Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca korekcyjno-kompensacyjna - warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RTP-MN>PKK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca korekcyjno-kompensacyjna - warsztat
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną,
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Lukasek Aleksandra

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się ; zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Zna terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej, cel rodzaje, zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

W2 Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego.

Umiejętności

U1 Potrafi stworzyć narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka

U2 Potrafi dobrać środki i metody do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka

Kompetencje społeczne

K1 Potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny

K2 Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

K3 Jest gotowy do komunikowania się dzieckiem i rodzicami oraz otoczeniem


Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy

W2 Zna terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej, cel rodzaje, zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

W3 Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego

Umiejętności

U1 Potrafi zrobić wstępną diagnozę(Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej).

U2 Potrafi dobrać środki i metody do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka

U3 Potrafi stworzyć narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka

Kompetencje społeczne

K1 Potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny

K2 Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

K3 Jest gotowy do komunikowania się dzieckiem i rodzicami oraz otoczeniem

K4 jest gotowy do autorefleksji nad rozwoje zawodowy

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody podające: opis
Metody podające: wyjaśnianie

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się

Pełny opis:

Tematy

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

Specyficzne problemy dzieci i młodzieży w nauce.(Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności).

Wstępna diagnoza w terapii pedagogicznej (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej).

Metodyka pracy z uczniem dyslektycznym, dysgraficznym, z problemem dysortografii i dyskalkulii. (Pomoce do nauki mówienia, czytania i pisania. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi.

Literatura:

Literatura

Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia

Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia

Tomczak J, Zientara R, (2014). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls

Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia

Netografia

https://piktografia.pl/klasy4-6-scen2.html

https://educarium.pl/karty-pracy​

https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/310/wiadomosci/380359/files/z2.pdf​

https://dyktanda.online/app/

Metody i kryteria oceniania:

Test (50%)

Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%)

Stworzenie narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka (30%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lubina., Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Ewa Lubina., Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy

W2 Zna terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej, cel rodzaje, zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

W3 Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego

Umiejętności

U1 Potrafi zrobić wstępną diagnozę(Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej).

U2 Potrafi dobrać środki i metody do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka

U3 Potrafi stworzyć narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji

dziecka

Kompetencje społeczne

K1 Potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny

K2 Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

K3 Jest gotowy do komunikowania się dzieckiem i rodzicami oraz otoczeniem

K4 jest gotowy do autorefleksji nad rozwoje zawodowy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się ; zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Pełny opis:

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

Specyficzne problemy dzieci i młodzieży w nauce. (Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności).

Wstępna diagnoza w terapii pedagogicznej (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej).

Metodyka pracy z uczniem dyslektycznym, dysgraficznym, z problemem dysortografii i dyskalkulii. (Pomoce do nauki mówienia, czytania i pisania. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi).

Literatura:

Literatura

Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia

Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia

Tomczak J, Zientara R, (2014). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls

Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia

https://piktografia.pl/klasy4-6-scen2.html

https://dyktanda.online/app/

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)