Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody diagnozy w resocjalizacji - warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RTP-MN>MDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody diagnozy w resocjalizacji - warsztat
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną,
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami, technikami i narzędziami diagnozy w resocjalizacji oraz umiejętność stosowania ich w praktyce.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

wiedza

K2A_W03 W1 student posiada pogłębioną wiedzę w obszarze stosowanych metod diagnozy w resocjalizacji

K2A_W05 W2 student ma pogłębioną wiedzę o społecznym, biologicznym i psychologicznym rozwoju człowieka w kontekście stosowanych metod diagnostycznych w resocjalizacji

K2A_W13 W student posiada wiedzę o metodach diagnozy podczas pracy resocjalizacyjnej

umiejętności

K2A_U02 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki w tym wiedzę na temat metod diagnozy w resocjalizacji do rozwiązywania problemów w obszarze diagnostyki w resocjalizacji

K2A_U07 U2 student potrafi diagnozować rożne przypadki w obszarze działań resocjalizacyjnych

K2A_U13 U3 student, w działaniach resocjalizacyjnych potrafi stosować metody diagnozy

kompetencje społeczne

K2A_K03 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji

K2A_K04 K2 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej podczas wykonywania działań resocjalizacyjnych

K2A_K08 K3 posiada kompetencje społeczne umożliwiające mu stosowanie diagnozy w pracy resocjalizacyjnej



Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projektów, etc)

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony metodom, technikom i narzędziom diagnozy w resocjalizacji oraz umiejętnościom stosowania ich w praktyce.

Pełny opis:

Ćwiczenia

1. Wprowadzenie do przedmiotu

Organizacja pracy na zajęciach, prezentacja sylabusu przedmiotu - cel, metody, treści, warunki i formy zaliczenia oraz omówienie literatury przedmiotu

2. Wstęp do tematyki warsztatów. Pojęcie diagnozy, przedmiot jej etapy, funkcje. Relacja diagnostyczna. Relacja diagnostyczna. Kontakt diagnostyczny, specyfika i cechy relacji diagnostycznej. Techniki nawiązywania, budowania i otrzymywania kontaktu. Zaburzenia w relacji diagnostycznej. Sposoby radzenia sobie z oporem. Profesjonalizm diagnosty.

3. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w diagnozie resocjalizacyjnej

4. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Metody obserwacyjne (rodzaje obserwacji jednostki)

5. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Zastosowanie metod klinicznych (rozmowa wywiad, analiza treści i wytworów)

6. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Techniki projekcyjne: testy zdań niedokończonych i wybrane narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji

7. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Analiza indywidualnych przypadków

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Guziuk -Tkacz M, (2011) Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Żak

2) Pytka L, (2008).Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps

3) Wysocka E, (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

1) Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza

2) Jarosz E. (2001).Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: UŚ

3) Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls

Metody i kryteria oceniania:

„wstępna diagnoza przypadku” (40%)

„metody, techniki i narzędzia do wybranego przypadku”(40%)

Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

wiedza

K2A_W03 W1 student posiada pogłębioną wiedzę w obszarze stosowanych metod diagnozy w resocjalizacji

K2A_W05 W2 student ma pogłębioną wiedzę o społecznym, biologicznym i psychologicznym rozwoju człowieka w kontekście stosowanych metod diagnostycznych w resocjalizacji

K2A_W13 W student posiada wiedzę o metodach diagnozy podczas pracy resocjalizacyjnej

umiejętności

K2A_U02 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki w tym wiedzę na temat metod diagnozy w resocjalizacji do rozwiązywania problemów w obszarze diagnostyki w resocjalizacji

K2A_U07 U2 student potrafi diagnozować rożne przypadki w obszarze działań resocjalizacyjnych

K2A_U13 U3 student, w działaniach resocjalizacyjnych potrafi stosować metody diagnozy

kompetencje społeczne

K2A_K03 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji

K2A_K04 K2 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej podczas wykonywania działań resocjalizacyjnych

K2A_K08 K3 posiada kompetencje społeczne umożliwiające mu stosowanie diagnozy w pracy resocjalizacyjnej



Efekty uczenia się:

K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmioto­wej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badaw­cze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i hu­manistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozu­mie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

K2A_W05 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarów­no w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu peda­gogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych proble­mów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, po­mocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych

K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalne­go oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania moty­wów i wzorów ludzkich zachowań

