Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-OLI-POD-N3>AMK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne i wspomagające metody komunikacji |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | Renata Bronisz |
Cel przedmiotu: | Wprowadzenie studentów w podstawy z zakresu alternatywnych i wspomagających metod komunikacji - zapoznanie z oceną i interpretacją zachowań komunikacyjnych pacjenta, przedstawienie elementów procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC, etapami uczenia się znaków. Zaznajomienie studentów z najważniejszymi zasadami doboru metody porozumiewania się i korzyściami wynikającymi z wykorzystania AAC. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | WIEDZA W1 Student zna terminologię związaną z alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji; W2 Student ma wiedzę teoretyczną dotyczącą oceny zachowań komunikacyjnych; W3 Student wie, jakie są elementy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC; W4 Student zna etapy uczenia się znaków, symboli; W5 Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych stosowanych metod porozumiewania się oraz zasad ich doboru; W6 Student zna korzyści płynące z wykorzystania AAC. W7 Student wie, czym jest oraz jak wygląda prawidłowe modelowanie AAC. UMIEJĘTNOŚCI U1 Student potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami wdrażającymi AAC; U2 Student potrafi przeanalizować funkcjonalność zachowań komunikacyjnych dziecka, zinterpretować je; U3 Student potrafi wskazać, jaka metoda AAC może okazać się odpowiednia u danej osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. KOMPETENCJE K1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K2 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i doskonalenia swoich kompetencji. |
Metoda - wykład: | Metody podające: opis |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: debata, dialog |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - prezentacja |
Skrócony opis: |
Prowadząca wprowadzi studentów w podstawy z zakresu alternatywnych i wspomagających metod komunikacji - zapozna ich z oceną i interpretacją zachowań komunikacyjnych pacjenta, przedstawi elementy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC oraz etapami uczenia się znaków. Zaznajomi studentów z najważniejszymi zasadami doboru metody porozumiewania się i korzyściami wynikającymi z wykorzystania AAC. |
Pełny opis: |
1. Komunikacja alternatywna a wspomagająca. 2. Obserwacja i interpretowanie zachowań komunikacyjnych dziecka. 3. Intencja w komunikacji - akty mowy perlokucyjny, illokucyjny i lokucyjny. 4. Od zachowań spontanicznych po komunikację symboliczną. 5. Etapy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC: cele dla terapeuty. 6. Etapy uczenia się znaków. 7. Wybór metody porozumiewania się. 8. Korzyści płynące z wykorzystania AAC. 9. Przegląd metod AAC. 10. Modelowanie w AAC. |
Literatura: |
J. Błeszyński (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, OficynaWydawnicza „Impuls”, Kraków 2008 M. Grycman, Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji,Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania, Kwidzyn 2014 M. Grycman, M. Jerzyk, M. Bucyk, Model aktywny. Komunikacja wspomagająca ialternatywna, 2020 B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Oficyna Wydawnicza „Impuls”Kraków 2015 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1 Student zna terminologię związaną z alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji; W2 Student ma wiedzę teoretyczną dotyczącą oceny zachowań komunikacyjnych; W3 Student wie, jakie są elementy procesu wspierania rozwoju komunikacji z użyciem AAC; W4 Student zna etapy uczenia się znaków, symboli; W5 Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych stosowanych metod porozumiewania się oraz zasad ich doboru; W6 Student zna korzyści płynące z wykorzystania AAC. W7 Student wie, czym jest oraz jak wygląda prawidłowe modelowanie AAC. UMIEJĘTNOŚCI U1 Student potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami wdrażającymi AAC; U2 Student potrafi przeanalizować funkcjonalność zachowań komunikacyjnych dziecka, zinterpretować je; U3 Student potrafi wskazać, jaka metoda AAC może okazać się odpowiednia u danej osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. KOMPETENCJE K1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K2 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i doskonalenia swoich kompetencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Renata Bronisz, Joanna Głaszczka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Głaszczka, Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.