Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-MN>PEO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Anna Krajewska A. / mgr Ewa Pudłowska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | anna2764@wp.pl (tel.609104571) ewa.pudlowska@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest poznanie pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej specyfiki i miejsca wśród innych nauk. Zdefiniowanie podstawowych i pochodnych zjawisk w pedagogice. Poznanie najważniejszych kierunków i prądów w wychowaniu. Zapoznanie studentów z naukami współdziałającymi i czerpania z dorobku innych nauk. Określenie działów pedagogiki i sposobów komplementarnego korzystania z różnych metod badań |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza K2A_W01 W1 Uzyskanie przez studentów wiedzy pedagogicznej, pozwalającej na rozumienie procesów rozwoju socjalizacji, wychowania, nauczania, uczenia się przydatnej w codziennej pracy nauczycielskiej K2A_W02 W2 Ma pogłębioną wiedzę o metodach, zasadach wychowania, nauczania i uczenia się oraz zna terminologię i główne pojęcia związane z pedagogika ogólną. Zna nauki współpracujące z pedagogiką oraz główne teorie i koncepcje teoretyczne w pedagogice. K2A_W06 W3 Ma uporządkowana wiedzę o pedagogice i jej subdyscyplinach oraz o powiązaniach z innymi dyscyplinami wiedzy Umiejętności K2A_U01 U1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę, doskonalić własny warsztat pracy dydaktyczno-wychowawczej K2A_U02 W2 Prawidłowo postrzega dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela Kompetencje społeczne K2A_K03 K1 współdziała i współpracuje w grupie, przyjmując w niej różne role K2A_K06 K2 jest przygotowany do pracy pedagogicznej |
Metoda - wykład: | Metody podające: wyjaśnianie |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - prezentacja |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pedagogika jako nauką, jej rozwojem i przemianami Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi. Zapoznanie z głównymi nurtami i koncepcjami pedagogicznymi ze szczególnym uwzględnieniem kierunków współczesnych. Poznanie podstaw badań w pedagogice |
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Pojęcie pedagogiki jako nauki Podstawowe i pochodne terminy w pedagogice; Określenie naukowego charakteru pedagogiki. Pojęcie nauki i klasyfikowanie nauk; Etapy rozwoju pedagogiki; 2. Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk. Wyodrębnianie się działów pedagogiki; Nauki współpracujące z pedagogiką; Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk; 3. Metody badań w pedagogice Metody jakościowe; ilościowe. 4. Proces wychowania Pojęcie wychowania i jego cechy; Istota wychowania; Czynniki rozwojowe człowieka; Teorie rozwoju; Znaczenie środowiska w wychowaniu; Sytuacje wychowawcze; Zadania i funkcje wychowawców. 5. Aksjologiczne podstawy pedagogiki Kształtowanie się pojęcia wartość; Sposoby istnienia wartości; Kategorie wartości. 6. Środowisko wychowawcze Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze; szkoła; grupa rówieśnicza; media. 7. Prądy i kierunki w pedagogice Pedagogika pozytywistyczna, Pedagogika personalistyczna Pedagogika egzystencjalna Pedagogika Nowego Wychowania. Pedagogika Emancypacyjna Pedagogika antyautorytarna, Pedagogika postmodernistyczna ĆWICZENIA: 1. Geneza współczesnych systemów wychowania Prezentacje studentów na temat genezy współczesnych systemów wychowania - dyskusja nad prezentowanym materiałem, ewaluacja dyskusja, wnioski. 2. Charakterystyka współczesnych systemów, kierunków i nurtów w pedagogice Prezentacje studentów na temat systemów wychowania: Chrześcijański system wychowania; liberalny system wychowania; socjalistyczny system wychowania. Pedagogika funkcjonalna, socjologiczna, pedagogika kultury, krytyczna, emancypacyjna, antypedagogika, humanistyczna, rekonstrukcyjnym, postmodernizm, globalizm - ewaluacja i dyskusja nad prezentowanym materiałem. Wnioski na temat wykorzystania systemów, nurtów i kierunków w codziennej pracy pedagogicznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Kwieciński Z., Śliwerski B., 2004, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Warszawa, PWN 2) Kunowski S., 2004, Pedagogika ogólna, Lublin, Wydawnictwo Salezjańskie 3) Nowak M.,, 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin, Kul Literatura uzupełniająca 1) Kwieciński Z., Śliwerski B., 2004, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Warszawa, PWN 2) Kunowski S., 2004, Pedagogika ogólna, Lublin, Wydawnictwo Salezjańskie 3) Nowak M.,, 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin, Kul |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K2A_W02 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o faktach, obiektach i zjawiskach, a także o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i pokrewnych dyscyplin naukowych, o nurtach i systemach pedagogicznych, ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach K2A_W06 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych Umiejętności K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych K2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych i nietypowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i innowacyjnego projektowania działań praktycznych Kompetencje społeczne K2A_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K2A_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych, odpowiedzialnie pełni role zawodowe dbając przy tym o dorobek zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład - egzamin test, referat ćwiczenia- prezentacje Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.