K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawid­łowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i bu­dowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w prakty­ce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego

K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów


Pełny opis:

Ćwiczenia

1. Wprowadzenie do przedmiotu

Organizacja pracy na zajęciach, prezentacja sylabusu przedmiotu - cel, metody, treści, warunki i formy zaliczenia oraz omówienie literatury przedmiotu

2. Wstęp do tematyki warsztatów. Pojęcie diagnozy, przedmiot jej etapy, funkcje. Relacja diagnostyczna. Relacja diagnostyczna. Kontakt diagnostyczny, specyfika i cechy relacji diagnostycznej. Techniki nawiązywania, budowania i otrzymywania kontaktu. Zaburzenia w relacji diagnostycznej. Sposoby radzenia sobie z oporem. Profesjonalizm diagnosty.

3. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w diagnozie resocjalizacyjnej

4. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Metody obserwacyjne (rodzaje obserwacji jednostki)

5. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Zastosowanie metod klinicznych (rozmowa wywiad, analiza treści i wytworów)

6. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Techniki projekcyjne: testy zdań niedokończonych i wybrane narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji

7. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Analiza indywidualnych przypadków

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Guziuk -Tkacz M, (2011) Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Żak

2) Pytka L, (2008).Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps

3) Wysocka E, (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

1) Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza

2) Jarosz E. (2001).Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: UŚ

3) Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

wiedza

K2A_W03 W1 student posiada pogłębioną wiedzę w obszarze stosowanych metod diagnozy w resocjalizacji

K2A_W05 W2 student ma pogłębioną wiedzę o społecznym, biologicznym i psychologicznym rozwoju człowieka w kontekście stosowanych metod diagnostycznych w resocjalizacji

K2A_W13 W student posiada wiedzę o metodach diagnozy podczas pracy resocjalizacyjnej

umiejętności

K2A_U02 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki w tym wiedzę na temat metod diagnozy w resocjalizacji do rozwiązywania problemów w obszarze diagnostyki w resocjalizacji

K2A_U07 U2 student potrafi diagnozować rożne przypadki w obszarze działań resocjalizacyjnych

K2A_U13 U3 student, w działaniach resocjalizacyjnych potrafi stosować metody diagnozy

kompetencje społeczne

K2A_K03 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji

K2A_K04 K2 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej podczas wykonywania działań resocjalizacyjnych

K2A_K08 K3 posiada kompetencje społeczne umożliwiające mu stosowanie diagnozy w pracy resocjalizacyjnej



Efekty uczenia się:

K2A_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmioto­wej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, teorie, orientacje badaw­cze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i hu­manistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozu­mie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

K2A_W05 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarów­no w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną wiedzę z zakresu peda­gogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych proble­mów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, po­mocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych

K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalne­go oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania moty­wów i wzorów ludzkich zachowań

K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawid­łowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i bu­dowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w prakty­ce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego

K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów


Pełny opis:

Ćwiczenia

1. Wprowadzenie do przedmiotu

Organizacja pracy na zajęciach, prezentacja sylabusu przedmiotu - cel, metody, treści, warunki i formy zaliczenia oraz omówienie literatury przedmiotu

2. Wstęp do tematyki warsztatów. Pojęcie diagnozy, przedmiot jej etapy, funkcje. Relacja diagnostyczna. Relacja diagnostyczna. Kontakt diagnostyczny, specyfika i cechy relacji diagnostycznej. Techniki nawiązywania, budowania i otrzymywania kontaktu. Zaburzenia w relacji diagnostycznej. Sposoby radzenia sobie z oporem. Profesjonalizm diagnosty.

3. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w diagnozie resocjalizacyjnej

4. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Metody obserwacyjne (rodzaje obserwacji jednostki)

5. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Zastosowanie metod klinicznych (rozmowa wywiad, analiza treści i wytworów)

6. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Techniki projekcyjne: testy zdań niedokończonych i wybrane narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji

7. Metody i techniki wykorzystywane w diagnozie Analiza indywidualnych przypadków

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Guziuk -Tkacz M, (2011) Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Żak

2) Pytka L, (2008).Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps

3) Wysocka E, (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

1) Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza

2) Jarosz E. (2001).Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: UŚ

3) Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls

Uwagi:

„wstępna diagnoza przypadku” (40%)

„metody, techniki i narzędzia do wybranego przypadku”(40%)

Aktywność (praca w trakcie zajęć) (20%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)