Praca korekcyjno-kompensacyjna - warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RTP-MN>PKK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca korekcyjno-kompensacyjna - warsztat |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną, |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Lukasek Aleksandra |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się ; zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Zna terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej, cel rodzaje, zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem W2 Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego. Umiejętności U1 Potrafi stworzyć narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka U2 Potrafi dobrać środki i metody do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka Kompetencje społeczne K1 Potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny K2 Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych K3 Jest gotowy do komunikowania się dzieckiem i rodzicami oraz otoczeniem |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy W2 Zna terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej, cel rodzaje, zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem W3 Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego Umiejętności U1 Potrafi zrobić wstępną diagnozę(Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej). U2 Potrafi dobrać środki i metody do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka U3 Potrafi stworzyć narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka Kompetencje społeczne K1 Potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny K2 Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych K3 Jest gotowy do komunikowania się dzieckiem i rodzicami oraz otoczeniem K4 jest gotowy do autorefleksji nad rozwoje zawodowy |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się |
Pełny opis: |
Tematy Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem Specyficzne problemy dzieci i młodzieży w nauce.(Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności). Wstępna diagnoza w terapii pedagogicznej (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej). Metodyka pracy z uczniem dyslektycznym, dysgraficznym, z problemem dysortografii i dyskalkulii. (Pomoce do nauki mówienia, czytania i pisania. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi. |
Literatura: |
Literatura Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia Tomczak J, Zientara R, (2014). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia Netografia https://piktografia.pl/klasy4-6-scen2.html https://educarium.pl/karty-pracy https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/310/wiadomosci/380359/files/z2.pdf https://dyktanda.online/app/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Test (50%) Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%) Stworzenie narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka (30%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lubina., Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Ewa Lubina., Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy W2 Zna terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej, cel rodzaje, zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem W3 Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego Umiejętności U1 Potrafi zrobić wstępną diagnozę(Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej). U2 Potrafi dobrać środki i metody do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka U3 Potrafi stworzyć narzędzia do pracy z dzieckiem do wybranej percepcji dziecka Kompetencje społeczne K1 Potrafi nabywać wiedzę i budować warsztat terapeutyczny K2 Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizowanie działań pedagogicznych K3 Jest gotowy do komunikowania się dzieckiem i rodzicami oraz otoczeniem K4 jest gotowy do autorefleksji nad rozwoje zawodowy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się ; zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem Specyficzne problemy dzieci i młodzieży w nauce. (Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności). Wstępna diagnoza w terapii pedagogicznej (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji, arkusz diagnozy pedagogicznej). Metodyka pracy z uczniem dyslektycznym, dysgraficznym, z problemem dysortografii i dyskalkulii. (Pomoce do nauki mówienia, czytania i pisania. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi). |
|
Literatura: |
Literatura Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia Tomczak J, Zientara R, (2014). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia https://piktografia.pl/klasy4-6-scen2.html https://dyktanda.online/app/ |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.