Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i zadania kurateli sądowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RKS-MN>OZKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i zadania kurateli sądowej
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z kuratelą sądową, sem.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Wioletta Wróbel-Delegacz

Dane kontaktowe do wykładowcy:

wioletawrobel1@wp.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz umiejętności i kompetencji w obszarze organizacji i zadań kurateli sądowej. Student zapozna się z aspektem historycznym rozwoju instytucji, pozna obszar odpowiedzialności a także zapozna się z ważnymi obszarami działań i zadań kuratora sądowego oraz współpracą z innymi instytucjami procesu resocjalizacji

Przedmiotowe efekty uczenia się:

WIEDZA

K2A_W07 W1 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat instytucji życia społecznego, w tym instytucji związanych z kuratelą sądową (jej organizacją i zadaniami) i zachodzących między nimi relacjami, które są istotne dla procesów wychowania i resocjalizacji

K2A_W13 W2 Posiada pogłębioną wiedzę na temat kurateli sądowej i jej roli w procesie resocjalizacji


UMIEJĘTNOŚCI

K2A_U07 U1 Potrafi diagnozować i racjonalnie oceniać złożone sytuacje edukacyjne

K2A_U10 U2 Potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Samodzielnie sporządza dokumentację kuratora sądowego.

K2A_U13 U3 Potrafi wykorzystać wiedzę o zadaniach i organizacji kurateli sądowej w działaniach resocjalizacyjnych


KOMPENECJE SPOŁECZNE

K2A_K04 K1 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce kuratora sądowego.

K2A_K07 K2 Jest wrażliwy na problemy wychowawcze, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem. Jest gotowy do aktywnego działania w grupach i organizacjach rewitalizujących działania pedagogiczne i resocjalizacyjne

K2A_K08 K3 Posiada pogłębione kompetencje społeczne pozwalające mu podejmować zadania z obszaru kurateli sądowej w procesie resocjalizacji

Metoda - wykład:

Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda zajęć praktycznych
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - referat

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - praca kontrolna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z treściami dotyczącymi organizacji kurateli sądowej i pracą kuratora Sądowego

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Wprowadzenie do przedmiotu

Prezentacja sylabusu przedmiotu - omówienie celu, treści oraz efektów kształcenia. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Prezentacja literatury

2. Ewolucja kurateli sądowej

Powstanie i rozwój kurateli sądowej. Funkcjonowanie tej instytucji do czasu wejścia w życie ustawy o kuratorach sądowych.

3. Organizacja i zadania kurateli sądowej Organizacja kuratorskiej służby sądowej. Zadania i uprawniania kuratora zawodowego i społecznego. Samorząd kuratorski

4. Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna kuratorów zawodowych Przesłanki odpowiedzialności kuratora. Kara porządkowa. Sądy dyscyplinarne. Przedawnianie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego

ĆWIECZENIA

1. Kurator jako instytucja systemu karnego Zadania kuratora sądowego. Cel i podstawy prawne dozorów. Sprawozdanie z objęcia/przebiegu/zakończenia dozoru.

2. Kara ograniczenia wolności

Cel kary ograniczenia wolności i jej rola w resocjalizacji sprawców przestępstw. Formy i podstawa prawna kary ograniczenia wolności. Uwarunkowania skutecznego wykonywania kary ograniczenia wolności.

3. Wnioski przygotowywane przez kuratora zawodowego Podstawy prawne sporządzenia wniosków. Rodzaje wniosków. Samodzielne sporządzenie wniosków .

4. Rola i zadania kuratora rodzinnego Sądownictwo rodzinne. Wybrane problemy odpowiedzialności nieletnich. Zadania kuratorów rodzinnych.

5. Wywiad środowiskowy

Podstawy prawne, cel wywiadu środowiskowego. Przygotowanie i ocena merytoryczna wywiadu

6. Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych Model grupowych oddziaływań resocjalizacyjnych; Programy korekcyjno-edukacyjne dla sprawców przemocy w rodzinie; Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach; Program „Włączamy kulturę”; Działania rodzinnego kuratora na rzecz utrzymania dziecka w rodzinie

7. Współpraca kurateli sądowej z innymi instytucjami i organizacjami MOPS; GOPS;OPS; MOW;MOS; PCPR; Policja, Oświata. Rola kuratora sądowego i społecznego w procedurze Niebieska Karta.

