Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje wychowania resocjalizacyjnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-RESO-LN>IWR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucje wychowania resocjalizacyjnego
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Lukasek Aleksandra

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką instytucji wychowania resocjalizacyjnego

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o instytucjach wychowania resocjalizacyjnego

W2 Ma pogłębioną wiedzę na temat procedur obowiązujących w poszczególnych instytucjach i ich specyfice

Umiejętności

U1 Potrafi wykorzystywać różnorodne ujęcia teoretyczne z zakresu instytucji wychowania resocjalizacyjnego

U2 Potrafi brać udział w różnorodnych dyskusjach dotyczących procesu resocjalizacji

U3 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w praktyce, rozwiązywać aktualne zaistniałe problemy

Kompetencje społeczne

K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy I projektowania własnych działań zawodowych

K2 Wyraża gotowość do odpowiedzialnego pełnienia swojej roli zawodowej oraz przygotowania się do pracy zawodowej



Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda problemowa
Metody niepodające: metoda tekstu przewodniego
Metody podające: opis

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Skrócony opis:

Charakterystyka poszczególnych instytucji wychowania resocjalizacyjnego.

Pełny opis:

Wykład

Wspieranie resocjalizacja nieletnich

Środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych.

Postępowanie rozpoznawcze. Środki tymczasowe i zatrzymanie.

Ćwiczenia

Młodzieżowe ośrodki wychowawcze

Okręgowe ośrodki wychowawcze (spotkanie ze specjalistą)

Zakłady lecznicze (spotkanie ze specjalistami pracującymi w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie)

Zakłady poprawcze (rodzaje i typy zasady pobytu)

Schroniska dla nieletnich ( rola izb adaptacyjnych)

Kuratela sądowa (dozór , nadzór , funkcje kuratora)

Ośrodki kuratorskie

Areszty śledcze

Zakłady karne (rodzaje i typy wykonywanie kary i jej indywidualizacja)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Borowski R, - Instytucje wychowania resocjalizującego , NOVUm 2001

Grzesiak S, Psychopedagogiczne konteksty wykonywania kary pozbawienia wolności, 2020 https://swws.edu.pl/wp-content/uploads/2021/05/13.-Psychopedagogiczne.pdf

Jaworska A, Leksykon resocjalizacji, Impuls 2012

Kudlak G, instytucjonalna resocjalizacja nieletnich, 2016

Lukasek A  Kradzieże, rozboje, nieletni przestępcy. Działania szkoły w obliczu objawów niedostosowania społecznego w Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. naukowa B,Szurowska 2020

Lukasek A, Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania

demoralizacji i przestępczości nieletnich cz.1, Rodzina w sytuacji trudnej red. naukowa B, Szurowska 2019

Siemionow J. Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie, Difin2022

Pol D, O Więzieniu interdyscyplinarnie file:///C:/Users/olano/Downloads/O-wiezieniu-interdyscyplinarnie-2021%20(2).pdf

Literatura dodatkowa

Bałandynowicz A, Probacja , 2011 Wolters Kluwer

Karłyk Ćwik A, Kompetencje zawodowe pedagogów w pracy z nieletnimi agresorami , Akapit 2009

Majchrzyk Z, Nieletni młodociani, dorośli zabójcy i mordercy, gdzie kończy się norma a zaczyna patologia Ipin 2004

Siemionow J, niedostosowani społecznie nieletnich 2011 Difin

Czasopisma

Paragraf na drodze. Instytut Ekspertyz Sądowych

Probacja. MS

Forum penitencjarne. CZSW

Metody i kryteria oceniania:

Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną​

wykład ​

test​ (100%)

ćwiczenia​

testy (70%)

aktywność (30%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o instytucjach wychowania resocjalizacyjnego

W2 Ma pogłębioną wiedzę na temat procedur obowiązujących w poszczególnych instytucjach i ich specyfice

Umiejętności

U1 Potrafi wykorzystywać różnorodne ujęcia teoretyczne z zakresu instytucji wychowania resocjalizacyjnego

U2 Potrafi brać udział w różnorodnych dyskusjach dotyczących procesu resocjalizacji

U3 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w praktyce, rozwiązywać aktualne zaistniałe problemy

Kompetencje społeczne

K1 Dostrzega znaczenie nabywania wiedzy I projektowania własnych działań zawodowych

K2 Wyraża gotowość do odpowiedzialnego pełnienia swojej roli zawodowej oraz przygotowania się do pracy zawodowej



Efekty uczenia się:

W04 zna i rozumie różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności i potrafi je zinterpretować na zaawansowanym poziomie

D_W08

ma zaawansowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań,

normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności

pedagogicznej, zwłaszcza w odniesieniu do studiowanego zakresu

U06

potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na

tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem

różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i

innych dyscyplin, w tym i treści programowych zawartych w przedmiotach

zawodowych

U08

potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je

argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów

różnych autorów,a także potrafi brać udział w debacie przedstawiając i

oceniając różnorodne opinie i stanowiska oraz przekonywać do tych

właściwych lub uzasadnionych naukowo

U14

potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę oraz formułować i rozwiązywać

problemy i wykonywać zadania typowe dla swojej działalności zawodowej

związanej z kierunkiem oraz zakresem studiów

K02

jest gotów do stwierdzania i propagowania znaczenia nauk pedagogicznych,

psychologicznych i socjologicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych

więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania

własnych działań zawodowych i inicjowaniadziałań na rzecz interesu

publicznego

K06

jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia swojej roli zawodowej,

przygotowywania się do swojej pracyzawodowej, projektowania i

wykonywania działań pedagogicznych i specjalistycznych związanych z

kierunkiem oraz zakresem studiów, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy

Pełny opis:

Wykład

Wspieranie resocjalizacja nieletnich

Środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych.

Postępowanie rozpoznawcze. Środki tymczasowe i zatrzymanie.

Ćwiczenia

Młodzieżowe ośrodki wychowawcze

Okręgowe ośrodki wychowawcze (spotkanie ze specjalistą)

Zakłady lecznicze (spotkanie ze specjalistami pracującymi w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie)

Zakłady poprawcze (rodzaje i typy zasady pobytu)

Schroniska dla nieletnich ( rola izb adaptacyjnych)

Kuratela sądowa (dozór , nadzór , funkcje kuratora)

Ośrodki kuratorskie

Areszty śledcze

Zakłady karne (rodzaje i typy wykonywanie kary i jej indywidualizacja)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Borowski R, - Instytucje wychowania resocjalizującego , NOVUm 2001

Grzesiak S, Psychopedagogiczne konteksty wykonywania kary pozbawienia wolności, 2020 https://swws.edu.pl/wp-content/uploads/2021/05/13.-Psychopedagogiczne.pdf

Jaworska A, Leksykon resocjalizacji, Impuls 2012

Kudlak G, instytucjonalna resocjalizacja nieletnich, 2016

Lukasek A  Kradzieże, rozboje, nieletni przestępcy. Działania szkoły w obliczu objawów niedostosowania społecznego w Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. naukowa B,Szurowska 2020

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 27 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)