Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-LN>PSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, Pedagogika korekcyjna, sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | Anna Krajewska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | 609104571 anna2764@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej psychologii klinicznej, rodzajami zaburzeń rozwojowych, ich obrazem klinicznym Zapoznanie z udziałem czynników sytuacyjnych, środowiskowych i osobowościowych w genezie zaburzeń. Charakterystyka podstawowych zaburzeni rozwoju u dzieci i młodzieży z punktu widzenia procesów psychologicznych, |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Sęk H. (red). (2006), Psychologia kliniczna,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Czabała J. C., Zasępa E. (2006), Psychologia kliniczna okresu dzieciństwa i adolescencji. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M.Grzegorzewskiej,Warszawa. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003), Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” (wybrane zagadnienia) |
Metoda - wykład: | Metody podające: opis |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - prezentacja |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - test |
Skrócony opis: |
Wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną omówione podstawowe terminy, podejścia teoretyczne. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej dziecka Pojęcie normy i normalności zdrowia w rozwoju dzieci i młodzieży. Orientacja patogenetyczna i model salutogenezy. Poczucie koherencji. Modele teoretyczne wykorzystywane w rozumieniu przyczyn i mechanizmów problemów klinicznych dzieci i młodzieży Model psychodynamiczny ( teoria psychoanalizy Z. Freuda, stadia rozwoju psychicznego E. Ericksona). Kierunki behawioralne. Podejście poznawcze. Orientacja fenomenologiczno-humanistyczna.Model interakcyjno-systemowy Stres psychologiczny. Podatność na stres, obrona przed nim. Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Problem rodziny z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi Zaburzenia procesów emocjonalnych i motywacyjnych w dzieciństwie. Mechanizmy zaburzeń nerwicowych dzieci. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Dzieci z zaburzeniami zachowania. Rodzina z dzieckiem niedostosowanym społecznie Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady - otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych otrzymuje ocenę dostateczną (3,0),za 50% do 60% sumy punktów otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Jamiołkowska-Drewnowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Jamiołkowska-Drewnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
"Psychologia rozwoju człowieka" - Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała Wydanie: 2015 "Techniki terapii poznawczo-behawioralnej dla dzieci i młodzieży" - Robert D. Friedberg, Jessica M. McClure Wydanie: 2016 (wydanie polskie) "Psychologia kliniczna" - red. Maria Jarymowicz, Piotr Oleś Wydanie: 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.