Patologie społeczne z elementami tworzenia programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RTP-MN>PSETP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne z elementami tworzenia programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną, |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Aleksandra Lukasek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi patologiami społecznymi oraz tworzenia programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | wiedza K_W04 W1Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu patologii społecznej K_W07W2 Zna pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach patologicznych K_W09W3 Zna poziomy oddziaływań profilaktycznych,. umiejętności K_W13 W4 Zna czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych umiejętności K_U02 U1 Potrafi dokonać diagnozy zachowań z obszaru patologii społecznych K_U09 U2 Potrafi stworzyć program zajęć profilaktycznych. posiada umiejętność prognozowania i antycypowania skutków zaplanowanych działań K_U13 U3 Posiada umiejętność prognozowania i antycypowania skutków zaplanowanych działań kompetencje społeczne K_K03 K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie poznawania patologii społecznych K_K04 K2Wyraża gotowość do zaangażowania w tworzeniu projektów i planowaniu oraz realizowaniu działań profilaktycznych K_K07 K3 Jest gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi w obszarze patologii społecznych K_K08 K4 Gotowy do doskonalenia własnego warsztatu |
Metoda - wykład: | Metody podające: wykład |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest zapoznaniu studentów z wybranymi patologiami społecznymi oraz tworzeniem programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Zapoznanie z tematyką przedmiotu, literaturą podstawową i uzupełniającą , wymaganiami. Pojęcie normy i patologii społecznej kwalifikacje zachowań Podanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej przedmiotu, podanie wymagań odnośnie zaliczenia wykładów, wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z patologią społeczną 2. Uwarunkowania patologii społecznych, profilaktyka zachowań patologicznych Omówienie uwarunkowań zachowań patologicznych, profilaktyka zachowań patologicznych, poziomy oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka klasyczna i pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych Tematyka ćwiczeń 1. Wstęp do tematyki ćwiczeń. Prostytucja nieletnich Podanie wymagań zaliczenia ćwiczeń. Definicja, cechy, formy prostytucji nieletnich. Pomoc i zapobieganie (streetworking, partyworking, networking 2. Handel ludźmi ( dziećmi) Definicja formy mechanizmy i cechy handlu Programy zwalczania i zapobiegania handlowi scenariusze 3. Samobójstwa Próba definicji pojęcia, uwarunkowania samobójstw, sposoby, miejsce popełniania samobójstwa, struktura i dynamika samobójstw w Polsce 4. Agresja i przemoc wobec dziecka Agresja formy i rodzaje przemocy Przemoc wewnątrz rodzinna i szkolna Wykorzystywanie seksualne dzieci. Terminologia sygnały ostrzegawcze w zachowaniu dziecka (także fizyczne). Sprawcy wykorzystywania, formy wykorzystywania. Pomoc dziecku skrzywdzonemu. Zapobieganie (mediacja szkolna 5. Tworzenie planów oddziaływań profilaktycznych Elementy: cel metody, środki |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Hołyst B, (2006) Kryminologia. Warszawa: PWN 2) Kurzępa J,(2012) Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Warszawa: Rubikon 3) Pospiszyl I,(2012). Patologie społeczne. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca 1) Ryzyko samobójstwa u młodzieży, Gimitrowicz A. Makara, Studzińska, M., Młodożeniec A, red. (2016). Warszawa: PZW 2) Lukasek A. Przeciwdziałanie handlowi ludźmi - współczesne wyzwanie dla pedagogiki resocjalizacyjnej [w] (red.) Z. Szaroty i F. Szloska, (2013.)Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny, Radom |
Metody i kryteria oceniania: |
Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną wykład test (100%) ćwiczenia Praca kontrolna „plan pracy z wybranym przypadkiem”(70%) aktywność (30%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | wiedza K_W05 W1Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu patologii społecznej K_W10 W2 Zna pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach patologicznych K_W11 W3 Zna poziomy oddziaływań profilaktycznych, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych umiejętności K_U02 U1 Potrafi dokonać diagnozy zachowań z obszaru patologii społecznych K_U09 U2 Potrafi stworzyć program zajęć profilaktycznych, posiada umiejętność prognozowania i antycypowania skutków zaplanowanych działań kompetencje społeczne K_K03 K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie poznawania patologii społecznych K_K04 K2Wyraża gotowość do zaangażowania w tworzeniu projektów i planowaniu oraz realizowaniu działań profilaktycznych K_K07 K3 Jest gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi w obszarze patologii społecznych |
|
Efekty uczenia się: | K2A_W04 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach K2A_W09 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat kluczowych biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia, wychowania i innych procesów edukacyjnych; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych K2A_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
|
Pełny opis: |
