Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-LN>RONS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, sem. 1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Przekazanie wiedzy na temat zagadnień związanych z podstawami resocjalizacji osób niedostoswanych społecznie

Metoda - wykład:

Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

egzamin pisemny - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - test

Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy na temat zagadnień związanych z podstawami resocjalizacji osób niedostoswanych społecznie

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest definicjami terminów: nieddostosowanie społeczne, osoba niedostosowana społecznie, resocjalizacja. Zapoznawany jest z uwarunkowaniami problemu niedostoswania społecznego. Przedstawiane są mu metody stosowane w pracy resocjalizacyjnej, oraz podmioty odgrywające główną rolę w resocjalizacji. Podczas zajęć z uwagi na kierunek studiów zwraca się uwagę na podmioty ważne dla systemu bezpieczeństwa, które mogą wspierać proces resocjalizacji.

Literatura:

red. Sołtysiak T, Latoś A, Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym instytucjach wychowawczych poprawczych oraz karnych, Bydgoszcz, 2010

Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna, wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne., Warszawa, 2013

Red. Wirkus, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń 2017

red. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków, 2013

Bielecki R. Efektywność resocjalizacji skazanych w opinii studentów pedagogiki w zależności od ich orientacji kryminologicznej, Gdańsk, 2009

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks Karny Wykonawczy, Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557

Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003

Grzesiak S., Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław, 2013

Tillmann, K.J, Teorie Socjalizacji, Społeczność instytucja upodmiotowienie, Warszawa, 1996

Beck J.S, Terapia Poznawczo-Behawioralna, Podstawy i zagadnienia szczegółowe, Kraków 2012

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Wróbel-Delegacz
Prowadzący grup: Wioletta Wróbel-Delegacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę na temat osób niedostoswanych społecznie.

W2- Posiada ogólną wiedzę na temat pedagogiki resocjalizacyjnej

W3- Zna podmioty działające na rzecz bezpieczeństwa, które mogą wspierac resocjalizację osób niedostoswanych społecznie

U1- Potrafi identyfikować osoby niedostoswane społecznie

U2- Definiuje pojęcia związane z pedagogiką resocjalizacyjną i wskazuje metody pracy stoswane wobec osób niedostoswanych społecznie

U3- Wskazuje w jaki sposób wybrane podmioty mogą wpływac na bezpieczeństwo społęczne - wspomaganie resocjalizacji

K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie

K2- Analizuje zjawsika społeczne, furmułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji

Efekty uczenia się:

W06

zna, w stopniu zaawansowanym, główne kierunki zmian w praktyce oraz teoriach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, stanowiska współczesnej nauki o bezpieczeństwie, struktury i instytucje oraz organy związane z bezpieczeństwem wewnętrznym oraz rodzaje więzi społecznych charakterystycznych dla systemu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz instytucji wchodzących w jego skład, ich historyczną ewolucję i konsekwencje zmian

W07

ma zaawansowaną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstytuującym struktury społeczne, zasadach ich funkcjonowania i jego miejscu w tych strukturach, jego prawach, wolnościach obywatelskich oraz ich konstytucyjnych gwarancjach

U10

potrafi przeprowadzić analizę indywidualnych lub zbiorowych zachowań podmiotów (instytucji, organów, służb), ich przesłanki oraz konsekwencje dla bezpieczeństwa, a także dokonać wyboru odpowiednich do zastanych realnie sytuacji

metod działania na rzecz utrzymania bezpieczeństwa

U14

potrafi dokonać analizy sytuacji, planować i zorganizować pracę indywidualnie lub w zespole, pełniąc w nim różne role, pracuje w grupie, odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w

pracy zawodowej lub aktywności publicznej,

K05

myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, w oparciu o posiadaną wiedzę oraz podstawowy warsztat badawczy dokonuje analizy i interpretacji zjawisk społecznych, formułując wnioski i praktyczne rozwiązania sytuacji problemowych życia

zbiorowego, organizacyjnego, zawodowego

Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy na temat zagadnień związanych z podstawami resocjalizacji osób niedostoswanych społecznie

