Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-PED-LN>HMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia myśli pedagogicznej
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Pedagogika, sem. 1
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Anna Krajewska

Dane kontaktowe do wykładowcy:

anna2764@wp.pl

tel. 609104571

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest:

1. Poznanie głównych kierunków wychowania od starożytności do współczesności.

2. Poznanie myśli pedagogicznej i modeli praktyki edukacyjnej na przestrzeni dziejów

3. Wyposażenie na temat rozwoju refleksji pedagogicznej oraz rozwoju poszczególnych form instytucji oraz placówek oświatowych, opiekuńczych i wychowawczych






Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 W1

zna przedmiot i zadania historii wychowania oraz jej miejsce w systemie nauk pedagogicznych i historycznych

K_W04 W2

student zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w Polsce na tle dziejów wychowania i myśli pedagogicznej w Europie, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania


Umiejętności

K_U02 K1

student charakteryzuje główne kierunki i tendencje rozwoju myśli pedagogicznej na przestrzeni wieków

K_U06 K2

student zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w Polsce na tle dziejów wychowania i myśli pedagogicznej w Europie, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

K_U09 K3

student potrafi interpretować źródła historyczne do dziejów myśli pedagogicznej


Kompetencje społeczne

K_K01

student docenia znaczenie dziejów myśli pedagogicznej dla poznania i rozumienia tradycji edukacyjnej, jak i współczesnych zjawisk pedagogicznych

K_K03

student czerpie wzorce etyczne z poznanych kierunków i tendencji rozwoju myśli pedagogicznej i stosuje je w codziennej pracy

Metoda - wykład:

Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda tekstu przewodniego
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z zagadnieniami:

Wychowanie w starożytnej Grecji

Wychowanie w starożytnym Rzymie

Wychowanie w średniowieczu

Wychowanie w renesansie

Wychowanie w oświeceniu. Prekursorzy głównych prądów pedagogicznych

Edukacja XX w . Wybrane kierunki wychowania

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Wychowanie w starożytnej Grecji

Sparta i Ateny. Wzory osobowe, metody wychowawcze i organizacja procesu wychowania.

2. Wychowanie w starożytnym Rzymie.

Ideał wychowawczy; metody wychowawcze; tradycyjne wychowanie w Rzymie; kształcenie umysłowe; organizacja kształcenia.

3. Średniowiecze a wychowanie.

Przedstawiciele pedagogiki średniowiecznej. Powstawanie uniwersytetów i rozwój scholastyki.

4. Wychowanie w renesansie.

Wzory osobowe, metody wychowania, myśl pedagogiczna i jej główni przedstawiciele

5. Wychowanie w oświeceniu. Prekursorzy głównych prądów pedagogicznych.

Filozoficzne przesłanki koncepcji edukacyjnych. Ideał wychowawczy i cele edukacji. Najważniejsze koncepcje wychowania.

6. Edukacja w XIX w.

Wybrani przedstawiciele i ich koncepcje wychowawcze.

7. Edukacja XXw .

Wybrane kierunki wychowania: Wychowanie socjalistyczne. Edukacja alternatywna. Antypedagogika.

ĆWICZENIA

Czytanie i interpretacja tekstów źródłowych oraz poszukiwanie odniesień do współczesność:

1. Wychowanie wg sofistów i Sokratesa.

2. Platońska koncepcja wychowania.

3. Koncepcja wychowania wg Arystotelesa.

4. Wychowanie wg Kwintyliana

5. Wychowanie humanistyczne - koncepcja Erazma z Rotterdamu. Pedagogika Michaela Montaigne.

6. Kształtowanie gentelmena wg Locke'a. Naturalne wychowanie J.J. Rousseau'a, szkoła ludowa J.H. Pestalozziego.

Literatura:

Literatura podstawowa

Bartnicka K., I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001

Draus J.,R. Terlecki, Historia wychowania, Kraków 2005

1.Miąśo J.(red.), Historia wychowania . Wiek XX, Warszawa 1980

Wołoszyn S., Zródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I-III, Warszawa 1965.

Literatura uzupełniająca

2. Możdżeń S., Zarys historii wychowania cz.I i II, warszawa 1968

3. Kurdybacha L., Historia wychowania t. I i II, Warsdzawa

1. Kot S., Historia wychowania, t.I i II, Warszawa 1996.

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty uczenia się:

W01

posiada zaawansowaną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie

nauk jej specyfiki wynikającej z interdyscyplinarnego charakteru

oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z

innymi dyscyplinami naukowymi, zna terminologię używaną w

pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie

pokrewnych dyscyplin naukowych

W04

zna i rozumie różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła,

uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z

nich, a także generowane przez nie trudności i potrafi je

zinterpretować na zaawansowanym poziomie

U02

potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki

oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

procesów i sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,

kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

U06

potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na

tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem

różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i

innych dyscyplin, w tym i treści programowych zawartych w przedmiotach

zawodowych

U09

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu

analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań

pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów

pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać

skutki planowanych działań

K01

jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy, jednocześnie

uznając jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i

praktycznych,zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym

rozwiązaniem problemu

K03

jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania

wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się

wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań

profesjonalnych w zakresie pedagogiki, w tym wypełnia zobowiązania

społeczne współorganizując działania na rzecz środowiska społecznego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)