Instytucje wychowania resocjalizacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-RESO-LN>IWR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje wychowania resocjalizacyjnego |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Lukasek Aleksandra |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką instytucji wychowania resocjalizacyjnego |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o instytucjach wychowania resocjalizacyjnego W2 Ma pogłębioną wiedzę na temat procedur obowiązujących w poszczególnych instytucjach i ich specyfice Umiejętności U1 Potrafi wykorzystywać różnorodne ujęcia teoretyczne z zakresu instytucji wychowania resocjalizacyjnego U2 Potrafi brać udział w różnorodnych dyskusjach dotyczących procesu resocjalizacji U3 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w praktyce, rozwiązywać aktualne zaistniałe problemy Kompetencje społeczne K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy I projektowania własnych działań zawodowych K2 Wyraża gotowość do odpowiedzialnego pełnienia swojej roli zawodowej oraz przygotowania się do pracy zawodowej |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Charakterystyka poszczególnych instytucji wychowania resocjalizacyjnego. |
Pełny opis: |
Wykład Wspieranie resocjalizacja nieletnich Środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych. Postępowanie rozpoznawcze. Środki tymczasowe i zatrzymanie. Ćwiczenia Młodzieżowe ośrodki wychowawcze Okręgowe ośrodki wychowawcze (spotkanie ze specjalistą) Zakłady lecznicze (spotkanie ze specjalistami pracującymi w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie) Zakłady poprawcze (rodzaje i typy zasady pobytu) Schroniska dla nieletnich ( rola izb adaptacyjnych) Kuratela sądowa (dozór , nadzór , funkcje kuratora) Ośrodki kuratorskie Areszty śledcze Zakłady karne (rodzaje i typy wykonywanie kary i jej indywidualizacja) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borowski R, - Instytucje wychowania resocjalizującego , NOVUm 2001 Grzesiak S, Psychopedagogiczne konteksty wykonywania kary pozbawienia wolności, 2020 https://swws.edu.pl/wp-content/uploads/2021/05/13.-Psychopedagogiczne.pdf Jaworska A, Leksykon resocjalizacji, Impuls 2012 Kudlak G, instytucjonalna resocjalizacja nieletnich, 2016 Lukasek A Kradzieże, rozboje, nieletni przestępcy. Działania szkoły w obliczu objawów niedostosowania społecznego w Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. naukowa B,Szurowska 2020 Lukasek A, Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich cz.1, Rodzina w sytuacji trudnej red. naukowa B, Szurowska 2019 Siemionow J. Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie, Difin2022 Pol D, O Więzieniu interdyscyplinarnie file:///C:/Users/olano/Downloads/O-wiezieniu-interdyscyplinarnie-2021%20(2).pdf Literatura dodatkowa Bałandynowicz A, Probacja , 2011 Wolters Kluwer Karłyk Ćwik A, Kompetencje zawodowe pedagogów w pracy z nieletnimi agresorami , Akapit 2009 Majchrzyk Z, Nieletni młodociani, dorośli zabójcy i mordercy, gdzie kończy się norma a zaczyna patologia Ipin 2004 Siemionow J, niedostosowani społecznie nieletnich 2011 Difin Czasopisma Paragraf na drodze. Instytut Ekspertyz Sądowych Probacja. MS Forum penitencjarne. CZSW |
Metody i kryteria oceniania: |
Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną wykład test (100%) ćwiczenia testy (70%) aktywność (30%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza W1 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o instytucjach wychowania resocjalizacyjnego W2 Ma pogłębioną wiedzę na temat procedur obowiązujących w poszczególnych instytucjach i ich specyfice Umiejętności U1 Potrafi wykorzystywać różnorodne ujęcia teoretyczne z zakresu instytucji wychowania resocjalizacyjnego U2 Potrafi brać udział w różnorodnych dyskusjach dotyczących procesu resocjalizacji U3 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w praktyce, rozwiązywać aktualne zaistniałe problemy Kompetencje społeczne K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy I projektowania własnych działań zawodowych K2 Wyraża gotowość do odpowiedzialnego pełnienia swojej roli zawodowej oraz przygotowania się do pracy zawodowej |
|
Efekty uczenia się: | W04 zna i rozumie różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności i potrafi je zinterpretować na zaawansowanym poziomie D_W08 ma zaawansowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zwłaszcza w odniesieniu do studiowanego zakresu U06 potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin, w tym i treści programowych zawartych w przedmiotach zawodowych U08 potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów,a także potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różnorodne opinie i stanowiska oraz przekonywać do tych właściwych lub uzasadnionych naukowo U14 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę oraz formułować i rozwiązywać problemy i wykonywać zadania typowe dla swojej działalności zawodowej związanej z kierunkiem oraz zakresem studiów K02 jest gotów do stwierdzania i propagowania znaczenia nauk pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania własnych działań zawodowych i inicjowaniadziałań na rzecz interesu publicznego K06 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia swojej roli zawodowej, przygotowywania się do swojej pracyzawodowej, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych i specjalistycznych związanych z kierunkiem oraz zakresem studiów, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy |
|
Pełny opis: |
Wykład Wspieranie resocjalizacja nieletnich Środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych. Postępowanie rozpoznawcze. Środki tymczasowe i zatrzymanie. Ćwiczenia Młodzieżowe ośrodki wychowawcze Okręgowe ośrodki wychowawcze (spotkanie ze specjalistą) Zakłady lecznicze (spotkanie ze specjalistami pracującymi w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie) Zakłady poprawcze (rodzaje i typy zasady pobytu) Schroniska dla nieletnich ( rola izb adaptacyjnych) Kuratela sądowa (dozór , nadzór , funkcje kuratora) Ośrodki kuratorskie Areszty śledcze Zakłady karne (rodzaje i typy wykonywanie kary i jej indywidualizacja) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borowski R, - Instytucje wychowania resocjalizującego , NOVUm 2001 Grzesiak S, Psychopedagogiczne konteksty wykonywania kary pozbawienia wolności, 2020 https://swws.edu.pl/wp-content/uploads/2021/05/13.-Psychopedagogiczne.pdf Jaworska A, Leksykon resocjalizacji, Impuls 2012 Kudlak G, instytucjonalna resocjalizacja nieletnich, 2016 Lukasek A Kradzieże, rozboje, nieletni przestępcy. Działania szkoły w obliczu objawów niedostosowania społecznego w Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. naukowa B,Szurowska 2020 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.