Pełny opis:

Podczas zajęć student zapoznawany jest definicjami terminów: nieddostosowanie społeczne, osoba niedostosowana społecznie, resocjalizacja. Zapoznawany jest z uwarunkowaniami problemu niedostoswania społecznego. Przedstawiane są mu metody stosowane w pracy resocjalizacyjnej, oraz podmioty odgrywające główną rolę w resocjalizacji. Podczas zajęć z uwagi na kierunek studiów zwraca się uwagę na podmioty ważne dla systemu bezpieczeństwa, które mogą wspierać proces resocjalizacji.

Literatura:

red. Sołtysiak T, Latoś A, Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym instytucjach wychowawczych poprawczych oraz karnych, Bydgoszcz, 2010

Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna, wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne., Warszawa, 2013

Red. Wirkus, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń 2017

red. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków, 2013

Bielecki R. Efektywność resocjalizacji skazanych w opinii studentów pedagogiki w zależności od ich orientacji kryminologicznej, Gdańsk, 2009

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks Karny Wykonawczy, Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557

Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003

Grzesiak S., Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław, 2013

Tillmann, K.J, Teorie Socjalizacji, Społeczność instytucja upodmiotowienie, Warszawa, 1996

Beck J.S, Terapia Poznawczo-Behawioralna, Podstawy i zagadnienia szczegółowe, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Miszewski
Prowadzący grup: Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

K1P_W06 W1 student posiada podstawową wiedzę w obszarze resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie

K1P_W07 W2 Zna podmioty działające na rzecz bezpieczeństwa, które mogą wspierać resocjalizację osób niedostoswanych społecznie

Umiejętności

K1P_U10 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej

K1P_U14 U2 Potrafi identyfikować osoby niedostoswane społecznie

Kompetencje społeczne

K1P_K05 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji

Pełny opis:

Tematy wykładów

Wprowadzenie, podanie literatury, omówienie tematyki zajęć, formy zaliczenia przedmiotu.

Pojęcie resocjalizacji, cel, funkcje,

Metody, formy pracy resocjalizacyjnej

Tematy ćwiczeń

Wybrane programy resocjalizacyjne

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Bielecki R. Efektywność resocjalizacji skazanych w opinii studentów pedagogiki w zależności od ich orientacji kryminologicznej, Gdańsk, 2009

Dobijański M, Socjalizacja dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie metodami opartymi na wpływie osobistym wychowawcy 2018 Szkice i Rozprawy Student Niepełnosprawny https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1199/1056

Grzesiak S., Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław, 2013

Pytka L, Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps 2008

Kształcenie zawodowe skazanych – konteksty penitencjarne. M. Jaroszewska, K. Pierzchała 2023 https://aws.edu.pl/ksztalcenie-zawodowe-skazanych-konteksty-penitencjarne-marta-jaroszewska-kazimierz-pierzchala/

Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, red. Wirkus, Toruń 2017

Pierzchała K, resocjalizacja skazanych matek w polskich zakładach karnych. 2023

Literatura uzupełniająca :

Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza

Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls

Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, red. Marczak M., Kraków, 2013

Resocjalizacja osadzonych kobiet za przestępstwa na tle przemocowym 2017 Liliana kurek https://www.researchgate.net/publication/332085220_Resocjalizacja_osadzonych_kobiet_za_przestepstwa_na_tle_przemocowym

Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003

Czasopisma

Dziecko Krzywdzone

Niebieska linia

Probacja file:///C:/Users/olano/Downloads/03-Debska-wersja-ost.-na-stron_.pdf

ZADANIA KURATORA SĄDOWEGO ZWIĄZANE Z KONTROLĄ WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW PROBACYJNYCH W OKRESIE PRÓBY W SPRAWACH „O”2

Policja

Problemy Opiekuńczo Wychowawcze

Uwagi:

wykład test

ćwiczenia test

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)