ematyka wykładów 1. Zapoznanie z tematyką przedmiotu, literaturą podstawową i uzupełniającą , wymaganiami. Pojęcie normy i patologii społecznej kwalifikacje zachowań Podanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej przedmiotu, podanie wymagań odnośnie zaliczenia wykładów, wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z patologią społeczną 2. Uwarunkowania patologii społecznych, profilaktyka zachowań patologicznych Omówienie uwarunkowań zachowań patologicznych, profilaktyka zachowań patologicznych, poziomy oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka klasyczna i pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych Tematyka ćwiczeń 1. Wstęp do tematyki ćwiczeń. Prostytucja nieletnich Podanie wymagań zaliczenia ćwiczeń. Definicja, cechy, formy prostytucji nieletnich. Pomoc i zapobieganie (streetworking, partyworking, networking 2. Handel ludźmi ( dziećmi) Definicja formy mechanizmy i cechy handlu Programy zwalczania i zapobiegania handlowi scenariusze 3. Samobójstwa Próba definicji pojęcia, uwarunkowania samobójstw, sposoby, miejsce popełniania samobójstwa, struktura i dynamika samobójstw w Polsce 4. Agresja i przemoc wobec dziecka Agresja formy i rodzaje przemocy Przemoc wewnątrz rodzinna i szkolna Wykorzystywanie seksualne dzieci. Terminologia sygnały ostrzegawcze w zachowaniu dziecka (także fizyczne). Sprawcy wykorzystywania, formy wykorzystywania. Pomoc dziecku skrzywdzonemu. Zapobieganie (mediacja szkolna 5. Tworzenie planów oddziaływań profilaktycznych Elementy: cel metody, środki |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Hołyst B, (2006) Kryminologia. Warszawa: PWN 2) Kurzępa J,(2012) Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Warszawa: Rubikon 3) Pospiszyl I,(2012). Patologie społeczne. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca 1) Ryzyko samobójstwa u młodzieży, Gimitrowicz A. Makara, Studzińska, M., Młodożeniec A, red. (2016). Warszawa: PZW 2) Lukasek A. Przeciwdziałanie handlowi ludźmi - współczesne wyzwanie dla pedagogiki resocjalizacyjnej [w] (red.) Z. Szaroty i F. Szloska, (2013.)Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny, Radom |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza K_W04 W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu patologii społecznej K_W7 W2 Zna pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach patologicznych K_W09 W3 Zna poziomy oddziaływań profilaktycznych, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych K_W13 W4 Posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresu patologii społecznej umiejętności K_U02 U1Potrafi dokonać diagnozy zachowań z obszaru patologii społecznych K_U09 U2 Potrafi stworzyć program zajęć profilaktycznych, posiada umiejętność prognozowania i antycypowania skutków zaplanowanych działań K_U13 U3 Posiada pogłębione umiejętności z obszaru patologii społecznych Kompetencje społeczne K_K03 K1Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie poznawania patologii społecznych K_K04 K2 Wyraża gotowość do zaangażowania w tworzeniu projektów i planowaniu oraz realizowaniu działań profilaktycznych K_K07 K3 Jest gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi w obszarze patologii społecznych K_K08 K4 Posiada pogłębione kompetencje społeczne w obszarze patologii społecznych |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest zapoznaniu studentów z wybranymi patologiami społecznymi oraz tworzeniem programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych |
|
Pełny opis: |
wykłady Zapoznanie z literaturą przedmiotu, tematyką, wymganiami zaliczenia przedmiotu. Pojęcie normy i patologii społecznej, kwalifikacje zachowań. Uwarunkowania patologii społecznych, profilaktyka zachowań patologicznych, poziomy oddziaływań profilaktycznych. Profilaktyka klasyczna i profilaktyka pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych. ćwiczenia Wstęp do tematyki ćwiczeń. Podanie wymagań zaliczenia ćwiczeń. Prostytucja nieletnich Definicja, cechy, formy. Pomoc i zapobieganie (streetworking partyworking networking) Handel ludźmi (dziećmi). Definicja, formy, mechanizmy i cechy handlu. Programy zwalczania i zapobiegania handlowi. Scenariusze zajęć Samobójstwa Próba definicji pojęcia. Uwarunkowania samobójstw. Sposoby, miejsce popełniania samobójstw. Struktura i dynamika samobójstw w Polsce. Agresja i przemoc wobec dziecka Agresja, formy i rodzaje przemocy. Przemoc wewnątrzrodzinna, szkolna, Wykorzystywanie seksualne dzieci. Terminologia, sygnały ostrzegawcze w zachowaniu dziecka (także fizyczne). Pomoc dziecku skrzywdzonemu. Zapobieganie Tworzenie planów oddziaływań profilaktycznych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010. Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012. Lukasek A.,(2014) „Współczesne choroby świata: handel ludźmi – wykorzystywanie seksualne dzieci” [w]: K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda (red.) ,,Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji w teorii i praktyce”. Warszawa: APS Pospiszyl I. (2012)Patologie społeczne, Warszawa PWN Literatura uzupełniająca Hołyst B., Kryminologia, Warszawa PWN 2006. Janoszka K , (2013) Dzieci jako ofiary handlu ludźmi. Szczytno: WSP Kurzępa Jacek. Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich. Kraków : Impuls, 2010. Ziółkowska B, Wycisk J, (2010) Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia - jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa: Difin |
|
Uwagi: |
Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną wykład test (100%) ćwiczenia Praca kontrolna „plan pracy z wybranym przypadkiem”(70%) aktywność (30%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.