Organizacja i zadania kurateli sądowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RKS-MN>OZKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zadania kurateli sądowej |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z kuratelą sądową, sem. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Wioletta Wróbel-Delegacz |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | wioletawrobel1@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz umiejętności i kompetencji w obszarze organizacji i zadań kurateli sądowej. Student zapozna się z aspektem historycznym rozwoju instytucji, pozna obszar odpowiedzialności a także zapozna się z ważnymi obszarami działań i zadań kuratora sądowego oraz współpracą z innymi instytucjami procesu resocjalizacji |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | WIEDZA K2A_W07 W1 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat instytucji życia społecznego, w tym instytucji związanych z kuratelą sądową (jej organizacją i zadaniami) i zachodzących między nimi relacjami, które są istotne dla procesów wychowania i resocjalizacji K2A_W13 W2 Posiada pogłębioną wiedzę na temat kurateli sądowej i jej roli w procesie resocjalizacji UMIEJĘTNOŚCI K2A_U07 U1 Potrafi diagnozować i racjonalnie oceniać złożone sytuacje edukacyjne K2A_U10 U2 Potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Samodzielnie sporządza dokumentację kuratora sądowego. K2A_U13 U3 Potrafi wykorzystać wiedzę o zadaniach i organizacji kurateli sądowej w działaniach resocjalizacyjnych KOMPENECJE SPOŁECZNE K2A_K04 K1 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce kuratora sądowego. K2A_K07 K2 Jest wrażliwy na problemy wychowawcze, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem. Jest gotowy do aktywnego działania w grupach i organizacjach rewitalizujących działania pedagogiczne i resocjalizacyjne K2A_K08 K3 Posiada pogłębione kompetencje społeczne pozwalające mu podejmować zadania z obszaru kurateli sądowej w procesie resocjalizacji |
Metoda - wykład: | Metody podające: wyjaśnianie |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - referat |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - praca kontrolna |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z treściami dotyczącymi organizacji kurateli sądowej i pracą kuratora Sądowego |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Wprowadzenie do przedmiotu Prezentacja sylabusu przedmiotu - omówienie celu, treści oraz efektów kształcenia. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Prezentacja literatury 2. Ewolucja kurateli sądowej Powstanie i rozwój kurateli sądowej. Funkcjonowanie tej instytucji do czasu wejścia w życie ustawy o kuratorach sądowych. 3. Organizacja i zadania kurateli sądowej Organizacja kuratorskiej służby sądowej. Zadania i uprawniania kuratora zawodowego i społecznego. Samorząd kuratorski 4. Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna kuratorów zawodowych Przesłanki odpowiedzialności kuratora. Kara porządkowa. Sądy dyscyplinarne. Przedawnianie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego ĆWIECZENIA 1. Kurator jako instytucja systemu karnego Zadania kuratora sądowego. Cel i podstawy prawne dozorów. Sprawozdanie z objęcia/przebiegu/zakończenia dozoru. 2. Kara ograniczenia wolności Cel kary ograniczenia wolności i jej rola w resocjalizacji sprawców przestępstw. Formy i podstawa prawna kary ograniczenia wolności. Uwarunkowania skutecznego wykonywania kary ograniczenia wolności. 3. Wnioski przygotowywane przez kuratora zawodowego Podstawy prawne sporządzenia wniosków. Rodzaje wniosków. Samodzielne sporządzenie wniosków . 4. Rola i zadania kuratora rodzinnego Sądownictwo rodzinne. Wybrane problemy odpowiedzialności nieletnich. Zadania kuratorów rodzinnych. 5. Wywiad środowiskowy Podstawy prawne, cel wywiadu środowiskowego. Przygotowanie i ocena merytoryczna wywiadu 6. Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych Model grupowych oddziaływań resocjalizacyjnych; Programy korekcyjno-edukacyjne dla sprawców przemocy w rodzinie; Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach; Program „Włączamy kulturę”; Działania rodzinnego kuratora na rzecz utrzymania dziecka w rodzinie 7. Współpraca kurateli sądowej z innymi instytucjami i organizacjami MOPS; GOPS;OPS; MOW;MOS; PCPR; Policja, Oświata. Rola kuratora sądowego i społecznego w procedurze Niebieska Karta. 8. Aplikanci kuratorscy Uwarunkowania formalno-prawne. Cele aplikacji kuratorskiej. Egzamin kuratorski. 9. Ethos i etyka w kuratorskiej służbie sądowej Kodeks etyki kuratora sądowego. Społeczne postrzeganie kuratorów. Ryzyko w pracy kuratora |
