Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-OLI-POD-N3>AMK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

Renata Bronisz

Cel przedmiotu:

Wprowadzenie studentów w podstawy z zakresu alternatywnych i wspomagających metod komunikacji - zapoznanie z oceną i interpretacją zachowań komunikacyjnych pacjenta, przedstawienie elementów procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC, etapami uczenia się znaków. Zaznajomienie studentów z najważniejszymi zasadami doboru metody porozumiewania się i korzyściami wynikającymi z wykorzystania AAC.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

WIEDZA



W1 Student zna terminologię związaną z alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji;


W2 Student ma wiedzę teoretyczną dotyczącą oceny zachowań komunikacyjnych;


W3 Student wie, jakie są elementy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC;


W4 Student zna etapy uczenia się znaków, symboli;


W5 Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych stosowanych metod porozumiewania się oraz zasad ich doboru;


W6 Student zna korzyści płynące z wykorzystania AAC.


W7 Student wie, czym jest oraz jak wygląda prawidłowe modelowanie AAC.



UMIEJĘTNOŚCI



U1 Student potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami wdrażającymi AAC;


U2 Student potrafi przeanalizować funkcjonalność zachowań komunikacyjnych dziecka, zinterpretować je;


U3 Student potrafi wskazać, jaka metoda AAC może okazać się odpowiednia u danej osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.



KOMPETENCJE



K1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.


K2 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i doskonalenia swoich kompetencji.

Metoda - wykład:

Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda tekstu przewodniego
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Prowadząca wprowadzi studentów w podstawy z zakresu alternatywnych i wspomagających metod komunikacji - zapozna ich z oceną i interpretacją zachowań komunikacyjnych pacjenta, przedstawi elementy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC oraz etapami uczenia się znaków. Zaznajomi studentów z najważniejszymi zasadami doboru metody porozumiewania się i korzyściami wynikającymi z wykorzystania AAC.

Pełny opis:

1. Komunikacja alternatywna a wspomagająca.

2. Obserwacja i interpretowanie zachowań komunikacyjnych dziecka.

3. Intencja w komunikacji - akty mowy perlokucyjny, illokucyjny i lokucyjny.

4. Od zachowań spontanicznych po komunikację symboliczną.

5. Etapy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC: cele dla terapeuty.

6. Etapy uczenia się znaków.

7. Wybór metody porozumiewania się.

8. Korzyści płynące z wykorzystania AAC.

9. Przegląd metod AAC.

10. Modelowanie w AAC.

Literatura:

J. Błeszyński (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, OficynaWydawnicza „Impuls”, Kraków 2008

M. Grycman, Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji,Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania, Kwidzyn 2014

M. Grycman, M. Jerzyk, M. Bucyk, Model aktywny. Komunikacja wspomagająca ialternatywna, 2020

B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Oficyna Wydawnicza „Impuls”Kraków 2015

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 Student zna terminologię związaną z alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji;

W2 Student ma wiedzę teoretyczną dotyczącą oceny zachowań komunikacyjnych;

W3 Student wie, jakie są elementy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC;

W4 Student zna etapy uczenia się znaków, symboli;

W5 Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych stosowanych metod porozumiewania się oraz zasad ich doboru;

W6 Student zna korzyści płynące z wykorzystania AAC.

W7 Student wie, czym jest oraz jak wygląda prawidłowe modelowanie AAC.

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Student potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami wdrażającymi AAC;

U2 Student potrafi przeanalizować funkcjonalność zachowań komunikacyjnych dziecka, zinterpretować je;

U3 Student potrafi wskazać, jaka metoda AAC może okazać się odpowiednia u danej osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.

KOMPETENCJE

K1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

K2 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i doskonalenia swoich kompetencji.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Renata Bronisz, Joanna Głaszczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Głaszczka, Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)