Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika penitencjarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RTP-MN>PEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika penitencjarna
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną,
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Wioletta Wróbel-Delegacz

Dane kontaktowe do wykładowcy:

wioletawrobel1@wp.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu pedagogiki penitencjarnej.

Metoda - wykład:

Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: metoda zajęć praktycznych
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - pytania otwarte

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - praca kontrolna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Podczas wykładu przedstawiana jest wiedza dot. teorii pedagogiki penitencjarnej, jej funkcje, pedagogiki resocjalizacyjnej, oraz rodzajów i typów zakładów karnych .

W trakcie ćwiczeń studenci charakteryzują placówki penitencjarne. Analizują prowadzone w nich działania resocjalizacyjne, metody resocjalizacji i środki oddziaływań na skazanych. Zapoznawani są z zasadami działań penitencjarnych - poprawczych oraz z wybranymi programami stosowanymi w placówkach penitencjarnych. Podejmowane są zagadnienia dotyczące problemów w życiu skazanych w placówce penitencjarnej jak i na wolności.

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Wprowadzenie do zajęć

Organizacja zajęć - sylabus przedmiotu: cel, metody, treści, efekty. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Przegląd literatury przedmiotu

2. Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina pedagogiki Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina badająca wychowanie ludzi dorosłych, skazanych na karę pozbawienia wolności. Jej przedmiot, zakres oraz powiązania z innymi gałęziami pedagogicznymi oraz prawem karnym wykonawczym.

ĆWICZENIA

1. Istota i cele wychowania penitencjarnego

cele wykonywania kary pozbawienia wolności, zadania pedagogiki penitencjarnej, rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji penitencjarnej

2. Zakład karny jako instytucja wychowawcza charakterystyka podmiotu i warunków pracy resocjalizacyjnej w zakładzie karnym, atmosfera wychowawcza i klimat społeczny zakładu karnego, prognoza penitencjarna, czynniki utrudniające i ułatwiające organizację pracy penitencjarnej

3. Zasady i metody właściwe dla wychowania penitencjarnego poddawanie skazanych dyscyplinie i porządkowi, nagradzanie i karanie w procesie wychowania penitencjarnego, praca jako podstawowa metoda resocjalizacji penitencjarnej, nauczanie w wychowaniu penitencjarnym i zajęcia kulturalno-oświatowe jako jeden z elementów pedagogiki penitencjarnej

4. Metody twórczej resocjalizacji w warunkach penitencjarnych "Scena Coda" - Metoda teatru resocjalizacyjnego, Metoda resocjalizacji poprzez sport, Metoda resocjalizacji poprzez muzykę, Socjodrama i psychodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Sadło-Nowak A., (2010), Prawo karne wykonawcze, Szczytno, Wyd. Wyższej Szkoły Policji

2) Bębas S., (2010) Współczesne oblicze resocjalizacji penitrncjarnej, Radom, Wyższa Szkoła Handlowa

3) Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Pedagogium

Literatura uzupełniająca

1) Beto D. R., Wyznaczenie celów dla więziennictwa-powrót do podstaw, w: W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak (red.), Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, Poznań-Gdańsk-Warszawa 2008.

2) Bębas S., Adamczyk-Bębas W., Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, Radom 2001.

Biedrzycka A., Wybrane instytucje resocjalizacji i wsparcia społecznego-podstawowe zadania i regulacje prawne, w: S. Bębas (red.), Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji, Radom 2011.

3) Bulenda T., Kultura fizyczna więźniów w świetle polskiego ustawodawstwa penitencjarnego oraz prawa międzynarodowego, w: A. Rejzner (red.), Penitencjarna kultura fizyczna, Warszawa 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- posiada wiedzę na temat podstaw prawnych i celów pedagogiki penitencjarnej

W-2- zna podmioty, w których realizowane są działnia z zakresu pedgogiki penitencjarnej

W-3- posiada wiedzę na temat metod pracy stoswanych w pedagogice penitencjarnej

U1- Potrafii wskazać podstawy prawne i cele pedagogiki penitencjarnej

U2- Wskazuje i rozróżnia podmioty realizujące działania z akresu pedagogiki penitencjarnej

