Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-LN>PES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, sem. 2
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Ewa Lubina

Dane kontaktowe do wykładowcy:

ewa.lubina@wsge.edu.pl

ewalubina@wp.pl

Cel przedmiotu:

Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W02 W1 Student zna podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu pedagogiki społecznej, zna podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) pedagogiki społecznej w Polsce na przestrzeni wieków, zna jej prekursorów oraz ich koncepcje wychowania w środowisku,

K_W09 W2 zna podstawowe zasady bezpiecznego i higienicznego funkcjonowania w środowisku pracy


UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 U1 Student rozumie środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka

K_U09 U2 Student umie scharakteryzować pedagogikę społ. jako dyscyplinę akademicką i potrafi wykorzystać ją zarówno w pracy i sytuacjach życiowych

K_U14 U3 Student dostrzega i rozumie rolę oraz zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym) i wykorzystuje ją dla swojej działalności zawodowej


KOMPETENCJE

K_K02 K1 wykorzystuje posiadaną wiedze z zakresu pedagogiki społecznej do rozwoju prawidłowych więzi społecznych

K_K04 K2 zachowuje się w sposób profesjonalny i etyczny , wykorzystując uzyskaną wiedzę

K_K06 K3 jest zdolny do pełnienia ról społecznych w środowisku wychowania: rodzinie, pracy, grupie rówieśniczej i organizacjach pozarządowych

Metoda - wykład:

Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - pytania otwarte

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pedagogiki społecznej (geneza, kształtowanie się i rozwój tej dyscypliny; twórcy i przedstawiciele pedagogiki społecznej); główne pojęcia (środowisko wychowawcze, profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne); metody pracy społeczno-wychowawczej; główne środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, rówieśnicy, środowisko lokalne (struktura, funkcje, przemiany); wybrane problemy społeczno-edukacyjne współczesnej doby (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; środowisko "ryzyka", relacja demokracja - edukacja, aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja międzykulturowa).

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Dzieje pedagogiki społecznej

geneza i rozwój dziedziny, związki z innymi naukami humanistycznymi, miejsce wśród nauk pedagogicznych, charakterystyka przedmiotu, podstawowe pojęcia. Czynniki kształtujące odrębność i charakterystykę przedmiotu.

2. Podstawowe terminy

Przedmiot, funkcje, zakres i zadania pedagogiki społecznej.

3. Zadania pedagogiki społecznej: diagnoza, prognoza, zmiana. Płaszczyzny działania pedagogiki społecznej: opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, wsparcie społeczne. Empowerment. Związki pedagogiki z pracą socjalną, pracą opiekuńczą, działaniami resocjalizacyjnymi. Zasady pomocniczości, solidarności, podmiotowości, edukacji społecznej.

ĆWICZENIA

1 Kierunki rozwoju pedagogiki społecznej

Dyskusje przeszłości – teraźniejszości – przyszłości o tożsamości i zadaniach pedagogiki społecznej oraz o podstawowych pojęciach: środowisko, siły społeczne (jednostki, grupy, instytucje, wartości), więzi społeczne, kapitał społeczny, zaufanie.

2. Dyskusje o roli i znaczeniu pedagogiki społecznej. Podejścia i konfrontacje: Heleny Radlińskiej, Aleksandra Kamińskiego, Kazimierza Lisieckigo, Janusza Korczaka i in. Ich koncepcje wychowania w środowisku

3. Środowiska wychowania

Środowisko (g)lokalne. Pojęcie środowiska lokalnego i małej ojczyzny. Edukacja i animacja środowiskowa. Siły społeczne, ich aktywizacja. Metody organizacji środowiska. Przemiany środowiska lokalnego.

4. Środowiska wychowania – rodzina.

Struktura i funkcje rodziny. Typy rodzin. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego. Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny.

5. Środowiska wychowania – grupy rówieśnicze Młodzież w sytuacji zmiany społecznej, zagrożenia i wyzwania (przemoc wśród rówieśników, prostytucja młodzieży, uzależnienia, start zawodowy). Postawy, aspiracje, aktywność młodzieży.

6. Środowisko pracy jako społeczne środowiska wychowania w sytuacji zmiany.

Nauka przez pracę oraz w miejscu pracy. Bezrobocie. Konkurencyjność jako kategoria kształtująca postawy wobec życia i innych ludzi.

7. Środowiska wychowania – organizacje pozarządowe. III sektor, typy organizacji pozarządowych, ich rola w społeczeństwie demokratycznym. Społeczeństwo obywatelskie, edukacja obywatelska.

8. Człowiek w sytuacji zagrożenia niepełnosprawność, choroba, starość, ubóstwo, bezdomność, wykluczenie społ., przemoc domowa – tematyka do wyboru przez prowadzącego i studentów

9. Wyzwania XXI wieku - 1

Wybrane przykłady zmian społeczno-kulturowych: globalizacja, technicyzacja, urbanizacja i przemiany miast, społeczeństwo informacyjne: pytania o tożsamość, o tempo przemian, marginalizację technologiczną i w dostępie do informacji. Wielokulturowość

10. Wyzwania XXI wieku - 2

Procesy globalizacji a wykluczanie i integracja społeczna. Konsumpcjonizm. Różnorodne strategie i pomysły na przeciwdziałanie tym negatywnym zjawiskom w wymiarze lokalnym i globalnym. Rola edukacji – edukacja globalna. Sprawiedliwy handel, świadomy konsument, eko-żywność – moda na działanie obywatelskie

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Pedagogika społeczna / Michael Winkler; przekł. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk, 2009.

2. Pedagogika społeczna / Anna Przecławska (red.) Żak Warszawa, 2000

3. Wybrane zagrożenia pedagogiki społecznej / Wojciech Sroczyński, Siedlce Wyd. Uniw. Przyrod.- Humanistycznego, 2013

Literatura uzupełniająca

1. Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian / red. Przemysław Frąckowiak, Gniezno, 2011.

2. Pedagogika społeczna T. 1 / Ewa Marynowicz - Hetka, 2006, T. 2 2007, PWN Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin (pytania otwarte) - 100%

Ćwiczenia - prezentacja (60%) + aktywność merytoryczna (40%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-03-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska., Hanna Lewandowska
Prowadzący grup: Anna Krajewska., Hanna Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)