Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-MN>PEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika porównawcza
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna z terapią pedagogiczną,
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika przedszkolna z wczesnoszkolną z terapią p
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

Anna Krajewska

Dane kontaktowe do wykładowcy:

anna 2764@wp.pl

tel. 609104571

Cel przedmiotu:

Poznanie najważniejszych współczesnych problemów teoretycznych i wychowawczych

Zaznajomienie z podstawowymi problemami współczesnej edukacji rozważanymi w kontekście międzynarodowym

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Zna genezę pedagogiki porównawczej, jej podstawowe pojęcia i powiązania z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami

Zna specyfikę warsztatu badawczego w badaniach komparatystycznych, w tym paradygmaty, zróżnicowanie podejść, możliwości i ograniczenia.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji zajmujących się pedagogiką porównawczą i międzynarodową, w tym podejmujących badania międzynarodowe

Zna systemy edukacyjny w Polsce i w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich

Metoda - wykład:

Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Metody - ćwiczenia:

Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Podstawy teoretyczne pedagogiki porównawczej

Badania porównawcze - uwagi metodologiczne

Wybrane problemy edukacyjne

Wybrane aspekty organizacyjne pracy instytucji oświatowych

Szkolnictwo wyższe- wybrane aspekty

Pełny opis:

Wyklad

1.Geneza i główne koncepcje pedagogiki porównawczej w kontekście zachodzących zjawisk i procesów. Kierunki rozwoju w pedagogice porównawczej. Rola pedagogiki porównawczej w systemoe nauk. Podstawowe pojęcia w pedagogice porównawczej. Instytucje zajmujące się badaniami porównawczymi w Europie i na świecie.

2.Paradygmaty badań porównawczych. Podstawowe kategorie w badaniach porównawczych (kontekst i ekwiwalencja). Zasady postępowania metodologicznego. Trudności w badaniach porównawczych i międzynarodowych. Tendencje międzynarodowe.Efektywne systemy szkolne (konfiguracja wschodnio-azjatycka, konfiguracja anglosaska, konfiguracja skandynawska).Współczesne przemiany systemów edukacyjnych w świecie (autonomia szkoły, praca nad programami szkolnymi i ewaluacja) i tendencje rozwojowe systemów edukacyjnych na świecie

Ćwiczenia

1.Wczesna edukacja dziecka i edukacja obowiązkowa. Polityka wobec dzieci z grup defaworyzowanych. Rola wczesnej edukacji w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci. Programy kształcenia. Międzynarodowe badania wiadomości umiejętności. Kształcenie zawodowe.

2. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli.

3. Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich.

Metody kształcenia

4.System edukacji w Polsce

5.Szkolnictwo wyższe w ujęciu porównawczym: organizacja, selekcja i reformy na poziomie kształcenia wyższego

Literatura:

Błażejewski W., Pedagogika porównawcza. Materiały pomocnicze dla studentów, wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

Moroz H. (red.),Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce, Impuls, Kraków2008.

Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy stan badań, perespektywy rozwoju, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014.

R. Pachociński, Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie "Zak", Warszawa 2007.

Potulicka E., Hildebrandt-WypychD., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacyjne w krajach Europejskich, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.

Cylkowska- Nowak M., Główna tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Sliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki, t.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s.367-382.

Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012

Potulicka E., Rutkowiak J. (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków

Propok J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Wydawca Erica, Warszawa 2013

Seredyńska A., Zarys pedagogiki porównawczej: zagadnienia dotyczące systemów wychowania i oświaty w wybranych krajach, Wydaw. WAM, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

Zna genezę pedagogiki porównawczej, jej podstawowe pojęcia i powiązania z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami.

Potrafi:przeprowadzić porównawczą analizę systemów edukacyjnych wybranych państw europejskich i pozaeuropejskich

Opisać teoretyczne i metodologiczne koncepcje prowadzenia badań z zakresu pedagogiki porównawczej

Ma wiedzę na temat instytucji zajmujących się pedagogiką porównawczą i międzynarodową, w tym podejmujących badania międzynarodowe.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: test jednokrotnego wyboru.

Ćwiczenia: Prezentacja(zagadnienia zostaną podane przez prowadzącego) aktywność merytoryczna.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-03-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)