracę: wybrane projekty |
Literatura: |
Konopczyński M. , Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006 Marek Motuk Probacja Ministerstwo Sprawiedliwości 2009 Nowak B, nie skazani na wykluczenie wyd Dig 2020 https://swws.edu.pl/nieskazani-na-wykluczenie-od-patologii-do-normy-zachowan-spolecznych/ I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007 Pospiszyl , K, Terapia przestępców seksualnych Przesłanki teoretyczne, diagnoza i organizacja , wyd Dig, 2021 Pol, D, Więzienie i penitencjarystyka – relacje /nie/oczywiste SWWS, 2021 file:///C:/Users/olano/Downloads/O-wiezieniu-interdyscyplinarnie-2021%20(1).pdf Rękas A, Mediacje w prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości 2004 Dodatkowo Dozór elektroniczny – zarys problematyki https://www.arch.ms.gov.pl/Data/Files/_public/probacja/2009/nr2/6kotowski.pdf Marek Konopczyński Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju https://www.arch.ms.gov.pl/Data/Files/_public/probacja/2009/nr1/5konopczynski.pdf https://www.sw.gov.pl/ https://www.policja.pl/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2A_W02 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o faktach, obiektach i zjawiskach, a także o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i pokrewnych dyscyplin nauki, o nurtach i systemach pedagogicznych, ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) K2A_W09 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat kluczowych biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia, wychowania i innych procesów edukacyjnych; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów Umiejętności K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych K2A_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi i posiadaną wiedzą w celu analizowania i rozwiązywania podejmowanych problemów i działań praktycznych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów Kompetencje społeczne K2A_K01 potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych K2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Test (100%) Ćwiczenia Testy (80%) Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-03-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.