Literatura: |
Literatura podstawowa Ustawa z dnia 27 lipca 2001r, o kuratorach Sądowych, Dz.U. 2001 Nr 98 poz. 1071 Moczydłowski P., Just et Lex-Przestępca na uwięzi, 2006, Warszawa, Jus et Lex Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, 2000, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej Literatura uzupełniająca Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Wykonawczy Dz.U. 1997 Nr 90 poz. 557 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228 red. Wirkus Ł. 2017, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń, wyd. Adam Marszałek |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2A_W07 ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów Umiejętności K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań K2A_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów Kompetencje społeczne K2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | WIEDZA K2A_W07 W1 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat instytucji życia społecznego, w tym instytucji związanych z kuratelą sądową (jej organizacją i zadaniami) i zachodzących między nimi relacjami, które są istotne dla procesów wychowania i resocjalizacji K2A_W13 W2 Posiada pogłębioną wiedzę na temat kurateli sądowej i jej roli w procesie resocjalizacji UMIEJĘTNOŚCI K2A_U07 U1 Potrafi diagnozować i racjonalnie oceniać złożone sytuacje edukacyjne K2A_U10 U2 Potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Samodzielnie sporządza dokumentację kuratora sądowego. K2A_U13 U3 Potrafi wykorzystać wiedzę o zadaniach i organizacji kurateli sądowej w działaniach resocjalizacyjnych KOMPENECJE SPOŁECZNE K2A_K04 K1 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce kuratora sądowego. K2A_K07 K2 Jest wrażliwy na problemy wychowawcze, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem. Jest gotowy do aktywnego działania w grupach i organizacjach rewitalizujących działania pedagogiczne i resocjalizacyjne K2A_K08 K3 Posiada pogłębione kompetencje społeczne pozwalające mu podejmować zadania z obszaru kurateli sądowej w procesie resocjalizacji |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz umiejętności i kompetencji w obszarze organizacji i zadań kurateli sądowej. |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY Wprowadzenie do przedmiotu omówienie celu, treści oraz efektów kształcenia. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Prezentacja literatury Organizacja i zadania kurateli sądowej. Organizacja kuratorskiej służby sądowej. Zadania i uprawniania kuratora zawodowego i społecznego. Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna kuratorów zawodowych ĆWICZENIA Rola i zadania kuratora rodzinnego Wywiad środowiskowy cel wywiadu środowiskowego. Przygotowanie i ocena merytoryczna wywiadu Kurator jako instytucja systemu karnego. Zadania kuratora sądowego. Cel i podstawy prawne dozorów. Sprawozdanie z objęcia/przebiegu/zakończenia dozoru. Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych Współpraca kurateli sądowej z innymi instytucjami i organizacjami MOPS; GOPS;OPS; MOW;MOS; PCPR; Policja, Oświata. Rola kuratora sądowego i społecznego w procedurze Niebieska Karta. Ethos i etyka w kuratorskiej służbie sądowej Kodeks etyki kuratora sądowego. Społeczne postrzeganie kuratorów. Ryzyko w pracy kuratora |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Ustawa z dnia 27 lipca 2001r, o kuratorach Sądowych, Dz.U. 2001 Nr 98 poz. 1071 Kuratela sądowa , 2010 Warszawa Moczydłowski P., Just et Lex-Przestępca na uwięzi, 2006, Warszawa, Jus et Lex Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, 2000, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej Literatura uzupełniająca Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Wykonawczy Dz.U. 1997 Nr 90 poz. 557 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228 red. Wirkus Ł. 2017, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń, wyd. Adam Marszałek |
|
Uwagi: |
wykład test ćwiczenia test Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.