Pedagogika penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RKS-MN>PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika penitencjarna |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z kuratelą sądową, sem. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Leszek Goździewski |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | leszekg35@op.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu pedagogiki penitencjarnej. Wskazanie i omówienie zasad leżących u podstaw pedagogiki penitencjarnej w nawiązaniu do aktów prawnych w randze ustawy oraz form i metod resocjalizacji skazanych w ramach programów. Uświadomienie studentom roli i zdań realizowanych przez pedagogów w zakładach karnych oraz wskaźników resocjalizacji. Ponadto ukazanie przyczyn powrotu do placówki penitencjarnej skazanego po odbyciu kary. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | WIEDZA K2A_W04 W1 student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki penitencjarnej K2A_W07 W2 student posiada wiedzę o funkcjonowaniu placowek penitencjarnych K2A_W13 W3 student posiada wiedzę na temat pedagogiki penitencjarnej, którą jest w stanie wykorzystać w działaniach resocjalizacynych i terapii pedagogicznej UMIEJĘTNOŚCI K2A_U02 U1 student wykorzystuje wiedzę z obszaru pedagogiki penitencjarnej do działań wychowawczych i rozwiązywania pojawiających się problemów edukacyjnych K2A_U09 U2 student wykorzystując wiedze o metodach stosowanych w pedagogice penitencjarnej podejmuje działania resocjalizacyjne K2A_U13 U3 student potrafi stosować metody pedagogiki penitencjarnej w pracy resocjalizacyjnej KOMPENECJE SPOŁECZNE K2A_K04 K1 student stosuje zasady prawne oraz normy etyczne podczas działań resocjalizacyjnych+53:58 K2A_K07 K2 student rozumie pojawiające się problemy edukacyjne i stosując zasady pedagogiki penitencjarnej współpracuje z innymi podmiotai w celu rozwiązywania tych problemów K2A_K08 K3 student posiada kompetencje społeczne pozwalające mu podejmować działania resocjalizacyjne |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapoznawany jest z pracą o charakterze resocjalizacyjnym w placówkach penitencjarnych |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Wprowadzenie do zajęć Organizacja zajęć - sylabus przedmiotu: cel, metody, treści, efekty. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Przegląd literatury przedmiotu 2. Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina pedagogiki . Pedagogika jako płaszczyzna socjalizacji i resocjalizacji jednostki .. Pedagogika penitencjarna jako subdyscyplina badająca wychowanie ludzi dorosłych, skazanych na karę pozbawienia wolności. Jej przedmiot, zakres oraz powiązania z innymi gałęziami pedagogicznymi oraz prawem karnym wykonawczym. ĆWICZENIA 1. Pedagogika jako płaszczyzna socjalizacji i resocjalizacji jednostki 2. Istota i cele wychowania penitencjarnego cele wykonywania kary pozbawienia wolności, zadania pedagogiki penitencjarnej, rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji penitencjarnej 23 Zakład karny jako instytucja wychowawcza charakterystyka podmiotu i warunków pracy resocjalizacyjnej w zakładzie karnym, atmosfera wychowawcza i klimat społeczny zakładu karnego, prognoza penitencjarna, czynniki utrudniające i ułatwiające organizację pracy penitencjarnej 4 Zasady i metody właściwe dla wychowania penitencjarnego poddawanie skazanych dyscyplinie i porządkowi, nagradzanie i karanie w procesie wychowania penitencjarnego, praca jako podstawowa metoda resocjalizacji penitencjarnej, nauczanie w wychowaniu penitencjarnym i zajęcia kulturalno-oświatowe jako jeden z elementów pedagogiki penitencjarnej 5 Metody twórczej resocjalizacji w warunkach penitencjarnych "Scena Coda" - Metoda teatru resocjalizacyjnego, Metoda resocjalizacji poprzez sport, Metoda resocjalizacji poprzez muzykę, Socjodrama i psychodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Sadło-Nowak A., (2010), Prawo karne wykonawcze, Szczytno, Wyd. Wyższej Szkoły Policji 2) Bębas S., (2010) Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej, Radom, Wyższa Szkoła Handlowa 3) Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Pedagogium Literatura uzupełniająca 1) Beto D. R., Wyznaczenie celów dla więziennictwa-powrót do podstaw, w: W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak (red.), Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, Poznań-Gdańsk-Warszawa 2008. 2) Bębas S., Adamczyk-Bębas W., Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, Radom 2001. Biedrzycka A., Wybrane instytucje resocjalizacji i wsparcia społecznego podstawowe zadania i regulacje prawne, w: S. Bębas (red.), Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji, Radom 2011. 3) Bulenda T., Kultura fizyczna więźniów w świetle polskiego ustawodawstwa penitencjarnego oraz prawa międzynarodowego, w: A. Rejzner (red.), Penitencjarna kultura fizyczna, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2A_W04 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę K2A_W07 ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów Umiejętności K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych K2A_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów Kompetencje społeczne K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Goździewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Goździewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.