Metodyka pracy z osobami uzależnionymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RESO-LN>MPOU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z osobami uzależnionymi |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Aleksandra Lukasek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z metodyka pracy z osobami uzależnionymi |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 zna terminologię związaną z uzależnieniami , specyfikę działania podstawowych substancji psychoaktywnych W2 posiada widzę na temat metod pracy z osobami uzależnionymi Umiejętności U1 potrafi scharakteryzować różne podejścia w leczeniu uzależnień U2 potrafi dobrać metody do pracy z osobą uzależnioną U3 Potrafi dostrzec rolę pracy z rodziną z problemem uzależnienia Kompetencje społeczne K1 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; K2 posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobami uzależnionymi w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: debata, dialog |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Pełny opis: |
Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V. Etiologia uzależnień Psychologiczna koncepcja mechanizmów uzależnienia Podstawowe substancje psychoaktywne (inne substancje psychoaktywne specyfika, działanie symptomatologia Wybrane zaburzenia nawyków i popędów Interwencja kryzysowa wobec osoby z problemem alkoholowym Koncepcje leczenia uzależnień (behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.) Screening: problemy związane z używaniem Dialog Motywujący i terapia krótkoterminowa w leczeniu uzależnień Wybrane metody pracy terapeutycznej Farmakoterapia, wspólnota AA i samowyleczenia Rodzina z problemem alkoholowym DDA, role w rodzinie alkoholowej, współuzależnienie wizyta studyjna |
Literatura: |
Andrzejewska, A. (2014). Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Warszawa, Difin. ISBN 9788379302277. Cekiera Cz. 1994 Ryzyko uzależnień, KUL Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa Habrat B.: 1996 Przewodnik lekarza praktyka. Szkody zdrowotne spowodowane alkoholem, Springer, PWN Warszawa Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html Maxwell R, 1993 Dzieci alkohol, narkotyki GWP Majchrzyk-Mikuła J, M, Matusiak Analiza teoretyczna i empiryczna zjawiska fonoholizmu wśród studentów kierunku pedagogika JoMS 2015;27(4):417–436 Narkotyki dopalacze red. Jedrzejko M, 2015 AHE Woronowicz B. 2009 Uzależnienia: geneza, terapia, powrót do zdrowia Media Rodzina Woronowicz B. T. 1995.: Alkoholizm jako choroba, PARPA, Warszawa
https://www.uzaleznienia.siemianowice.pl/oferta/dla-rodzin-osob-uzaleznionych/ https://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1648-cyfrowe-zycie-psychiczne.html filmy Żółty szalik |
Metody i kryteria oceniania: |
testy 70% aktywność 30% Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek, Aleksandra Lukasek. | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek, Aleksandra Lukasek. | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 zna terminologię związaną z uzależnieniami , specyfikę działania podstawowych substancji psychoaktywnych W2 posiada widzę na temat metod pracy z osobami uzależnionymi Umiejętności U1 potrafi scharakteryzować różne podejścia w leczeniu uzależnień U2 potrafi dobrać metody do pracy z osobą uzależnioną U3 Potrafi dostrzec rolę pracy z rodziną z problemem uzależnienia Kompetencje społeczne K1 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; K2 posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobami uzależnionymi w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V. Etiologia uzależnień Psychologiczna koncepcja mechanizmów uzależnienia Podstawowe substancje psychoaktywne (inne substancje psychoaktywne specyfika, działanie symptomatologia Wybrane zaburzenia nawyków i popędów Interwencja kryzysowa wobec osoby z problemem alkoholowym Koncepcje leczenia uzależnień (behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.) Screening: problemy związane z używaniem Dialog Motywujący i terapia krótkoterminowa w leczeniu uzależnień Wybrane metody pracy terapeutycznej Farmakoterapia, wspólnota AA i samowyleczenia Rodzina z problemem alkoholowym DDA, role w rodzinie alkoholowej, współuzależnienie wizyta studyjna |
|
Literatura: |
Andrzejewska, A. (2014). Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Warszawa, Difin. ISBN 9788379302277. Cekiera Cz. 1994 Ryzyko uzależnień, KUL Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa Habrat B.: 1996 Przewodnik lekarza praktyka. Szkody zdrowotne spowodowane alkoholem, Springer, PWN Warszawa Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html Maxwell R, 1993 Dzieci alkohol, narkotyki GWP Majchrzyk-Mikuła J, M, Matusiak Analiza teoretyczna i empiryczna zjawiska fonoholizmu wśród studentów kierunku pedagogika JoMS 2015;27(4):417–436 Narkotyki dopalacze red. Jedrzejko M, 2015 AHE Woronowicz B. 2009 Uzależnienia: geneza, terapia, powrót do zdrowia Media Rodzina Woronowicz B. T. 1995.: Alkoholizm jako choroba, PARPA, Warszawa
https://www.uzaleznienia.siemianowice.pl/oferta/dla-rodzin-osob-uzaleznionych/ https://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1648-cyfrowe-zycie-psychiczne.html filmy Żółty szalik |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.