Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-MN>PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną, Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika przedszkolna z wczesnoszkolną z terapią p |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | Anna Krajewska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | anna 2764@wp.pl tel. 609104571 |
Cel przedmiotu: | Poznanie najważniejszych współczesnych problemów teoretycznych i wychowawczych Zaznajomienie z podstawowymi problemami współczesnej edukacji rozważanymi w kontekście międzynarodowym |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Zna genezę pedagogiki porównawczej, jej podstawowe pojęcia i powiązania z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami Zna specyfikę warsztatu badawczego w badaniach komparatystycznych, w tym paradygmaty, zróżnicowanie podejść, możliwości i ograniczenia. Ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji zajmujących się pedagogiką porównawczą i międzynarodową, w tym podejmujących badania międzynarodowe Zna systemy edukacyjny w Polsce i w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich |
Metoda - wykład: | Metody podające: opis |
Metody - ćwiczenia: | Metody podające: opis |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - prezentacja |
Skrócony opis: |
Podstawy teoretyczne pedagogiki porównawczej Badania porównawcze - uwagi metodologiczne Wybrane problemy edukacyjne Wybrane aspekty organizacyjne pracy instytucji oświatowych Szkolnictwo wyższe- wybrane aspekty |
Pełny opis: |
Wyklad 1.Geneza i główne koncepcje pedagogiki porównawczej w kontekście zachodzących zjawisk i procesów. Kierunki rozwoju w pedagogice porównawczej. Rola pedagogiki porównawczej w systemoe nauk. Podstawowe pojęcia w pedagogice porównawczej. Instytucje zajmujące się badaniami porównawczymi w Europie i na świecie. 2.Paradygmaty badań porównawczych. Podstawowe kategorie w badaniach porównawczych (kontekst i ekwiwalencja). Zasady postępowania metodologicznego. Trudności w badaniach porównawczych i międzynarodowych. Tendencje międzynarodowe.Efektywne systemy szkolne (konfiguracja wschodnio-azjatycka, konfiguracja anglosaska, konfiguracja skandynawska).Współczesne przemiany systemów edukacyjnych w świecie (autonomia szkoły, praca nad programami szkolnymi i ewaluacja) i tendencje rozwojowe systemów edukacyjnych na świecie Ćwiczenia 1.Wczesna edukacja dziecka i edukacja obowiązkowa. Polityka wobec dzieci z grup defaworyzowanych. Rola wczesnej edukacji w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci. Programy kształcenia. Międzynarodowe badania wiadomości umiejętności. Kształcenie zawodowe. 2. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli. 3. Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich. Metody kształcenia 4.System edukacji w Polsce 5.Szkolnictwo wyższe w ujęciu porównawczym: organizacja, selekcja i reformy na poziomie kształcenia wyższego |
Literatura: |
Błażejewski W., Pedagogika porównawcza. Materiały pomocnicze dla studentów, wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. Moroz H. (red.),Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce, Impuls, Kraków2008. Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy stan badań, perespektywy rozwoju, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014. R. Pachociński, Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie "Zak", Warszawa 2007. Potulicka E., Hildebrandt-WypychD., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacyjne w krajach Europejskich, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. Cylkowska- Nowak M., Główna tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Sliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki, t.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s.367-382. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012 Potulicka E., Rutkowiak J. (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków Propok J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Wydawca Erica, Warszawa 2013 Seredyńska A., Zarys pedagogiki porównawczej: zagadnienia dotyczące systemów wychowania i oświaty w wybranych krajach, Wydaw. WAM, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Zna genezę pedagogiki porównawczej, jej podstawowe pojęcia i powiązania z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami. Potrafi:przeprowadzić porównawczą analizę systemów edukacyjnych wybranych państw europejskich i pozaeuropejskich Opisać teoretyczne i metodologiczne koncepcje prowadzenia badań z zakresu pedagogiki porównawczej Ma wiedzę na temat instytucji zajmujących się pedagogiką porównawczą i międzynarodową, w tym podejmujących badania międzynarodowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: test jednokrotnego wyboru. Ćwiczenia: Prezentacja(zagadnienia zostaną podane przez prowadzącego) aktywność merytoryczna. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-03-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.