U-3 Potrafi wskazać i stoswać metody i środki stoswane w pedagigice penitencjarnej

K1- Utożsamia się z wartościami i celami pedagogiki

K2- Posiada kompetencje społeczne do pracy z osobami pozbawionymi wolności

Efekty uczenia się:

K2A_W04 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specja­lizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i insty­tucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istot­nych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu insty­tucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomo­cowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu peda­gogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych proble­mów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, po­mocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych

K2A_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów peda­gogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidy­wać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych

K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w prakty­ce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organi­zacjach realizujących działania pedagogiczne

K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów


Skrócony opis:

Podczas wykładu przedstawiana jest wiedza dot. teorii pedagogiki penitencjarnej, jej funkcje, pedagogiki resocjalizacyjnej, oraz rodzajów i typów zakładów karnych .

W trakcie ćwiczeń studenci charakteryzują placówki penitencjarne. Analizują prowadzone w nich działania resocjalizacyjne, metody resocjalizacji i środki oddziaływań na skazanych. Zapoznawani są z zasadami działań penitencjarnych - poprawczych oraz z wybranymi programami stosowanymi w placówkach penitencjarnych. Podejmowane są zagadnienia dotyczące problemów w życiu skazanych w placówce penitencjarnej jak i na wolności.

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Wprowadzenie do zajęć

Organizacja zajęć - sylabus przedmiotu: cel, metody, treści, efekty. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Przegląd literatury przedmiotu

2. Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina pedagogiki Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina badająca wychowanie ludzi dorosłych, skazanych na karę pozbawienia wolności. Jej przedmiot, zakres oraz powiązania z innymi gałęziami pedagogicznymi oraz prawem karnym wykonawczym.

ĆWICZENIA

1. Istota i cele wychowania penitencjarnego

cele wykonywania kary pozbawienia wolności, zadania pedagogiki penitencjarnej, rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji penitencjarnej

2. Zakład karny jako instytucja wychowawcza charakterystyka podmiotu i warunków pracy resocjalizacyjnej w zakładzie karnym, atmosfera wychowawcza i klimat społeczny zakładu karnego, prognoza penitencjarna, czynniki utrudniające i ułatwiające organizację pracy penitencjarnej

3. Zasady i metody właściwe dla wychowania penitencjarnego poddawanie skazanych dyscyplinie i porządkowi, nagradzanie i karanie w procesie wychowania penitencjarnego, praca jako podstawowa metoda resocjalizacji penitencjarnej, nauczanie w wychowaniu penitencjarnym i zajęcia kulturalno-oświatowe jako jeden z elementów pedagogiki penitencjarnej

4. Metody twórczej resocjalizacji w warunkach penitencjarnych "Scena Coda" - Metoda teatru resocjalizacyjnego, Metoda resocjalizacji poprzez sport, Metoda resocjalizacji poprzez muzykę, Socjodrama i psychodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Sadło-Nowak A., (2010), Prawo karne wykonawcze, Szczytno, Wyd. Wyższej Szkoły Policji

2) Bębas S., (2010) Współczesne oblicze resocjalizacji penitrncjarnej, Radom, Wyższa Szkoła Handlowa

3) Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Pedagogium

Literatura uzupełniająca

1) Beto D. R., Wyznaczenie celów dla więziennictwa-powrót do podstaw, w: W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak (red.), Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, Poznań-Gdańsk-Warszawa 2008.

2) Bębas S., Adamczyk-Bębas W., Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, Radom 2001.

Biedrzycka A., Wybrane instytucje resocjalizacji i wsparcia społecznego-podstawowe zadania i regulacje prawne, w: S. Bębas (red.), Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji, Radom 2011.

3) Bulenda T., Kultura fizyczna więźniów w świetle polskiego ustawodawstwa penitencjarnego oraz prawa międzynarodowego, w: A. Rejzner (red.), Penitencjarna kultura fizyczna, Warszawa 2002.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Goździewski
Prowadzący grup: Leszek Goździewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)