Strategie zapobiegania przestępczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-BEZ-MN>SZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie zapobiegania przestępczości |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność administracja bezpieczeństwa publiczn Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność kryminalistyka i kryminologia, sem. 3 Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Wioletta Wróbel-Delegacz |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | wioletawrobel1@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Przedstawienie ogólnej wiedzy na temat przestępczości i strategii zapobiegania przestępczości |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości. W2- Posiada wiedzę na temat stosowanych strategii przestępczości U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczość w Polsce U2- Wskazuje strategie stosowane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawiska społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - referat |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości i wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczości , sfery działań i zdania administracji publicznej. Podczas wykładu studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne. |
Literatura: |
B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022; B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015 J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013 Y.Diogenes, E. Ozkaya, Cyberbezpieczeństwo, Strategia Ataku i obrony, Gliwice 2023 Red.M. Fałdowski, Z. Mikołajczyk, M. Zubańska, Systemowe ujęcie bezpieczeństwa wewnętrznego, tom 2, Zagadnienia Praktyki Policyjnej, Szczytno 2019 r. A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998 R.P. Rumelt, Dobra Strategia Zła Strategia, Czym się różnią i jakie to ma znaczenie, Warszawa 2017 A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009; J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999; Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006; G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012; Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020; |
Efekty uczenia się: |
W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości. W2- Posiada wiedzę na temat stoswanych strategii przestępczości U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczosc w Polsce U2- Wskazuje strategie stoswane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości i wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczości , sfery działań i zdania administracji publicznej. Podczas wykładu studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne. |
|
Literatura: |
Podstawowa: A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998 A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa 2009; J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999; Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006; Uzupełniająca: G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012; Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020; B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2001; B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015 J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CWI
CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości. W2- Posiada wiedzę na temat stosowanych strategii przestępczości U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczość w Polsce U2- Wskazuje strategie stosowane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawiska społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości, wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości oraz pudową programów prewencyjnych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczość, sfery działań i zdania administracji publicznej oraz budowa i tworzenie programów profilaktycznych. Podczas ćwiczeń studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne. |
|
Literatura: |
Podstawowa: A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998 A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa 2009; R.P. Rumelt, Dobra Strategia Zła Strategia. Czym się różnią i jakie to ma zanczenie, Warszawa 2017 J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999; Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006; Uzupełniająca: G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012; Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020; B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2001; B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015 J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013 Y.Diogenes,E.Ozyaya, Cyberbezpieczeństwo - strategia atakui obrony. Jak osiągnąć najwyższy możliwy stan zabezpieczeń systemu informatycznego, Gliwice 2023 |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CWI
WYK
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości. W2- Posiada wiedzę na temat stosowanych strategii przestępczości U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczość w Polsce U2- Wskazuje strategie stosowane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawiska społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości, wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości oraz pudową programów prewencyjnych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczość, sfery działań i zdania administracji publicznej oraz budowa i tworzenie programów profilaktycznych. Podczas ćwiczeń studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne. |
|
Literatura: |
B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022; B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015 J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013 Y.Diogenes, E. Ozkaya, Cyberbezpieczeństwo, Strategia Ataku i obrony, Gliwice 2023 Red.M. Fałdowski, Z. Mikołajczyk, M. Zubańska, Systemowe ujęcie bezpieczeństwa wewnętrznego, tom 2, Zagadnienia Praktyki Policyjnej, Szczytno 2019 r. A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998 R.P. Rumelt, Dobra Strategia Zła Strategia, Czym się różnią i jakie to ma znaczenie, Warszawa 2017 A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009; J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999; Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006; G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012; Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020; |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.