Metody diagnozy w resocjalizacji - warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RTP-MN>MDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody diagnozy w resocjalizacji - warsztat |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną, |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Aleksandra Lukasek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami, technikami i narzędziami diagnozy w resocjalizacji oraz umiejętność stosowania ich w praktyce. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | wiedza K2A_W03 W1 student posiada pogłębioną wiedzę w obszarze stosowanych metod diagnozy w resocjalizacji K2A_W05 W2 student ma pogłębioną wiedzę o społecznym, biologicznym i psychologicznym rozwoju człowieka w kontekście stosowanych metod diagnostycznych w resocjalizacji K2A_W13 W student posiada wiedzę o metodach diagnozy podczas pracy resocjalizacyjnej umiejętności K2A_U02 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki w tym wiedzę na temat metod diagnozy w resocjalizacji do rozwiązywania problemów w obszarze diagnostyki w resocjalizacji K2A_U07 U2 student potrafi diagnozować rożne przypadki w obszarze działań resocjalizacyjnych K2A_U13 U3 student, w działaniach resocjalizacyjnych potrafi stosować metody diagnozy kompetencje społeczne K2A_K03 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji K2A_K04 K2 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej podczas wykonywania działań resocjalizacyjnych K2A_K08 K3 posiada kompetencje społeczne umożliwiające mu stosowanie diagnozy w pracy resocjalizacyjnej |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony metodom, technikom i narzędziom diagnozy w resocjalizacji oraz umiejętnościom stosowania ich w praktyce. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia 1. Wprowadzenie do przedmiotu Organizacja pracy na zajęciach, prezentacja sylabusu przedmiotu - cel, metody, treści, warunki i formy zaliczenia oraz omówienie literatury przedmiotu 2. Wstęp do tematyki warsztatów. Pojęcie diagnozy, przedmiot jej etapy, funkcje. Relacja diagnostyczna. Relacja diagnostyczna. Kontakt diagnostyczny, specyfika i cechy relacji diagnostycznej. Techniki nawiązywania, budowania i otrzymywania kontaktu. Zaburzenia w relacji diagnostycznej. Sposoby radzenia sobie z oporem. Profesjonalizm diagnosty. 3. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w diagnozie resocjalizacyjnej 4. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Metody obserwacyjne (rodzaje obserwacji jednostki) 5. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Zastosowanie metod klinicznych (rozmowa wywiad, analiza treści i wytworów) 6. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Techniki projekcyjne: testy zdań niedokończonych i wybrane narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji 7. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Analiza indywidualnych przypadków |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Guziuk -Tkacz M, (2011) Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Żak 2) Pytka L, (2008).Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps 3) Wysocka E, (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca 1) Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza 2) Jarosz E. (2001).Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: UŚ 3) Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls |
Metody i kryteria oceniania: |
„wstępna diagnoza przypadku” (40%) „metody, techniki i narzędzia do wybranego przypadku”(40%) Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | wiedza K2A_W03 W1 student posiada pogłębioną wiedzę w obszarze stosowanych metod diagnozy w resocjalizacji K2A_W05 W2 student ma pogłębioną wiedzę o społecznym, biologicznym i psychologicznym rozwoju człowieka w kontekście stosowanych metod diagnostycznych w resocjalizacji K2A_W13 W student posiada wiedzę o metodach diagnozy podczas pracy resocjalizacyjnej umiejętności K2A_U02 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki w tym wiedzę na temat metod diagnozy w resocjalizacji do rozwiązywania problemów w obszarze diagnostyki w resocjalizacji K2A_U07 U2 student potrafi diagnozować rożne przypadki w obszarze działań resocjalizacyjnych K2A_U13 U3 student, w działaniach resocjalizacyjnych potrafi stosować metody diagnozy kompetencje społeczne K2A_K03 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji K2A_K04 K2 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej podczas wykonywania działań resocjalizacyjnych K2A_K08 K3 posiada kompetencje społeczne umożliwiające mu stosowanie diagnozy w pracy resocjalizacyjnej |
|
