Pedagogika penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RTP-MN>PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika penitencjarna |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną, |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Wioletta Wróbel-Delegacz |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | wioletawrobel1@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu pedagogiki penitencjarnej. |
Metoda - wykład: | Metody podające: wyjaśnianie |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - pytania otwarte |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Podczas wykładu przedstawiana jest wiedza dot. teorii pedagogiki penitencjarnej, jej funkcje, pedagogiki resocjalizacyjnej, oraz rodzajów i typów zakładów karnych . W trakcie ćwiczeń studenci charakteryzują placówki penitencjarne. Analizują prowadzone w nich działania resocjalizacyjne, metody resocjalizacji i środki oddziaływań na skazanych. Zapoznawani są z zasadami działań penitencjarnych - poprawczych oraz z wybranymi programami stosowanymi w placówkach penitencjarnych. Podejmowane są zagadnienia dotyczące problemów w życiu skazanych w placówce penitencjarnej jak i na wolności. |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Wprowadzenie do zajęć Organizacja zajęć - sylabus przedmiotu: cel, metody, treści, efekty. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Przegląd literatury przedmiotu 2. Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina pedagogiki Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina badająca wychowanie ludzi dorosłych, skazanych na karę pozbawienia wolności. Jej przedmiot, zakres oraz powiązania z innymi gałęziami pedagogicznymi oraz prawem karnym wykonawczym. ĆWICZENIA 1. Istota i cele wychowania penitencjarnego cele wykonywania kary pozbawienia wolności, zadania pedagogiki penitencjarnej, rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji penitencjarnej 2. Zakład karny jako instytucja wychowawcza charakterystyka podmiotu i warunków pracy resocjalizacyjnej w zakładzie karnym, atmosfera wychowawcza i klimat społeczny zakładu karnego, prognoza penitencjarna, czynniki utrudniające i ułatwiające organizację pracy penitencjarnej 3. Zasady i metody właściwe dla wychowania penitencjarnego poddawanie skazanych dyscyplinie i porządkowi, nagradzanie i karanie w procesie wychowania penitencjarnego, praca jako podstawowa metoda resocjalizacji penitencjarnej, nauczanie w wychowaniu penitencjarnym i zajęcia kulturalno-oświatowe jako jeden z elementów pedagogiki penitencjarnej 4. Metody twórczej resocjalizacji w warunkach penitencjarnych "Scena Coda" - Metoda teatru resocjalizacyjnego, Metoda resocjalizacji poprzez sport, Metoda resocjalizacji poprzez muzykę, Socjodrama i psychodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Sadło-Nowak A., (2010), Prawo karne wykonawcze, Szczytno, Wyd. Wyższej Szkoły Policji 2) Bębas S., (2010) Współczesne oblicze resocjalizacji penitrncjarnej, Radom, Wyższa Szkoła Handlowa 3) Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Pedagogium Literatura uzupełniająca 1) Beto D. R., Wyznaczenie celów dla więziennictwa-powrót do podstaw, w: W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak (red.), Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, Poznań-Gdańsk-Warszawa 2008. 2) Bębas S., Adamczyk-Bębas W., Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, Radom 2001. Biedrzycka A., Wybrane instytucje resocjalizacji i wsparcia społecznego-podstawowe zadania i regulacje prawne, w: S. Bębas (red.), Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji, Radom 2011. 3) Bulenda T., Kultura fizyczna więźniów w świetle polskiego ustawodawstwa penitencjarnego oraz prawa międzynarodowego, w: A. Rejzner (red.), Penitencjarna kultura fizyczna, Warszawa 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- posiada wiedzę na temat podstaw prawnych i celów pedagogiki penitencjarnej W-2- zna podmioty, w których realizowane są działnia z zakresu pedgogiki penitencjarnej W-3- posiada wiedzę na temat metod pracy stoswanych w pedagogice penitencjarnej U1- Potrafii wskazać podstawy prawne i cele pedagogiki penitencjarnej U2- Wskazuje i rozróżnia podmioty realizujące działania z akresu pedagogiki penitencjarnej U-3 Potrafi wskazać i stoswać metody i środki stoswane w pedagigice penitencjarnej K1- Utożsamia się z wartościami i celami pedagogiki K2- Posiada kompetencje społeczne do pracy z osobami pozbawionymi wolności |
|
Efekty uczenia się: | K2A_W04 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych K2A_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
|
Skrócony opis: |
Podczas wykładu przedstawiana jest wiedza dot. teorii pedagogiki penitencjarnej, jej funkcje, pedagogiki resocjalizacyjnej, oraz rodzajów i typów zakładów karnych . W trakcie ćwiczeń studenci charakteryzują placówki penitencjarne. Analizują prowadzone w nich działania resocjalizacyjne, metody resocjalizacji i środki oddziaływań na skazanych. Zapoznawani są z zasadami działań penitencjarnych - poprawczych oraz z wybranymi programami stosowanymi w placówkach penitencjarnych. Podejmowane są zagadnienia dotyczące problemów w życiu skazanych w placówce penitencjarnej jak i na wolności. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Wprowadzenie do zajęć Organizacja zajęć - sylabus przedmiotu: cel, metody, treści, efekty. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Przegląd literatury przedmiotu 2. Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina pedagogiki Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina badająca wychowanie ludzi dorosłych, skazanych na karę pozbawienia wolności. Jej przedmiot, zakres oraz powiązania z innymi gałęziami pedagogicznymi oraz prawem karnym wykonawczym. ĆWICZENIA 1. Istota i cele wychowania penitencjarnego cele wykonywania kary pozbawienia wolności, zadania pedagogiki penitencjarnej, rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji penitencjarnej 2. Zakład karny jako instytucja wychowawcza charakterystyka podmiotu i warunków pracy resocjalizacyjnej w zakładzie karnym, atmosfera wychowawcza i klimat społeczny zakładu karnego, prognoza penitencjarna, czynniki utrudniające i ułatwiające organizację pracy penitencjarnej 3. Zasady i metody właściwe dla wychowania penitencjarnego poddawanie skazanych dyscyplinie i porządkowi, nagradzanie i karanie w procesie wychowania penitencjarnego, praca jako podstawowa metoda resocjalizacji penitencjarnej, nauczanie w wychowaniu penitencjarnym i zajęcia kulturalno-oświatowe jako jeden z elementów pedagogiki penitencjarnej 4. Metody twórczej resocjalizacji w warunkach penitencjarnych "Scena Coda" - Metoda teatru resocjalizacyjnego, Metoda resocjalizacji poprzez sport, Metoda resocjalizacji poprzez muzykę, Socjodrama i psychodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Sadło-Nowak A., (2010), Prawo karne wykonawcze, Szczytno, Wyd. Wyższej Szkoły Policji 2) Bębas S., (2010) Współczesne oblicze resocjalizacji penitrncjarnej, Radom, Wyższa Szkoła Handlowa 3) Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Pedagogium Literatura uzupełniająca 1) Beto D. R., Wyznaczenie celów dla więziennictwa-powrót do podstaw, w: W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak (red.), Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, Poznań-Gdańsk-Warszawa 2008. 2) Bębas S., Adamczyk-Bębas W., Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, Radom 2001. Biedrzycka A., Wybrane instytucje resocjalizacji i wsparcia społecznego-podstawowe zadania i regulacje prawne, w: S. Bębas (red.), Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji, Radom 2011. 3) Bulenda T., Kultura fizyczna więźniów w świetle polskiego ustawodawstwa penitencjarnego oraz prawa międzynarodowego, w: A. Rejzner (red.), Penitencjarna kultura fizyczna, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Goździewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Goździewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.