Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cyberprzemoc i cyberprzestępczość 

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-SBC-LN>CYB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cyberprzemoc i cyberprzestępczość 
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Wioletta Wróbel-Delegacz

Dane kontaktowe do wykładowcy:

wioletawrobel1@wp.pl

Cel przedmiotu:

Zapoznanie studentów problemem dotyczącym cyberprzemocy i cyberprzestępczości

Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna podstawowe pojęcia związane z cyberprzestrzenią

Student zna wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępstw.

Umiejętności

Student poprawnie wyjaśnia pojęcia związane z cyberprzestrzenią.

Student rozpoznaje i charakteryzuje zachowania związane z cyberprzemocą i cyberprzestępczością

Kompetencje:

przedstawia swoje poglądy i broni ich zgodnie z zasadami etycznymi i normami społecznymi

Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zarządzaniu organizacją i zasobami ludzkimi

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości

W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości

U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia

U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Metoda - wykład:

Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: narracja
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - referat

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - praca kontrolna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości.

Literatura:

Literatura podstawowa

M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin,

Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

Literatura uzupełniająca

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020

Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin

Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom

Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości

W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości

U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia

U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości.

Literatura:

Literatura podstawowa

M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin,

Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

Literatura uzupełniająca

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020

Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin

Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom

Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska cyberprzemocy i cyberprzestępczości

W2- Posiada wiedzę na temat form cyberprzemocy i cyberprzestępczości

U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia

U2- Identyfikuje formy cyberprzemocy i cyberprzestępczości

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z wiedzą na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest z definicjami dot. cyberprzestrzeni i jej zagrożeń takich jak cyberprzemoc i cyberprzestępczość. Omawiane są dokładnie wybrane rodzaje cyberprzemocy i cyberprzestępczości. Studenci samodzielnie wyszukują w internecie zachowań przemocowych w celu identyfikacji problemu cyberprzemocy. Omawiane są uwarunkowania występowania cyberprzemocy i cyberprzestępczości oraz działalność podmiotów realizujących działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem w/wym. zagrożeniom w cyberprzestrzeni. Zwraca się uwagę na następstwa cyberprzemocy i cyberprzestępczości.

Literatura:

Literatura podstawowa

M. Siwicki, 2013, Cyberprzestępczość, Warszawa, Difin,

Red. J. Kosiński, 2017, Przestępczość teleinformatyczna, Szczytno WSPOL

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni Józefów, wyd.WSGE

red. A. Andrzejewska, J. Bednarek, S. Ćmiel, 2013, Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Józefów, wyd. WSGE

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

Literatura uzupełniająca

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2020

Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin

Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom

Red.Górka, M Cyberb, 2014, ezpieczeństwo jako podstawa bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa w XXI wieku, Warszawa, Difin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)