Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-LN>PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Ewa Lubina |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | ewa.lubina@wsge.edu.pl ewalubina@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | WIEDZA K_W02 W1 Student zna podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu pedagogiki społecznej, zna podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) pedagogiki społecznej w Polsce na przestrzeni wieków, zna jej prekursorów oraz ich koncepcje wychowania w środowisku, K_W09 W2 zna podstawowe zasady bezpiecznego i higienicznego funkcjonowania w środowisku pracy UMIEJĘTNOŚCI K_U02 U1 Student rozumie środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka K_U09 U2 Student umie scharakteryzować pedagogikę społ. jako dyscyplinę akademicką i potrafi wykorzystać ją zarówno w pracy i sytuacjach życiowych K_U14 U3 Student dostrzega i rozumie rolę oraz zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym) i wykorzystuje ją dla swojej działalności zawodowej KOMPETENCJE K_K02 K1 wykorzystuje posiadaną wiedze z zakresu pedagogiki społecznej do rozwoju prawidłowych więzi społecznych K_K04 K2 zachowuje się w sposób profesjonalny i etyczny , wykorzystując uzyskaną wiedzę K_K06 K3 jest zdolny do pełnienia ról społecznych w środowisku wychowania: rodzinie, pracy, grupie rówieśniczej i organizacjach pozarządowych |
Metoda - wykład: | Metody podające: wyjaśnianie |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - pytania otwarte |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pedagogiki społecznej (geneza, kształtowanie się i rozwój tej dyscypliny; twórcy i przedstawiciele pedagogiki społecznej); główne pojęcia (środowisko wychowawcze, profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne); metody pracy społeczno-wychowawczej; główne środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, rówieśnicy, środowisko lokalne (struktura, funkcje, przemiany); wybrane problemy społeczno-edukacyjne współczesnej doby (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; środowisko "ryzyka", relacja demokracja - edukacja, aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja międzykulturowa). |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Dzieje pedagogiki społecznej geneza i rozwój dziedziny, związki z innymi naukami humanistycznymi, miejsce wśród nauk pedagogicznych, charakterystyka przedmiotu, podstawowe pojęcia. Czynniki kształtujące odrębność i charakterystykę przedmiotu. 2. Podstawowe terminy Przedmiot, funkcje, zakres i zadania pedagogiki społecznej. 3. Zadania pedagogiki społecznej: diagnoza, prognoza, zmiana. Płaszczyzny działania pedagogiki społecznej: opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, wsparcie społeczne. Empowerment. Związki pedagogiki z pracą socjalną, pracą opiekuńczą, działaniami resocjalizacyjnymi. Zasady pomocniczości, solidarności, podmiotowości, edukacji społecznej. ĆWICZENIA 1 Kierunki rozwoju pedagogiki społecznej Dyskusje przeszłości – teraźniejszości – przyszłości o tożsamości i zadaniach pedagogiki społecznej oraz o podstawowych pojęciach: środowisko, siły społeczne (jednostki, grupy, instytucje, wartości), więzi społeczne, kapitał społeczny, zaufanie. 2. Dyskusje o roli i znaczeniu pedagogiki społecznej. Podejścia i konfrontacje: Heleny Radlińskiej, Aleksandra Kamińskiego, Kazimierza Lisieckigo, Janusza Korczaka i in. Ich koncepcje wychowania w środowisku 3. Środowiska wychowania Środowisko (g)lokalne. Pojęcie środowiska lokalnego i małej ojczyzny. Edukacja i animacja środowiskowa. Siły społeczne, ich aktywizacja. Metody organizacji środowiska. Przemiany środowiska lokalnego. 4. Środowiska wychowania – rodzina. Struktura i funkcje rodziny. Typy rodzin. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego. Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny. 5. Środowiska wychowania – grupy rówieśnicze Młodzież w sytuacji zmiany społecznej, zagrożenia i wyzwania (przemoc wśród rówieśników, prostytucja młodzieży, uzależnienia, start zawodowy). Postawy, aspiracje, aktywność młodzieży. 6. Środowisko pracy jako społeczne środowiska wychowania w sytuacji zmiany. Nauka przez pracę oraz w miejscu pracy. Bezrobocie. Konkurencyjność jako kategoria kształtująca postawy wobec życia i innych ludzi. 7. Środowiska wychowania – organizacje pozarządowe. III sektor, typy organizacji pozarządowych, ich rola w społeczeństwie demokratycznym. Społeczeństwo obywatelskie, edukacja obywatelska. 8. Człowiek w sytuacji zagrożenia niepełnosprawność, choroba, starość, ubóstwo, bezdomność, wykluczenie społ., przemoc domowa – tematyka do wyboru przez prowadzącego i studentów 9. Wyzwania XXI wieku - 1 Wybrane przykłady zmian społeczno-kulturowych: globalizacja, technicyzacja, urbanizacja i przemiany miast, społeczeństwo informacyjne: pytania o tożsamość, o tempo przemian, marginalizację technologiczną i w dostępie do informacji. Wielokulturowość 10. Wyzwania XXI wieku - 2 Procesy globalizacji a wykluczanie i integracja społeczna. Konsumpcjonizm. Różnorodne strategie i pomysły na przeciwdziałanie tym negatywnym zjawiskom w wymiarze lokalnym i globalnym. Rola edukacji – edukacja globalna. Sprawiedliwy handel, świadomy konsument, eko-żywność – moda na działanie obywatelskie |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Pedagogika społeczna / Michael Winkler; przekł. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk, 2009. 2. Pedagogika społeczna / Anna Przecławska (red.) Żak Warszawa, 2000 3. Wybrane zagrożenia pedagogiki społecznej / Wojciech Sroczyński, Siedlce Wyd. Uniw. Przyrod.- Humanistycznego, 2013 Literatura uzupełniająca 1. Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian / red. Przemysław Frąckowiak, Gniezno, 2011. 2. Pedagogika społeczna T. 1 / Ewa Marynowicz - Hetka, 2006, T. 2 2007, PWN Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin (pytania otwarte) - 100% Ćwiczenia - prezentacja (60%) + aktywność merytoryczna (40%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-03-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
WYK
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska., Hanna Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska., Hanna Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.