Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-INT-POD-N3>BFSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla zakresu Integracja sensoryczna, sem. 2
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

mgr Dorota Wodnicka

Dane kontaktowe do wykładowcy:

dorota.wodnicka@wsge.edu.pl

dorotawodnicka205@gmail.com

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest przedstawienie Studentom budowy i funkcjonowanie podstawowych systemów sensorycznych - dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego i wzrokowego. Omówienie skutków zaburzeń.

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projektów, etc)

Skrócony opis:

Przedstawienie budowy i funkcjonowania podstawowych układów sensorycznych.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej.

2. Budowa i funkcja systemów sensorycznych w aspekcie rozwoju dziecka.

3. Prawidłowy rozwój sensomotoryczny dziecka.

4. Nieprawidłowy profil sensoryczny dziecka.

5. Zaburzenia sensoryczne wynikające z nadwrażliwości poszczególnych układów.

46 Zaburzenia sensoryczne wynikające z niedowrażliwości poszczególnych układów.

Literatura:

1. Czochańska J. , Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków, Folium, Lublin

1995

2. Konturek S., Układ nerwowy i narządy zmysłów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,

Kraków 2009

3. V.Maas, Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP,

Warszawa 1998

4. M. Bogdanowicz , Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria-diagnoza-terapia, CMPPP,

Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W01

w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

K2A_W05

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K2A_W08

posiada pogłębioną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i innych fundamentalnych dylematach współczesnej cywilizacji

Umiejętności

K2A_U01

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych

K2A_U07

ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

Kompetencje społeczne

K2A_K01

potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych

K2A_K07

jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wodnicka
Prowadzący grup: Dorota Wodnicka, Elżbieta Żmijewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek, Emilia Wawer-Talarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)

Pełny opis:

Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie z celem przedmiotu, omówienie treści programowych,, omówienie literatury przedmiotu, zapoznanie z formami i warunkami zaliczenia wykładu. 

Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych:

(dotykowego,

przedsionkowego,

proprioceptywnego,

słuchowego,

wzrokowego)

Literatura:

Bogdashina Olga Trudności w percepcji sensorycznej w autyzmie i zespole Aspergera, harmonia 2019

Borkowska Maria Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka podstawy neurofizjologiczne harmonia 2018

Odowska-szlachcic Bożenna Integracja sensoryczna w autyzmie, harmonia 2018

Voss Angie Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka harmonia 2017

Poznaję świat zmysłami harmonia 2016

Miller Lucy Jane Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Harmonia

Violet F Maas Violet F Uczenie się przez zmysły, harmonia 2016

Uwagi:

Rygor zaliczenie wykładu;

Egzamin test

Rygor zaliczenie ćwiczeń :

zaliczenie z oceną

Zadanie: Ćwiczenie na dowolny układ sensoryczny filmik

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioleta Wieczorek-Płochocka
Prowadzący grup: Wioleta Wieczorek-Płochocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)