Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-MN>PEO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, sem. 1
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Anna Krajewska A. / mgr Ewa Pudłowska


Dane kontaktowe do wykładowcy:

anna2764@wp.pl (tel.609104571)

ewa.pudlowska@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest poznanie pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej specyfiki i miejsca wśród innych nauk. Zdefiniowanie podstawowych i pochodnych zjawisk w pedagogice. Poznanie najważniejszych kierunków i prądów w wychowaniu. Zapoznanie studentów z naukami współdziałającymi i czerpania z dorobku innych nauk. Określenie działów pedagogiki i sposobów komplementarnego korzystania z różnych metod badań

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W01 W1

Uzyskanie przez studentów wiedzy pedagogicznej, pozwalającej na rozumienie procesów rozwoju socjalizacji, wychowania, nauczania, uczenia się przydatnej w codziennej pracy nauczycielskiej

K2A_W02 W2

Ma pogłębioną wiedzę o metodach, zasadach wychowania, nauczania i uczenia się oraz zna terminologię i główne pojęcia związane z pedagogika ogólną. Zna nauki współpracujące z pedagogiką oraz główne teorie i koncepcje teoretyczne w pedagogice.

K2A_W06 W3

Ma uporządkowana wiedzę o pedagogice i jej subdyscyplinach oraz o powiązaniach z innymi dyscyplinami wiedzy


Umiejętności

K2A_U01 U1

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę, doskonalić własny warsztat pracy dydaktyczno-wychowawczej

K2A_U02 W2

Prawidłowo postrzega dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela


Kompetencje społeczne

K2A_K03 K1

współdziała i współpracuje w grupie, przyjmując w niej różne role

K2A_K06 K2

jest przygotowany do pracy pedagogicznej



Metoda - wykład:

Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - test
zaliczenie na ocenę - referat

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z pedagogika jako nauką, jej rozwojem i przemianami

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi.

Zapoznanie z głównymi nurtami i koncepcjami pedagogicznymi ze szczególnym uwzględnieniem kierunków współczesnych.

Poznanie podstaw badań w pedagogice

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Pojęcie pedagogiki jako nauki

Podstawowe i pochodne terminy w pedagogice; Określenie naukowego charakteru pedagogiki. Pojęcie nauki i klasyfikowanie nauk; Etapy rozwoju pedagogiki;

2. Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk. Wyodrębnianie się działów pedagogiki; Nauki współpracujące z pedagogiką; Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk;

3. Metody badań w pedagogice

Metody jakościowe; ilościowe.

4. Proces wychowania

Pojęcie wychowania i jego cechy; Istota wychowania; Czynniki rozwojowe człowieka; Teorie rozwoju; Znaczenie środowiska w wychowaniu; Sytuacje wychowawcze; Zadania i funkcje wychowawców.

5. Aksjologiczne podstawy pedagogiki Kształtowanie się pojęcia wartość; Sposoby istnienia wartości; Kategorie wartości.

6. Środowisko wychowawcze

Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze; szkoła; grupa rówieśnicza; media.

7. Prądy i kierunki w pedagogice

Pedagogika pozytywistyczna, Pedagogika personalistyczna Pedagogika egzystencjalna Pedagogika Nowego Wychowania. Pedagogika Emancypacyjna Pedagogika antyautorytarna, Pedagogika postmodernistyczna

ĆWICZENIA:

1. Geneza współczesnych systemów wychowania Prezentacje studentów na temat genezy współczesnych systemów wychowania - dyskusja nad prezentowanym materiałem, ewaluacja dyskusja, wnioski.

2. Charakterystyka współczesnych systemów, kierunków i nurtów w pedagogice

Prezentacje studentów na temat systemów wychowania: Chrześcijański system wychowania; liberalny system wychowania; socjalistyczny system wychowania. Pedagogika funkcjonalna, socjologiczna, pedagogika kultury, krytyczna, emancypacyjna, antypedagogika, humanistyczna, rekonstrukcyjnym, postmodernizm, globalizm - ewaluacja i dyskusja nad prezentowanym materiałem. Wnioski na temat wykorzystania systemów, nurtów i kierunków w codziennej pracy pedagogicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1) Kwieciński Z., Śliwerski B., 2004, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Warszawa, PWN

2) Kunowski S., 2004, Pedagogika ogólna, Lublin, Wydawnictwo Salezjańskie

3) Nowak M.,, 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin, Kul

Literatura uzupełniająca

1) Kwieciński Z., Śliwerski B., 2004, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Warszawa, PWN

2) Kunowski S., 2004, Pedagogika ogólna, Lublin, Wydawnictwo Salezjańskie

3) Nowak M.,, 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin, Kul

Efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W01

w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

K2A_W02

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o faktach, obiektach i zjawiskach, a także o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i pokrewnych dyscyplin naukowych, o nurtach i systemach pedagogicznych, ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach

K2A_W06

ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych

Umiejętności

K2A_U01

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych

K2A_U02

potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

innowacyjnego projektowania działań praktycznych

Kompetencje społeczne

K2A_K03

docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K2A_K06

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych, odpowiedzialnie pełni role zawodowe dbając przy tym o dorobek zawodu

Metody i kryteria oceniania:

wykład - egzamin test, referat

ćwiczenia- prezentacje

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)