Mediacje sądowe i pozasądowe - organizacja i zadania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RSO-LN>MSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje sądowe i pozasądowe - organizacja i zadania |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Lukasek Aleksandra |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Zapoznanie studentów z alternatywną metodą rozwiązywania konfliktów jaką jest mediacja |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu konfliktów interpersonalnych oraz mediacji sądowych i pozasądowych W2 Zna zasady i procedury prowadzenia mediacji Umiejętności U1 Posiada umiejętność samodzielnego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu rozwiązywania konfliktów stosując mediację jako alternatywny sposób dojścia do porozumienia U2 Potrafi zastosować zasady i procedury w postępowaniu mediacyjnym Kompetencje społeczne K1 Wyraża gotowość do zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów stosując metodę mediacji K2 Rozumie potrzebę upowszechniania idei mediacji jako narzędzia zakładającego udział stron w wypracowaniu porozumienia. |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z alternatywnym sposobem rozwiazywania konfliktów jakim są mediacje sądowe i pozasądowe |
Pełny opis: |
Prezentacja celu, treści i efektów uczenia się. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Omówienie literatury przedmiotu. Definicja konfliktu, rodzaje konfliktów, źródła powstawania konfliktów, nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów. Pojęcie mediacji cel, rodzaje mediacji Zasady i zalety mediacji, przeciwskazania zgłoszenie spraw do mediacji, etapy w mediacji Rola i zadania mediatora, techniki komunikacyjne zwiększające skuteczność mediatora Kodeks Etyczny Mediatorów Mediacja rodzinna Mediacja szkolna |
Literatura: |
Literatura Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1993. Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307 Lukasek A., „Rola mediacji szkolnych w edukacji dla przyszłości, od konfliktudo porozumienia” w. red. Gerlach R,. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji /red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, 2016. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński Aleksandra Lukasek Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich w. red B Szurowska Rodzina w sytuacji trudnej Zdążyć z pomocą. Część 1 Difin 2019 Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. z 2003 r., Nr 108, poz. 1020). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność 30% testy 70% Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu konfliktów interpersonalnych oraz mediacji sądowych i pozasądowych W2 Zna zasady i procedury prowadzenia mediacji Umiejętności U1 Posiada umiejętność samodzielnego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu rozwiązywania konfliktów stosując mediację jako alternatywny sposób dojścia do porozumienia U2 Potrafi zastosować zasady i procedury w postępowaniu mediacyjnym Kompetencje społeczne K1 Wyraża gotowość do zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów stosując metodę mediacji K2 Rozumie potrzebę upowszechniania idei mediacji jako narzędzia zakładającego udział stron w wypracowaniu porozumienia. |
|
Efekty uczenia się: | W02 rozumie fundamentalne wyzwania i dylematy współczesnej cywilizacji, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej, ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym W07 w zaawansowanym stopniu posiada wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, postawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i/lub pomocowych U03 potrafi formułować, rozwiązywać nietypowe i złożone problemy oraz wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą metod, narzędzi, procedur i dobrych praktyk w odniesieniu do konkretnych sytuacji pedagogicznej praktyki(opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej, pomocowej) także z zastosowaniem zaawansowanych technik informacyjnokomunikacyjnych U06 potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin, w tym i treści programowych zawartych w przedmiotach zawodowych U07 potrafi efektywnie komunikować się z otoczeniem używając specjalistycznej terminologii, a także i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K02 jest gotów do stwierdzania i propagowania znaczenia nauk pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania własnych działań zawodowych i inicjowaniadziałań na rzecz interesu publicznego K04 jest przekonany o potrzebie i wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, szczególnie poprzez odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych w tym roli studenta, badacza i nauczyciela; |
|
Pełny opis: |
Prezentacja celu, treści i efektów uczenia się. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Omówienie literatury przedmiotu. Definicja konfliktu, rodzaje konfliktów, źródła powstawania konfliktów, nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów. Pojęcie mediacji cel, rodzaje mediacji Zasady i zalety mediacji, przeciwskazania zgłoszenie spraw do mediacji, etapy w mediacji Rola i zadania mediatora, techniki komunikacyjne zwiększające skuteczność mediatora Kodeks Etyczny Mediatorów Mediacja rodzinna Mediacja szkolna |
|
Literatura: |
Literatura Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1993. Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307 Lukasek A., „Rola mediacji szkolnych w edukacji dla przyszłości, od konfliktudo porozumienia” w. red. Gerlach R,. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji /red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, 2016. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński Aleksandra Lukasek Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich w. red B Szurowska Rodzina w sytuacji trudnej Zdążyć z pomocą. Część 1 Difin 2019 Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. z 2003 r., Nr 108, poz. 1020). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.