Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy resocjalizacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RTP-MN>MPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy resocjalizacyjnej
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną,
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Kamil Miszewski

Dane kontaktowe do wykładowcy:

krmiszewski@interia.pl

Cel przedmiotu:

Przedstawienie ogólnej wiedzy na temat metodyki pracy resocjalizacyjnej

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1-student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw

W2-student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej

Umiejętności

U1-student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

U2-student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych

Kompetencje

K1-student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych

K2-student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej



Metoda - wykład:

Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: metoda zajęć praktycznych
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna

Skrócony opis:

Studenci zapoznawani są z metodami pracy resocjalizacyjnej i placówkami, w których są one stosowane

Pełny opis:

W trakcie wykładu studenci zapoznawania są z podstawowymi definicjami takimi jak: Resocjalizacja, Wychowanie, Socjalizacja, Metoda, Metodologia, Metodyka, Metodyka wychowania. Omawiane są elementy metodyki oraz typy strategii. Charakteryzowane jest zjawisko niedostosowania społecznego oraz wybrane metody pracy resocjalizacyjnej.

W trakcie ćwiczeń studenci analizują instytucje wychowania resocjalizacyjnego i postać skutecznego wychowawcy. Zapoznawani są z elementami diagnozy, a następnie samodzielnie wykonują diagnozę wychowanka. Omawiana i analizowana jest terapia behawioralna, metody treningowe, podejście psychodynamiczne, formy psychoterapii w resocjalizacji, socjoterapia, techniki socjoterapeutyczne, trening zastępowania agresji, metody twórczej resocjalizacji.

Literatura:

Jaworska A. red, 2009, Resocjalizacja Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków, Impuls

Kranc M. 2018, Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Kraków, Impuls

Beck J.S, 2012, Terapia Poznawczo-Behawioralna, Podstawy i zagadnienia szczegółowe, Kraków, Wydawnictwo UJ

Pytka,L., 2001, Pedagogika Resocjalizacyjna, Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Warszawa, APS

Literatura uzupełniajaca:

Marczak M, 2013, Resocjalizacyjne Programy Penitencjarne Realizowane Przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków, Impuls

Szczepanik R. Jaros A, 2016, Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Lódzkiego

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1-Student posiada wiedzę na temat metodyki pracy resocjalizacyjnej w aspekcie definicyjnym

W2-Student zna metody stosowane w pracy resocjalizacyjnej

Umiejętności:

U1-Student potrafi poprawnie wyjaśnić terminy związane z metodyką pracy resocjalizacyjnej

U2-Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować metody pracy resocjalizacyjnej

Kompetencje

K1-Student w oparciu o posiadaną wiedzę dokonuje analizy zjawisk społecznych

K2- Student przedstawia swoje poglądy i broni ich zgodnie z zasadami etycznymi i normami społecznymi

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-03-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Miszewski
Prowadzący grup: Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)