Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-OLI-POD-N3>ZKK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Lukasek Aleksandra |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | wiedza W1 Ma podstawową terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej W2 Ma wiedzę na temat sposobów uczenia się dzieci w trakcie trwania zajęć korekcyjno kompensacyjnych W3Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego. Umiejętności U1Potrafi komunikować się z dzieckiem oraz jego rodzicami oraz wybranymi specjalistami kompetencje K1Jest aktywny i wytrwały w realizacji indywidualnych i grupowych zajęć korekcyjno kompensacyjnych K2 Wyraża gotowość do projektowania i wykonywania działań w tworzeniu indywidulanych projektów w do wybranego przypadku dziecka |
Metoda - wykład: | Metody podające: wykład |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się |
Pełny opis: |
Tematy wykład Zapoznanie z literaturą przedmiotu, wymaganiami przedmiotu. Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem Specyficzne problemy dzieci młodzieży w nauce. Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności. Tematy ćwiczeń Wstępna diagnoza w terapii pedagogiczna (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji) Organizacja zajęć korekcyjno kompensacyjnych (Podstawowe elementy planu pracy z dzieckiem dyslektycznym, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego, pierwszy kontakt). Metodyka pracy z uczniem (Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi). Konstruowanie programów do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (Indywidualny plan pracy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). |
Literatura: |
Literatura Bogdanowicz M, (2005) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas 0 i I. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjncyh dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia Tomczak J, Zientara R, (2014).Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.,(2007) Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia https://educarium.pl/karty-pracy https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/310/wiadomosci/380359/files/z2.pdf https://dyktanda.online/app/ |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: test (70%) ćwieczenia: aktywność (30%), test (70%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr wiosenny roku akademickiego 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2029-09-15 - 2029-10-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek, Marzena Zowczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek, Marzena Zowczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
|
Pełny opis: |
Tematy wykład Zapoznanie z literaturą przedmiotu, wymaganiami przedmiotu. Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem Specyficzne problemy dzieci młodzieży w nauce. Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności. Tematy ćwiczeń Wstępna diagnoza w terapii pedagogiczna (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji) Organizacja zajęć korekcyjno kompensacyjnych (Podstawowe elementy planu pracy z dzieckiem dyslektycznym, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego, pierwszy kontakt). Metodyka pracy z uczniem (Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi). Konstruowanie programów do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (Indywidualny plan pracy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). |
|
Literatura: |
Literatura Bogdanowicz M, (2005) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas 0 i I. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjncyh dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia Tomczak J, Zientara R, (2014).Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.,(2007) Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia https://educarium.pl/karty-pracy https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/310/wiadomosci/380359/files/z2.pdf https://dyktanda.online/app/ |
|
Uwagi: |
wykład: test (70%) ćwiczenia: aktywność (30%), test (70%) Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.