Przeciwdziałnie zjawiskom kryminogennym - postępowanie w sprawach nieletnich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-BEZ-PSP-LN>PZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przeciwdziałnie zjawiskom kryminogennym - postępowanie w sprawach nieletnich |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność bezpieczeństwo publiczne ze szkolenie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Wioletta Wróbel-Delegacz |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | wioletawrobel1@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Zapoznanie studentów z postepowaniem w sprawach nieletnich w aspekcie zapobiegania przestępczości |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W 1- Posiada wiedzę na temat warunków odpowiedzialności karnej nieletnich w polskim prawie karnym W-2- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości nieletnich jego uwarunkowania i zapobiegania W-3 - Wie jak przebiega postępowanie w sprawie nieletniego U-1- Potrafi wskazać kiedy nieletni może odpowiedać karnie ( jak dorosły) U-2- Potrafi scharakteryzowac zjawisko przestępczości nieletnich i wskazać jego uwarunkowania U-3 - Wskazuje poszczególne etapy postępowania w sprwie nieletniego K-1 - Posiada kompetencje społeczne konieczne do pracy z nieletnimi K-2 Potrafi współpracować w grupie |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - referat |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Student zapoznawany jest z ogólną wiedzą na temat przestępczości nieletnich, uwarunkowania tego zjawiska i spsobów przeciwdziałania i zapobiegania mu w aspekcie postępowania w sprawach nieletnich |
Pełny opis: |
Na zajęciach omaiaiana jest poniższa tematyka Nieletni w aspekcie definicyjnym (w tym odp karna nieletniego) Przestępstwo a czyn karalny Charakterystyka przestępczości nieletnich Uwarunkowania przestępczości nieletnich – zjawiska kryminogenne Profilaktyka w aspekcie przestępczości nieletnich Czynności procesowe z nieletnim ( przed postępowaniem sądowym - zatrzymanie, pobyt w PID, przesłuchanie przez policję, gromadzenie materiału dowodowego) Postępowanie przed Sądem Środki wychowawcze i poprawcze, równiez w aspekcie przeciwdziałania zjawiskom kryminogennym Instytucjonalna i pozainstytucjonalna pomoc rodzinie i dziecku |
Literatura: |
iteratura podstawowa Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022 Literatura uzupełniająca Red. V. Konarska-Wrzosek, P. Górecki, P. Kobes, Wspieranie i resocjalizacja nieletnich – komentarz Warszawa 2023 G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012 Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009 Lipka M. Zjawisko patologii społecznej wśród młodzieży, Warszawa 1997 Veillard-Cybulsky M.H, Nieletni przestępcy w świecie, Warszawa 1968 Kmiecik-Baran K, Młodzież i przemoc, Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa 2000 Red. Papież J, Płukis A, Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń 1999 Pospiszyl, I, , Patologie społeczne, Warszawa 2017 Podgórecki, A, Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1975 Andrzejewska A. Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014 Red. Bębas S., Plis J., Bednarej J. Patologie w cyberświecie, Radom 2012 Majer P, Urbanek A, Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje zagrożenia, Warszawa 2016 S.Kozak, Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauki, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów K2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W 1- Posiada wiedzę na temat warunków odpowiedzialności karnej nieletnich w polskim prawie karnym W-2- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości nieletnich jego uwarunkowania i zapobiegania W-3 - Wie jak przebiega postępowanie w sprawie nieletniego U-1- Potrafi wskazać kiedy nieletni może odpowiedać karnie ( jak dorosły) U-2- Potrafi scharakteryzowac zjawisko przestępczości nieletnich i wskazać jego uwarunkowania U-3 - Wskazuje poszczególne etapy postępowania w sprwie nieletniego K-1 - Posiada kompetencje społeczne konieczne do pracy z nieletnimi K-2 Potrafi współpracować w grupie |
|
Efekty uczenia się: | K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauki, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów K2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznawany jest z ogólną wiedzą na temat przestępczości nieletnich, uwarunkowania tego zjawiska i spsobów przeciwdziałania i zapobiegania mu w aspekcie postępowania w sprawach nieletnich |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach omaiaiana jest poniższa tematyka Nieletni w aspekcie definicyjnym (w tym odp karna nieletniego) Przestępstwo a czyn karalny Charakterystyka przestępczości nieletnich Uwarunkowania przestępczości nieletnich – zjawiska kryminogenne Profilaktyka w aspekcie przestępczości nieletnich Czynności procesowe z nieletnim ( przed postępowaniem sądowym - zatrzymanie, pobyt w PID, przesłuchanie przez policję, gromadzenie materiału dowodowego) Postępowanie przed Sądem Środki wychowawcze i poprawcze, równiez w aspekcie przeciwdziałania zjawiskom kryminogennym Instytucjonalna i pozainstytucjonalna pomoc rodzinie i dziecku |
|
Literatura: |
iteratura podstawowa Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022 Literatura uzupełniająca Red. V. Konarska-Wrzosek, P. Górecki, P. Kobes, Wspieranie i resocjalizacja nieletnich – komentarz Warszawa 2023 G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012 Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009 Lipka M. Zjawisko patologii społecznej wśród młodzieży, Warszawa 1997 Veillard-Cybulsky M.H, Nieletni przestępcy w świecie, Warszawa 1968 Kmiecik-Baran K, Młodzież i przemoc, Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa 2000 Red. Papież J, Płukis A, Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń 1999 Pospiszyl, I, , Patologie społeczne, Warszawa 2017 Podgórecki, A, Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1975 Andrzejewska A. Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014 Red. Bębas S., Plis J., Bednarej J. Patologie w cyberświecie, Radom 2012 Majer P, Urbanek A, Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje zagrożenia, Warszawa 2016 S.Kozak, Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.