Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacje sądowe i pozasądowe - organizacja i zadania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RSO-LN>MSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacje sądowe i pozasądowe - organizacja i zadania
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Lukasek Aleksandra


Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Zapoznanie studentów z alternatywną metodą rozwiązywania konfliktów jaką jest mediacja


Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu konfliktów interpersonalnych oraz mediacji sądowych i pozasądowych

W2 Zna zasady i procedury prowadzenia mediacji

Umiejętności

U1 Posiada umiejętność samodzielnego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu rozwiązywania konfliktów stosując mediację jako alternatywny sposób dojścia do porozumienia

U2 Potrafi zastosować zasady i procedury w postępowaniu mediacyjnym

Kompetencje społeczne

K1 Wyraża gotowość do zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów stosując metodę mediacji

K2 Rozumie potrzebę upowszechniania idei mediacji jako narzędzia zakładającego udział stron w wypracowaniu porozumienia.


Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda zajęć praktycznych
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: opis
Metody podające: wyjaśnianie

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Skrócony opis:

Zapoznanie z alternatywnym sposobem rozwiazywania konfliktów jakim są mediacje sądowe i pozasądowe

Pełny opis:

Prezentacja celu, treści i efektów uczenia się. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Omówienie literatury przedmiotu.

Definicja konfliktu, rodzaje konfliktów, źródła powstawania konfliktów, nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów.

Pojęcie mediacji cel, rodzaje mediacji

Zasady i zalety mediacji, przeciwskazania

zgłoszenie spraw do mediacji, etapy w mediacji

Rola i zadania mediatora, techniki komunikacyjne zwiększające skuteczność mediatora

Kodeks Etyczny Mediatorów

Mediacja rodzinna

Mediacja szkolna

Literatura:

Literatura

Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1993.

Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

Lukasek A., „Rola mediacji szkolnych w edukacji dla przyszłości, od konfliktu do porozumienia” w. red. Gerlach R,. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku

Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji /red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, 2016.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński

Aleksandra Lukasek Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich w. red B Szurowska Rodzina w sytuacji trudnej Zdążyć z pomocą. Część 1 Difin 2019

Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591)

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. z 2003 r., Nr 108, poz. 1020).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność 30%

testy 70%

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu konfliktów interpersonalnych oraz mediacji sądowych i pozasądowych

W2 Zna zasady i procedury prowadzenia mediacji

Umiejętności

U1 Posiada umiejętność samodzielnego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu rozwiązywania konfliktów stosując mediację jako alternatywny sposób dojścia do porozumienia

U2 Potrafi zastosować zasady i procedury w postępowaniu mediacyjnym

Kompetencje społeczne

K1 Wyraża gotowość do zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów stosując metodę mediacji

K2 Rozumie potrzebę upowszechniania idei mediacji jako narzędzia zakładającego udział stron w wypracowaniu porozumienia.

Efekty uczenia się:

W02

rozumie fundamentalne wyzwania i dylematy współczesnej

cywilizacji, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne,

psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy

działalności pedagogicznej, ma wiedzę na temat rozwoju

człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i

psychologicznym oraz społecznym

W07

w zaawansowanym stopniu posiada wiedzę o strukturze i funkcjach systemu

edukacji; celach, postawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych

instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i/lub

pomocowych

U03

potrafi formułować, rozwiązywać nietypowe i złożone problemy oraz

wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą metod, narzędzi, procedur i dobrych

praktyk w odniesieniu do konkretnych sytuacji pedagogicznej

praktyki(opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej, pomocowej)

także z zastosowaniem zaawansowanych technik informacyjnokomunikacyjnych

U06

potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na

tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem

różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i

innych dyscyplin, w tym i treści programowych zawartych w przedmiotach

zawodowych

U07

potrafi efektywnie komunikować się z otoczeniem używając specjalistycznej

terminologii, a także i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny przy

użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie

pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów

K02

jest gotów do stwierdzania i propagowania znaczenia nauk pedagogicznych,

psychologicznych i socjologicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych

więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania

własnych działań zawodowych i inicjowaniadziałań na rzecz interesu

publicznego

K04

jest przekonany o potrzebie i wadze zachowania się w sposób profesjonalny i

przestrzegania zasad etyki zawodowej, szczególnie poprzez odpowiedzialne

pełnienie ról zawodowych w tym roli studenta, badacza i nauczyciela;

Pełny opis:

Prezentacja celu, treści i efektów uczenia się. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Omówienie literatury przedmiotu.

Definicja konfliktu, rodzaje konfliktów, źródła powstawania konfliktów, nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów.

Pojęcie mediacji cel, rodzaje mediacji

Zasady i zalety mediacji, przeciwskazania

zgłoszenie spraw do mediacji, etapy w mediacji

Rola i zadania mediatora, techniki komunikacyjne zwiększające skuteczność mediatora

Kodeks Etyczny Mediatorów

Mediacja rodzinna

Mediacja szkolna

Literatura:

Literatura

Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1993.

Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

Lukasek A., „Rola mediacji szkolnych w edukacji dla przyszłości, od konfliktu do porozumienia” w. red. Gerlach R,. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku

Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji /red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, 2016.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński

Aleksandra Lukasek Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich w. red B Szurowska Rodzina w sytuacji trudnej Zdążyć z pomocą. Część 1 Difin 2019

Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591)

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. z 2003 r., Nr 108, poz. 1020).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)