Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami uzależnionymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RESO-LN>MPOU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z osobami uzależnionymi
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z metodyka pracy z osobami uzależnionymi

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 zna terminologię związaną z uzależnieniami , specyfikę działania podstawowych substancji psychoaktywnych

W2 posiada widzę na temat metod pracy z osobami uzależnionymi

Umiejętności

U1 potrafi scharakteryzować różne podejścia w leczeniu uzależnień

U2 potrafi dobrać metody do pracy z osobą uzależnioną

U3 Potrafi dostrzec rolę pracy z rodziną z problemem uzależnienia

Kompetencje społeczne

K1 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;

K2 posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobami uzależnionymi w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej


Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Pełny opis:

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie

Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V.

Etiologia uzależnień

Psychologiczna koncepcja mechanizmów uzależnienia

Podstawowe substancje psychoaktywne (inne substancje psychoaktywne specyfika, działanie symptomatologia

Wybrane zaburzenia nawyków i popędów

Interwencja kryzysowa wobec osoby z problemem alkoholowym

Koncepcje leczenia uzależnień (behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.)

Screening: problemy związane z używaniem

Dialog Motywujący i terapia krótkoterminowa w leczeniu uzależnień

Wybrane metody pracy terapeutycznej

Farmakoterapia, wspólnota AA i samowyleczenia

Rodzina z problemem alkoholowym DDA, role w rodzinie alkoholowej, współuzależnienie

wizyta studyjna

Literatura:

Andrzejewska, A. (2014). Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Warszawa, Difin. ISBN 9788379302277.

Cekiera Cz. 1994 Ryzyko uzależnień, KUL

Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa

Habrat B.: 1996 Przewodnik lekarza praktyka. Szkody zdrowotne spowodowane alkoholem, Springer, PWN Warszawa

Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html

Maxwell R, 1993 Dzieci alkohol, narkotyki GWP

Majchrzyk-Mikuła J, M, Matusiak Analiza teoretyczna i empiryczna zjawiska fonoholizmu wśród studentów kierunku pedagogika JoMS 2015;27(4):417–436

Narkotyki dopalacze red. Jedrzejko M, 2015 AHE

Woronowicz B. 2009 Uzależnienia: geneza, terapia, powrót do zdrowia Media Rodzina

Woronowicz B. T. 1995.: Alkoholizm jako choroba, PARPA, Warszawa

 

https://www.uzaleznienia.siemianowice.pl/oferta/dla-rodzin-osob-uzaleznionych/

https://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1648-cyfrowe-zycie-psychiczne.html

  filmy

Żółty szalik

Metody i kryteria oceniania:

testy 70%

aktywność 30%

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek, Aleksandra Lukasek.
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek, Aleksandra Lukasek.
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 zna terminologię związaną z uzależnieniami , specyfikę działania podstawowych substancji psychoaktywnych

W2 posiada widzę na temat metod pracy z osobami uzależnionymi

Umiejętności

U1 potrafi scharakteryzować różne podejścia w leczeniu uzależnień

U2 potrafi dobrać metody do pracy z osobą uzależnioną

U3 Potrafi dostrzec rolę pracy z rodziną z problemem uzależnienia

Kompetencje społeczne

K1 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;

K2 posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobami uzależnionymi w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej


Pełny opis:

Zapoznanie z celem przedmiotu, tematami, efektami przedmiotowymi literaturą przedmiotu, formami zaliczenia przedmiotu.

Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie

Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V.

Etiologia uzależnień

Psychologiczna koncepcja mechanizmów uzależnienia

Podstawowe substancje psychoaktywne (inne substancje psychoaktywne specyfika, działanie symptomatologia

Wybrane zaburzenia nawyków i popędów

Interwencja kryzysowa wobec osoby z problemem alkoholowym

Koncepcje leczenia uzależnień (behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.)

Screening: problemy związane z używaniem

Dialog Motywujący i terapia krótkoterminowa w leczeniu uzależnień

Wybrane metody pracy terapeutycznej

Farmakoterapia, wspólnota AA i samowyleczenia

Rodzina z problemem alkoholowym DDA, role w rodzinie alkoholowej, współuzależnienie

wizyta studyjna

Literatura:

Andrzejewska, A. (2014). Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Warszawa, Difin. ISBN 9788379302277.

Cekiera Cz. 1994 Ryzyko uzależnień, KUL

Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa

Habrat B.: 1996 Przewodnik lekarza praktyka. Szkody zdrowotne spowodowane alkoholem, Springer, PWN Warszawa

Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html

Maxwell R, 1993 Dzieci alkohol, narkotyki GWP

Majchrzyk-Mikuła J, M, Matusiak Analiza teoretyczna i empiryczna zjawiska fonoholizmu wśród studentów kierunku pedagogika JoMS 2015;27(4):417–436

Narkotyki dopalacze red. Jedrzejko M, 2015 AHE

Woronowicz B. 2009 Uzależnienia: geneza, terapia, powrót do zdrowia Media Rodzina

Woronowicz B. T. 1995.: Alkoholizm jako choroba, PARPA, Warszawa

 

https://www.uzaleznienia.siemianowice.pl/oferta/dla-rodzin-osob-uzaleznionych/

https://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1648-cyfrowe-zycie-psychiczne.html

  filmy

Żółty szalik

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)