Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przeciwdziałnie zjawiskom kryminogennym - postępowanie w sprawach nieletnich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-PSP-LN>PZK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przeciwdziałnie zjawiskom kryminogennym - postępowanie w sprawach nieletnich
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność bezpieczeństwo publiczne ze szkolenie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Wioletta Wróbel-Delegacz

Dane kontaktowe do wykładowcy:

wioletawrobel1@wp.pl

Cel przedmiotu:

Zapoznanie studentów z postepowaniem w sprawach nieletnich w aspekcie zapobiegania przestępczości

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W 1- Posiada wiedzę na temat warunków odpowiedzialności karnej nieletnich w polskim prawie karnym

W-2- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości nieletnich jego uwarunkowania i zapobiegania

W-3 - Wie jak przebiega postępowanie w sprawie nieletniego

U-1- Potrafi wskazać kiedy nieletni może odpowiedać karnie ( jak dorosły)

U-2- Potrafi scharakteryzowac zjawisko przestępczości nieletnich i wskazać jego uwarunkowania

U-3 - Wskazuje poszczególne etapy postępowania w sprwie nieletniego

K-1 - Posiada kompetencje społeczne konieczne do pracy z nieletnimi

K-2 Potrafi współpracować w grupie

Metoda - wykład:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - referat

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - praca kontrolna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z ogólną wiedzą na temat przestępczości nieletnich, uwarunkowania tego zjawiska i spsobów przeciwdziałania i zapobiegania mu w aspekcie postępowania w sprawach nieletnich

Pełny opis:

Na zajęciach omaiaiana jest poniższa tematyka

Nieletni w aspekcie definicyjnym (w tym odp karna nieletniego)

Przestępstwo a czyn karalny

Charakterystyka przestępczości nieletnich

Uwarunkowania przestępczości nieletnich – zjawiska kryminogenne

Profilaktyka w aspekcie przestępczości nieletnich

Czynności procesowe z nieletnim ( przed postępowaniem sądowym - zatrzymanie, pobyt w PID, przesłuchanie przez policję, gromadzenie materiału dowodowego)

Postępowanie przed Sądem

Środki wychowawcze i poprawcze, równiez w aspekcie przeciwdziałania zjawiskom kryminogennym

Instytucjonalna i pozainstytucjonalna pomoc rodzinie i dziecku

Literatura:

iteratura podstawowa

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca

Red. V. Konarska-Wrzosek, P. Górecki, P. Kobes, Wspieranie i resocjalizacja nieletnich – komentarz Warszawa 2023

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Lipka M. Zjawisko patologii społecznej wśród młodzieży, Warszawa 1997

Veillard-Cybulsky M.H, Nieletni przestępcy w świecie, Warszawa 1968

Kmiecik-Baran K, Młodzież i przemoc, Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa 2000

Red. Papież J, Płukis A, Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń 1999

Pospiszyl, I, , Patologie społeczne, Warszawa 2017

Podgórecki, A, Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1975

Andrzejewska A. Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014

Red. Bębas S., Plis J., Bednarej J. Patologie w cyberświecie, Radom 2012

Majer P, Urbanek A, Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje zagrożenia, Warszawa 2016

S.Kozak, Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014

Efekty uczenia się:

K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powią­zaniach z innymi dyscyplinami nauki, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscy­plinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i insty­tucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istot­nych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu insty­tucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomo­cowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i prze­twarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych proble­mów edukacyjnych

K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

K2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formu­łuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pra­cą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania niepra­widłowych działań pedagogicznych

K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W 1- Posiada wiedzę na temat warunków odpowiedzialności karnej nieletnich w polskim prawie karnym

W-2- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości nieletnich jego uwarunkowania i zapobiegania

W-3 - Wie jak przebiega postępowanie w sprawie nieletniego

U-1- Potrafi wskazać kiedy nieletni może odpowiedać karnie ( jak dorosły)

U-2- Potrafi scharakteryzowac zjawisko przestępczości nieletnich i wskazać jego uwarunkowania

U-3 - Wskazuje poszczególne etapy postępowania w sprwie nieletniego

K-1 - Posiada kompetencje społeczne konieczne do pracy z nieletnimi

K-2 Potrafi współpracować w grupie

Efekty uczenia się:

K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powią­zaniach z innymi dyscyplinami nauki, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscy­plinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

K2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i insty­tucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istot­nych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu insty­tucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomo­cowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

K2A_W13 posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie studiów

K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i prze­twarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych proble­mów edukacyjnych

K2A_U13 posiada pogłębione umiejętności w wybranym zakresie studiów

K2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formu­łuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pra­cą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania niepra­widłowych działań pedagogicznych

K2A_K08 posiada pogłębione kompetencje społeczne w wybranym zakresie studiów


Skrócony opis:

Student zapoznawany jest z ogólną wiedzą na temat przestępczości nieletnich, uwarunkowania tego zjawiska i spsobów przeciwdziałania i zapobiegania mu w aspekcie postępowania w sprawach nieletnich

Pełny opis:

Na zajęciach omaiaiana jest poniższa tematyka

Nieletni w aspekcie definicyjnym (w tym odp karna nieletniego)

Przestępstwo a czyn karalny

Charakterystyka przestępczości nieletnich

Uwarunkowania przestępczości nieletnich – zjawiska kryminogenne

Profilaktyka w aspekcie przestępczości nieletnich

Czynności procesowe z nieletnim ( przed postępowaniem sądowym - zatrzymanie, pobyt w PID, przesłuchanie przez policję, gromadzenie materiału dowodowego)

Postępowanie przed Sądem

Środki wychowawcze i poprawcze, równiez w aspekcie przeciwdziałania zjawiskom kryminogennym

Instytucjonalna i pozainstytucjonalna pomoc rodzinie i dziecku

Literatura:

iteratura podstawowa

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r- Kodeks Karny

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca

Red. V. Konarska-Wrzosek, P. Górecki, P. Kobes, Wspieranie i resocjalizacja nieletnich – komentarz Warszawa 2023

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012

Red. B. Gulla, M Wysocka-Pleczyk, Przestępczość nieletnich, 2009

Lipka M. Zjawisko patologii społecznej wśród młodzieży, Warszawa 1997

Veillard-Cybulsky M.H, Nieletni przestępcy w świecie, Warszawa 1968

Kmiecik-Baran K, Młodzież i przemoc, Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa 2000

Red. Papież J, Płukis A, Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń 1999

Pospiszyl, I, , Patologie społeczne, Warszawa 2017

Podgórecki, A, Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1975

Andrzejewska A. Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014

Red. Bębas S., Plis J., Bednarej J. Patologie w cyberświecie, Radom 2012

Majer P, Urbanek A, Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje zagrożenia, Warszawa 2016

S.Kozak, Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)