Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-OLI-POD-N3>ZKK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Lukasek Aleksandra

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Przedmiotowe efekty uczenia się:

wiedza

W1 Ma podstawową terminologię z zakresu pracy korekcyjno -kompensacyjnej

W2 Ma wiedzę na temat sposobów uczenia się dzieci w trakcie trwania zajęć korekcyjno kompensacyjnych

W3Zna zasady terapii pedagogicznej, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego.

Umiejętności

U1Potrafi komunikować się z dzieckiem oraz jego rodzicami oraz wybranymi specjalistami

kompetencje

K1Jest aktywny i wytrwały w realizacji indywidualnych i grupowych zajęć korekcyjno kompensacyjnych

K2 Wyraża gotowość do projektowania i wykonywania działań w tworzeniu indywidulanych projektów w do wybranego przypadku dziecka

Metoda - wykład:

Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: opis
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się

Pełny opis:

Tematy wykład

Zapoznanie z literaturą przedmiotu, wymaganiami przedmiotu.

Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

Specyficzne problemy dzieci młodzieży w nauce. Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności.

Tematy ćwiczeń

Wstępna diagnoza w terapii pedagogiczna (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji)

Organizacja zajęć korekcyjno kompensacyjnych (Podstawowe elementy planu pracy z dzieckiem dyslektycznym, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego, pierwszy kontakt).​

Metodyka pracy z uczniem (Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi).​

Konstruowanie programów do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (Indywidualny plan pracy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych).​

Literatura:

Literatura

Bogdanowicz M, (2005) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas 0 i I. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia​

Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjncyh dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia​

​Tomczak J, Zientara R, (2014).Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls ​

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.,(2007) Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon​

Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia​

Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia​

https://educarium.pl/karty-pracy​

https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/310/wiadomosci/380359/files/z2.pdf​

https://dyktanda.online/app/

Metody i kryteria oceniania:

wykład: test (70%)

ćwieczenia: aktywność (30%), test (70%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr wiosenny roku akademickiego 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2029-09-15 - 2029-10-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek, Marzena Zowczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek, Marzena Zowczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z pracą terapeutyczną z uczniem wykazującym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, zapoznanie z zasadami i organizacją zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; opanowanie umiejętności planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Pełny opis:

Tematy wykład

Zapoznanie z literaturą przedmiotu, wymaganiami przedmiotu.

Cel, rodzaje, zasady zajęć korekcyjno kompensacyjnych, składowe ramowego planu pracy z dzieckiem

Specyficzne problemy dzieci młodzieży w nauce. Dysleksja rozwojowa: specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, uwarunkowania, symptomy i ważne okresy w rozpoznaniu trudności.

Tematy ćwiczeń

Wstępna diagnoza w terapii pedagogiczna (Arkusz obserwacyjny dziecka ryzyka dysleksji)

Organizacja zajęć korekcyjno kompensacyjnych (Podstawowe elementy planu pracy z dzieckiem dyslektycznym, aspekty oddziaływań postępowania terapeutycznego, pierwszy kontakt).​

Metodyka pracy z uczniem (Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, słuchową, motorykę małą i dużą oraz poprawiające zdolność koncentracji uwagi).​

Konstruowanie programów do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (Indywidualny plan pracy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych).​

Literatura:

Literatura

Bogdanowicz M, (2005) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas 0 i I. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia​

Naprawa R, Tanajewska A, Kołodziejska, D.(2014) Ja też potrafię program zajęć kompensacyjno-korekcyjncyh dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej . Gdańsk: Harmonia​

​Tomczak J, Zientara R, (2014).Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Impuls ​

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.,(2007) Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon​

Tanajewska A, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Gdańsk: Harmonia​

Tanajewska A, Kiełpińska I, (2015) Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz kor-kom dla uczniów z klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Gdańsk: Harmonia​

https://educarium.pl/karty-pracy​

https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/310/wiadomosci/380359/files/z2.pdf​

https://dyktanda.online/app/

Uwagi:

wykład: test (70%)

ćwiczenia: aktywność (30%), test (70%)

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)