Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-INT-POD-N3>BFSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego) |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla zakresu Integracja sensoryczna, sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | mgr Dorota Wodnicka |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | dorota.wodnicka@wsge.edu.pl dorotawodnicka205@gmail.com |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest przedstawienie Studentom budowy i funkcjonowanie podstawowych systemów sensorycznych - dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego i wzrokowego. Omówienie skutków zaburzeń. |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedstawienie budowy i funkcjonowania podstawowych układów sensorycznych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. 2. Budowa i funkcja systemów sensorycznych w aspekcie rozwoju dziecka. 3. Prawidłowy rozwój sensomotoryczny dziecka. 4. Nieprawidłowy profil sensoryczny dziecka. 5. Zaburzenia sensoryczne wynikające z nadwrażliwości poszczególnych układów. 46 Zaburzenia sensoryczne wynikające z niedowrażliwości poszczególnych układów. |
Literatura: |
1. Czochańska J. , Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków, Folium, Lublin 1995 2. Konturek S., Układ nerwowy i narządy zmysłów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 3. V.Maas, Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa 1998 4. M. Bogdanowicz , Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria-diagnoza-terapia, CMPPP, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K2A_W05 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K2A_W08 posiada pogłębioną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i innych fundamentalnych dylematach współczesnej cywilizacji Umiejętności K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań Kompetencje społeczne K2A_K01 potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wodnicka | |
Prowadzący grup: | Dorota Wodnicka, Elżbieta Żmijewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek, Emilia Wawer-Talarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego) |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie z celem przedmiotu, omówienie treści programowych,, omówienie literatury przedmiotu, zapoznanie z formami i warunkami zaliczenia wykładu. Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych: (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego) |
|
Literatura: |
Bogdashina Olga Trudności w percepcji sensorycznej w autyzmie i zespole Aspergera, harmonia 2019 Borkowska Maria Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka podstawy neurofizjologiczne harmonia 2018 Odowska-szlachcic Bożenna Integracja sensoryczna w autyzmie, harmonia 2018 Voss Angie Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka harmonia 2017 Poznaję świat zmysłami harmonia 2016 Miller Lucy Jane Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Harmonia Violet F Maas Violet F Uczenie się przez zmysły, harmonia 2016 |
|
Uwagi: |
Rygor zaliczenie wykładu; Egzamin test Rygor zaliczenie ćwiczeń : zaliczenie z oceną Zadanie: Ćwiczenie na dowolny układ sensoryczny filmik |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Wieczorek-Płochocka | |
Prowadzący grup: | Wioleta Wieczorek-Płochocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.