Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologie społeczne z elementami tworzenia programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RKS-MN>PSETP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patologie społeczne z elementami tworzenia programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z kuratelą sądową, sem.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z wybranymi patologiami społecznymi oraz tworzeniem programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych

Przedmiotowe efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W04 W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu patologii społecznej

K_W07 W2 Zna pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach patologicznych

K_W08 W3 Zna poziomy oddziaływań profilaktycznych, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych

K_W13 W4 posiada pogłębioną wiedzę na temat patologii społecznych oraz na temat programów profilaktycznych właściwą do prowadzenia działań resocjalizacyjnych oraz zajęć terapii pedagogicznej


UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 U1 Potrafi dokonać diagnozy zachowań z obszaru patologii społecznych

K_U09 U2 Potrafi stworzyć program zajęć profilaktycznych, posiada umiejętność prognozowania i antycypowania skutków zaplanowanych działań

K_U13 U3 Potrafi tworzyć programy profilaktyczne w ramach przeciwdziałania patologii społecznych w pracy resocjalizacyjnej


KOMPENECJE SPOŁECZNE

K_K03 K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie poznawania patologii społecznych

K_K04 K2 Wyraża gotowość do zaangażowania w tworzeniu projektów i planowaniu oraz realizowaniu działań profilaktycznych

K_K07 K3 Jest gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi w obszarze patologii społecznych

K_K07 K4 posiada kompetencje w obszarze przeciwdziałania patologia poprzez stosowanie programów profilaktycznych jako części pracy resocjalizacyjnej

Metoda - wykład:

Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda problemowa

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - praca kontrolna

Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony wybranym patologiom społecznym oraz tworzeniem programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Zapoznanie z tematyką przedmiotu, literaturą podstawową i uzupełniającą , wymaganiami. Pojęcie normy i patologii społecznej kwalifikacje zachowań

Podanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej przedmiotu, podanie wymagań odnośnie zaliczenia wykładów, wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z patologią społeczną

2. Uwarunkowania patologii społecznych, profilaktyka zachowań patologicznych

Omówienie uwarunkowań zachowań patologicznych, profilaktyka zachowań patologicznych, poziomy oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka klasyczna i pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych

Tematyka ćwiczeń​

1. Wstęp do tematyki ćwiczeń. Prostytucja nieletnich Podanie wymagań zaliczenia ćwiczeń. Definicja, cechy, formy prostytucji nieletnich. Pomoc i zapobieganie (streetworking, partyworking, networking

2. Handel ludźmi ( dziećmi)

Definicja formy mechanizmy i cechy handlu Programy zwalczania i zapobiegania handlowi scenariusze

3. Samobójstwa

Próba definicji pojęcia, uwarunkowania samobójstw, sposoby, miejsce popełniania samobójstwa, struktura i dynamika samobójstw w Polsce

4. Agresja i przemoc wobec dziecka

Agresja formy i rodzaje przemocy Przemoc wewnątrz rodzinna i szkolna Wykorzystywanie seksualne dzieci. Terminologia sygnały ostrzegawcze w zachowaniu dziecka (także fizyczne). Sprawcy wykorzystywania, formy wykorzystywania. Pomoc dziecku skrzywdzonemu. Zapobieganie (mediacja szkolna

5. Tworzenie planów oddziaływań profilaktycznych Elementy: cel metody, środki

​ ​

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Hołyst B, (2006) Kryminologia. Warszawa: PWN

2) Kurzępa J,(2012) Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Warszawa: Rubikon

3) Pospiszyl I,(2012). Patologie społeczne. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

1) Ryzyko samobójstwa u młodzieży, Gimitrowicz A. Makara, Studzińska, M., Młodożeniec A, red. (2016). Warszawa: PZW

2) Lukasek A. Przeciwdziałanie handlowi ludźmi - współczesne wyzwanie dla pedagogiki resocjalizacyjnej [w] (red.) Z. Szaroty i F. Szloska, (2013.)Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny, Radom

Efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W04

ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

K2A_W07

ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

K2A_W09

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat kluczowych biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia, wychowania i innych procesów edukacyjnych; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii

