Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie zapobiegania przestępczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-MN>SZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie zapobiegania przestępczości
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność administracja bezpieczeństwa publiczn
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność kryminalistyka i kryminologia, sem. 3
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Wioletta Wróbel-Delegacz

Dane kontaktowe do wykładowcy:

wioletawrobel1@wp.pl

Cel przedmiotu:

Przedstawienie ogólnej wiedzy na temat przestępczości i strategii zapobiegania przestępczości

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości.

W2- Posiada wiedzę na temat stosowanych strategii przestępczości

U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczość w Polsce

U2- Wskazuje strategie stosowane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawiska społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Metoda - wykład:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda zajęć praktycznych
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - referat

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - praca kontrolna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości i wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości.

Pełny opis:

W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczości , sfery działań i zdania administracji publicznej.

Podczas wykładu studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne.

Literatura:

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022;

B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015

J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013

Y.Diogenes, E. Ozkaya, Cyberbezpieczeństwo, Strategia Ataku i obrony, Gliwice 2023

Red.M. Fałdowski, Z. Mikołajczyk, M. Zubańska, Systemowe ujęcie bezpieczeństwa wewnętrznego, tom 2, Zagadnienia Praktyki Policyjnej, Szczytno 2019 r.

A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998

R.P. Rumelt, Dobra Strategia Zła Strategia, Czym się różnią i jakie to ma znaczenie, Warszawa 2017

A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009;

J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999;

Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006;

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012;

Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020;

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości.

W2- Posiada wiedzę na temat stoswanych strategii przestępczości

U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczosc w Polsce

U2- Wskazuje strategie stoswane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości i wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości.

Pełny opis:

W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczości , sfery działań i zdania administracji publicznej.

Podczas wykładu studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne.

Literatura:

Podstawowa:

A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998

A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa 2009;

J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999;

Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006;

Uzupełniająca:

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012;

Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020;

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2001;

B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015

J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości.

W2- Posiada wiedzę na temat stosowanych strategii przestępczości

U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczość w Polsce

U2- Wskazuje strategie stosowane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawiska społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości, wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości oraz pudową programów prewencyjnych.

Pełny opis:

W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczość, sfery działań i zdania administracji publicznej oraz budowa i tworzenie programów profilaktycznych.

Podczas ćwiczeń studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne.

Literatura:

Podstawowa:

A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998

A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa 2009;

R.P. Rumelt, Dobra Strategia Zła Strategia. Czym się różnią i jakie to ma zanczenie, Warszawa 2017

J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999;

Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006;

Uzupełniająca:

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012;

Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020;

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2001;

B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015

J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013

Y.Diogenes,E.Ozyaya, Cyberbezpieczeństwo - strategia atakui obrony. Jak osiągnąć najwyższy możliwy stan zabezpieczeń systemu informatycznego, Gliwice 2023

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska przestępczości.

W2- Posiada wiedzę na temat stosowanych strategii przestępczości

U1- Charakteryzuje poszczególne przestępstwa i analizuje przestępczość w Polsce

U2- Wskazuje strategie stosowane w Polsce oraz omawia ich zalety i wady

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawiska społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W09

ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które

wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania,

praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa

przestrzeni

U06

dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie

kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW

U07

dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT),

wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia

analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk,

mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa

U10

prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań;

komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu

różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym)

U13

dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania

horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i

ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie

K03

uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich

rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo

wewnętrzne państwa

K04

krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa

wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej

Skrócony opis:

W trakcie zajęć student zapoznawany jest z wiedzą na temat zjawiska przestępczości, wybranymi strategiami zapobiegania przestępczości oraz pudową programów prewencyjnych.

Pełny opis:

W trakcie wykładu student zapoznawany jest z podstawowymi definicjami dot. przestępczości, strategii i profilaktyki. Charakteryzowane jest zjawisko przestępczości w Polsce. Przedstawione są teorie przestępczość, sfery działań i zdania administracji publicznej oraz budowa i tworzenie programów profilaktycznych.

Podczas ćwiczeń studenci zapoznawani są z wiedzą na temat działalności na rzecz zapobiegania i ograniczenia przestępczości wybranych organów administracji. Omawiane są zagadnienia związane z programami i procedurami profilaktycznymi. Analizowane są wybrane programy zapobiegania i ograniczenia przestępczości min. Razem Bezpieczniej, Krajowy Program na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Program Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019-2025 w ramach Funduszu Sprawiedliwości oraz wybrane programy lokalne.

Literatura:

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2022;

B. Hołyst, Bezpieczeńśtwo społeczeństwa, Warszawa 2015

J. Giereszwski, Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Warszawa 2013

Y.Diogenes, E. Ozkaya, Cyberbezpieczeństwo, Strategia Ataku i obrony, Gliwice 2023

Red.M. Fałdowski, Z. Mikołajczyk, M. Zubańska, Systemowe ujęcie bezpieczeństwa wewnętrznego, tom 2, Zagadnienia Praktyki Policyjnej, Szczytno 2019 r.

A. Bałandynowicz, Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998

R.P. Rumelt, Dobra Strategia Zła Strategia, Czym się różnią i jakie to ma znaczenie, Warszawa 2017

A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009;

J. Czapska, W. Krupiarz, Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999;

Red. R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo Narodowe Polski w XXI wieku, Wyzwania i Strategie, Warszawa 2006;

G. Kowalski, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przestępstwa (studium kryminologiczno-prawne), Toruń 2012;

Red. E.W. Pływaczewski, D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurglewicz-Delegacz, Przestępczość w XXI wieku, Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2020;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)