Historia myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-PED-LN>HMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Pedagogika, sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Anna Krajewska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | anna2764@wp.pl tel. 609104571 |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest: 1. Poznanie głównych kierunków wychowania od starożytności do współczesności. 2. Poznanie myśli pedagogicznej i modeli praktyki edukacyjnej na przestrzeni dziejów 3. Wyposażenie na temat rozwoju refleksji pedagogicznej oraz rozwoju poszczególnych form instytucji oraz placówek oświatowych, opiekuńczych i wychowawczych |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza K_W01 W1 zna przedmiot i zadania historii wychowania oraz jej miejsce w systemie nauk pedagogicznych i historycznych K_W04 W2 student zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w Polsce na tle dziejów wychowania i myśli pedagogicznej w Europie, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania Umiejętności K_U02 K1 student charakteryzuje główne kierunki i tendencje rozwoju myśli pedagogicznej na przestrzeni wieków K_U06 K2 student zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w Polsce na tle dziejów wychowania i myśli pedagogicznej w Europie, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_U09 K3 student potrafi interpretować źródła historyczne do dziejów myśli pedagogicznej Kompetencje społeczne K_K01 student docenia znaczenie dziejów myśli pedagogicznej dla poznania i rozumienia tradycji edukacyjnej, jak i współczesnych zjawisk pedagogicznych K_K03 student czerpie wzorce etyczne z poznanych kierunków i tendencji rozwoju myśli pedagogicznej i stosuje je w codziennej pracy |
Metoda - wykład: | Metody podające: wyjaśnianie |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapozna się z zagadnieniami: Wychowanie w starożytnej Grecji Wychowanie w starożytnym Rzymie Wychowanie w średniowieczu Wychowanie w renesansie Wychowanie w oświeceniu. Prekursorzy głównych prądów pedagogicznych Edukacja XX w . Wybrane kierunki wychowania |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Wychowanie w starożytnej Grecji Sparta i Ateny. Wzory osobowe, metody wychowawcze i organizacja procesu wychowania. 2. Wychowanie w starożytnym Rzymie. Ideał wychowawczy; metody wychowawcze; tradycyjne wychowanie w Rzymie; kształcenie umysłowe; organizacja kształcenia. 3. Średniowiecze a wychowanie. Przedstawiciele pedagogiki średniowiecznej. Powstawanie uniwersytetów i rozwój scholastyki. 4. Wychowanie w renesansie. Wzory osobowe, metody wychowania, myśl pedagogiczna i jej główni przedstawiciele 5. Wychowanie w oświeceniu. Prekursorzy głównych prądów pedagogicznych. Filozoficzne przesłanki koncepcji edukacyjnych. Ideał wychowawczy i cele edukacji. Najważniejsze koncepcje wychowania. 6. Edukacja w XIX w. Wybrani przedstawiciele i ich koncepcje wychowawcze. 7. Edukacja XXw . Wybrane kierunki wychowania: Wychowanie socjalistyczne. Edukacja alternatywna. Antypedagogika. ĆWICZENIA Czytanie i interpretacja tekstów źródłowych oraz poszukiwanie odniesień do współczesność: 1. Wychowanie wg sofistów i Sokratesa. 2. Platońska koncepcja wychowania. 3. Koncepcja wychowania wg Arystotelesa. 4. Wychowanie wg Kwintyliana 5. Wychowanie humanistyczne - koncepcja Erazma z Rotterdamu. Pedagogika Michaela Montaigne. 6. Kształtowanie gentelmena wg Locke'a. Naturalne wychowanie J.J. Rousseau'a, szkoła ludowa J.H. Pestalozziego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bartnicka K., I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 Draus J.,R. Terlecki, Historia wychowania, Kraków 2005 1.Miąśo J.(red.), Historia wychowania . Wiek XX, Warszawa 1980 Wołoszyn S., Zródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I-III, Warszawa 1965. Literatura uzupełniająca 2. Możdżeń S., Zarys historii wychowania cz.I i II, warszawa 1968 3. Kurdybacha L., Historia wychowania t. I i II, Warsdzawa 1. Kot S., Historia wychowania, t.I i II, Warszawa 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty uczenia się: | W01 posiada zaawansowaną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk jej specyfiki wynikającej z interdyscyplinarnego charakteru oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych W04 zna i rozumie różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności i potrafi je zinterpretować na zaawansowanym poziomie U02 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania procesów i sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań U06 potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin, w tym i treści programowych zawartych w przedmiotach zawodowych U09 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy, jednocześnie uznając jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych,zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K03 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, w tym wypełnia zobowiązania społeczne współorganizując działania na rzecz środowiska społecznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.