Efekty uczenia się: | K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) K2A_W05 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia 1. Wprowadzenie do przedmiotu Organizacja pracy na zajęciach, prezentacja sylabusu przedmiotu - cel, metody, treści, warunki i formy zaliczenia oraz omówienie literatury przedmiotu 2. Wstęp do tematyki warsztatów. Pojęcie diagnozy, przedmiot jej etapy, funkcje. Relacja diagnostyczna. Relacja diagnostyczna. Kontakt diagnostyczny, specyfika i cechy relacji diagnostycznej. Techniki nawiązywania, budowania i otrzymywania kontaktu. Zaburzenia w relacji diagnostycznej. Sposoby radzenia sobie z oporem. Profesjonalizm diagnosty. 3. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w diagnozie resocjalizacyjnej 4. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Metody obserwacyjne (rodzaje obserwacji jednostki) 5. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Zastosowanie metod klinicznych (rozmowa wywiad, analiza treści i wytworów) 6. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Techniki projekcyjne: testy zdań niedokończonych i wybrane narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji 7. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Analiza indywidualnych przypadków |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Guziuk -Tkacz M, (2011) Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Żak 2) Pytka L, (2008).Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps 3) Wysocka E, (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca 1) Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza 2) Jarosz E. (2001).Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: UŚ 3) Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | wiedza K2A_W03 W1 student posiada pogłębioną wiedzę w obszarze stosowanych metod diagnozy w resocjalizacji K2A_W05 W2 student ma pogłębioną wiedzę o społecznym, biologicznym i psychologicznym rozwoju człowieka w kontekście stosowanych metod diagnostycznych w resocjalizacji K2A_W13 W student posiada wiedzę o metodach diagnozy podczas pracy resocjalizacyjnej umiejętności K2A_U02 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki w tym wiedzę na temat metod diagnozy w resocjalizacji do rozwiązywania problemów w obszarze diagnostyki w resocjalizacji K2A_U07 U2 student potrafi diagnozować rożne przypadki w obszarze działań resocjalizacyjnych K2A_U13 U3 student, w działaniach resocjalizacyjnych potrafi stosować metody diagnozy kompetencje społeczne K2A_K03 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji K2A_K04 K2 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej podczas wykonywania działań resocjalizacyjnych K2A_K08 K3 posiada kompetencje społeczne umożliwiające mu stosowanie diagnozy w pracy resocjalizacyjnej |
|
Efekty uczenia się: | K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) K2A_W05 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia 1. Wprowadzenie do przedmiotu Organizacja pracy na zajęciach, prezentacja sylabusu przedmiotu - cel, metody, treści, warunki i formy zaliczenia oraz omówienie literatury przedmiotu 2. Wstęp do tematyki warsztatów. Pojęcie diagnozy, przedmiot jej etapy, funkcje. Relacja diagnostyczna. Relacja diagnostyczna. Kontakt diagnostyczny, specyfika i cechy relacji diagnostycznej. Techniki nawiązywania, budowania i otrzymywania kontaktu. Zaburzenia w relacji diagnostycznej. Sposoby radzenia sobie z oporem. Profesjonalizm diagnosty. 3. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w diagnozie resocjalizacyjnej 4. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Metody obserwacyjne (rodzaje obserwacji jednostki) 5. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Zastosowanie metod klinicznych (rozmowa wywiad, analiza treści i wytworów) 6. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Techniki projekcyjne: testy zdań niedokończonych i wybrane narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji 7. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Analiza indywidualnych przypadków |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Guziuk -Tkacz M, (2011) Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Żak 2) Pytka L, (2008).Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps 3) Wysocka E, (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca 1) Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza 2) Jarosz E. (2001).Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: UŚ 3) Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls |
|
Uwagi: |
„wstępna diagnoza przypadku” (40%) „metody, techniki i narzędzia do wybranego przypadku”(40%) Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.