Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-OLI-POD-N3>PKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna dziecka
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

Anna Krajewska

Dane kontaktowe do wykładowcy:

anna2764@wp.pl

tel. 609104571

Cel przedmiotu:

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej psychologii klinicznej, rodzajami zaburzeń rozwojowych, ich obrazem klinicznym

Zapoznanie z udziałem czynników sytuacyjnych, środowiskowych i

osobowościowych w genezie zaburzeń.

Charakterystyka podstawowych zaburzeni rozwoju u dzieci i młodzieży z punktu widzenia procesów psychologicznych,


Metoda - wykład:

Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody podające: pokaz

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną omówione podstawowe terminy, podejścia teoretyczne

Pełny opis:

Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej dziecka

Pojęcie normy i normalności zdrowia w rozwoju dzieci i młodzieży.

Orientacja patogenetyczna i model salutogenezy. Poczucie koherencji.

Modele teoretyczne wykorzystywane w rozumieniu przyczyn i mechanizmów problemów klinicznych dzieci i młodzieży

Model psychodynamiczny ( teoria psychoanalizy Z. Freuda, stadia rozwoju psychicznego E. Ericksona). Kierunki behawioralne. Podejście poznawcze. Orientacja fenomenologiczno-humanistyczna.Model interakcyjno-systemowy

Stres psychologiczny. Podatność na stres, obrona przed nim.

Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Problem rodziny z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi

Zaburzenia procesów emocjonalnych i motywacyjnych w dzieciństwie. Mechanizmy zaburzeń nerwicowych dzieci.

Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Dzieci z zaburzeniami zachowania. Rodzina z dzieckiem niedostosowanym społecznie

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Sęk H. (red). (2006), Psychologia kliniczna,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Czabała J. C., Zasępa E. (2006), Psychologia kliniczna okresu dzieciństwa i adolescencji. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M.Grzegorzewskiej,Warszawa.

Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003), Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” (wybrane zagadnienia)

Metody i kryteria oceniania:

otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

otrzymuje ocenę dostateczną (3,0),za 50% do 60% sumy punktów

otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów

otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów

otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów

otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska, Tomasz Rękawek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty uczenia się:

W13 zróżnicowane możliwości dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;

U14 skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia;

K03 budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Izabela Baran, Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)