K2A_W13

posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

Umiejętności

K2A_U02

potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych

K2A_U09

potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych

K2A_U13

posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

Kompetencje społeczne

K2A_K03

docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K2A_K04

utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego

K2A_K07

jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne

K2A_K08

posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów

Metody i kryteria oceniania:

Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną​

wykład ​

test​ (100%)

ćwiczenia​

Praca kontrolna „plan pracy z wybranym przypadkiem”​(70%)

aktywność (30%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza


K_W04 W1 Ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu patologii społecznej

K_W7 W2 Zna pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach patologicznych

K_W09 W3 Zna poziomy oddziaływań profilaktycznych, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych

K_W13 W4 Posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresu patologii społecznej

umiejętności

K_U02 U1Potrafi dokonać diagnozy zachowań z obszaru patologii społecznych

K_U09 U2 Potrafi stworzyć program zajęć profilaktycznych, posiada umiejętność prognozowania i antycypowania skutków zaplanowanych działań

K_U13 U3 Posiada pogłębione umiejętności z obszaru patologii społecznych

Kompetencje społeczne

K_K03 K1Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie poznawania patologii społecznych

K_K04 K2 Wyraża gotowość do zaangażowania w tworzeniu projektów i planowaniu oraz realizowaniu działań profilaktycznych

K_K07 K3 Jest gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi w obszarze patologii społecznych

K_K08 K4 Posiada pogłębione kompetencje społeczne w obszarze patologii społecznych



Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z wybranymi patologiami społecznymi oraz tworzeniem programów profilaktycznych na użytek działań resocjalizacyjnych

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Zapoznanie z tematyką przedmiotu, literaturą podstawową i uzupełniającą , wymaganiami. Pojęcie normy i patologii społecznej kwalifikacje zachowań

Podanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej przedmiotu, podanie wymagań odnośnie zaliczenia wykładów, wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z patologią społeczną

2. Uwarunkowania patologii społecznych, profilaktyka zachowań patologicznych

Omówienie uwarunkowań zachowań patologicznych, profilaktyka zachowań patologicznych, poziomy oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka klasyczna i pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych

Tematyka ćwiczeń​

1. Wstęp do tematyki ćwiczeń. Prostytucja nieletnich Podanie wymagań zaliczenia ćwiczeń. Definicja, cechy, formy prostytucji nieletnich. Pomoc i zapobieganie (streetworking, partyworking, networking

2. Handel ludźmi ( dziećmi)

Definicja formy mechanizmy i cechy handlu Programy zwalczania i zapobiegania handlowi scenariusze

3. Samobójstwa

Próba definicji pojęcia, uwarunkowania samobójstw, sposoby, miejsce popełniania samobójstwa, struktura i dynamika samobójstw w Polsce

4. Agresja i przemoc wobec dziecka

Agresja formy i rodzaje przemocy Przemoc wewnątrz rodzinna i szkolna Wykorzystywanie seksualne dzieci. Terminologia sygnały ostrzegawcze w zachowaniu dziecka (także fizyczne). Sprawcy wykorzystywania, formy wykorzystywania. Pomoc dziecku skrzywdzonemu. Zapobieganie (mediacja szkolna

5. Tworzenie planów oddziaływań profilaktycznych

​ ​

Literatura:

Literatura podstawowa

Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010.

Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012.

Lukasek A.,(2014) „Współczesne choroby świata: handel ludźmi – wykorzystywanie seksualne dzieci” [w]: K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda (red.) ,,Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji w teorii i praktyce”. Warszawa: APS

Pospiszyl I. Patologie społeczne, Warszawa PWN

Literatura uzupełniająca

Hołyst B., Kryminologia, Warszawa PWN 2006.

Janoszka K , (2013) Dzieci jako ofiary handlu ludźmi. Szczytno: WSP

Kurzępa Jacek. Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich. Kraków : Impuls, 2010.

Ziółkowska B, Wycisk J, (2010) Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia - jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa: Difin

Uwagi:

Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną​

wykład ​

test​ (100%)

ćwiczenia​

Praca kontrolna „plan pracy z wybranym przypadkiem”​(70%)

aktywność (30%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)