8. Aplikanci kuratorscy

Uwarunkowania formalno-prawne. Cele aplikacji kuratorskiej. Egzamin kuratorski.

9. Ethos i etyka w kuratorskiej służbie sądowej Kodeks etyki kuratora sądowego. Społeczne postrzeganie kuratorów. Ryzyko w pracy kuratora

Literatura:

Literatura podstawowa

Ustawa z dnia 27 lipca 2001r, o kuratorach Sądowych, Dz.U. 2001 Nr 98 poz. 1071

Moczydłowski P., Just et Lex-Przestępca na uwięzi, 2006, Warszawa, Jus et Lex

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, 2000, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej

Literatura uzupełniająca

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Wykonawczy Dz.U. 1997 Nr 90 poz. 557

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228

red. Wirkus Ł. 2017, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń, wyd. Adam Marszałek

Efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W07

ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

K2A_W13

posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

Umiejętności

K2A_U07

ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

K2A_U10

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych

K2A_U13

posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

Kompetencje społeczne

K2A_K04

utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego

K2A_K07

jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne

K2A_K08

posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

WIEDZA

K2A_W07 W1 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat instytucji życia społecznego, w tym instytucji związanych z kuratelą sądową (jej organizacją i zadaniami) i zachodzących między nimi relacjami, które są istotne dla procesów wychowania i resocjalizacji

K2A_W13 W2 Posiada pogłębioną wiedzę na temat kurateli sądowej i jej roli w procesie resocjalizacji

UMIEJĘTNOŚCI

K2A_U07 U1 Potrafi diagnozować i racjonalnie oceniać złożone sytuacje edukacyjne

K2A_U10 U2 Potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Samodzielnie sporządza dokumentację kuratora sądowego.

K2A_U13 U3 Potrafi wykorzystać wiedzę o zadaniach i organizacji kurateli sądowej w działaniach resocjalizacyjnych

KOMPENECJE SPOŁECZNE

K2A_K04 K1 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce kuratora sądowego.

K2A_K07 K2 Jest wrażliwy na problemy wychowawcze, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem. Jest gotowy do aktywnego działania w grupach i organizacjach rewitalizujących działania pedagogiczne i resocjalizacyjne

K2A_K08 K3 Posiada pogłębione kompetencje społeczne pozwalające mu podejmować zadania z obszaru kurateli sądowej w procesie resocjalizacji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz umiejętności i kompetencji w obszarze organizacji i zadań kurateli sądowej.

Pełny opis:

WYKŁADY

Wprowadzenie do przedmiotu omówienie celu, treści oraz efektów kształcenia. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu. Prezentacja literatury

Organizacja i zadania kurateli sądowej. Organizacja kuratorskiej służby sądowej. Zadania i uprawniania kuratora zawodowego i społecznego.

Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna kuratorów zawodowych

ĆWICZENIA

Rola i zadania kuratora rodzinnego

Wywiad środowiskowy cel wywiadu środowiskowego. Przygotowanie i ocena merytoryczna wywiadu

Kurator jako instytucja systemu karnego. Zadania kuratora sądowego. Cel i podstawy prawne dozorów. Sprawozdanie z objęcia/przebiegu/zakończenia dozoru.

Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych

Współpraca kurateli sądowej z innymi instytucjami i organizacjami MOPS; GOPS;OPS; MOW;MOS; PCPR; Policja, Oświata. Rola kuratora sądowego i społecznego w procedurze Niebieska Karta.

Ethos i etyka w kuratorskiej służbie sądowej

Kodeks etyki kuratora sądowego. Społeczne postrzeganie kuratorów. Ryzyko w pracy kuratora

Literatura:

Literatura podstawowa

Ustawa z dnia 27 lipca 2001r, o kuratorach Sądowych, Dz.U. 2001 Nr 98 poz. 1071

Kuratela sądowa , 2010 Warszawa

Moczydłowski P., Just et Lex-Przestępca na uwięzi, 2006, Warszawa, Jus et Lex

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, 2000, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej

Literatura uzupełniająca

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny Wykonawczy Dz.U. 1997 Nr 90 poz. 557

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228

red. Wirkus Ł. 2017, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń, wyd. Adam Marszałek

Uwagi:

wykład test

ćwiczenia test

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)