Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-BEZ-LN>RONS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Aleksandra Lukasek |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Cel przedmiotu: | Przekazanie wiedzy na temat zagadnień związanych z podstawami resocjalizacji osób niedostoswanych społecznie |
Metoda - wykład: | Metody podające: opis |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | egzamin pisemny - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - test |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy na temat zagadnień związanych z podstawami resocjalizacji osób niedostoswanych społecznie |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznawany jest definicjami terminów: nieddostosowanie społeczne, osoba niedostosowana społecznie, resocjalizacja. Zapoznawany jest z uwarunkowaniami problemu niedostoswania społecznego. Przedstawiane są mu metody stosowane w pracy resocjalizacyjnej, oraz podmioty odgrywające główną rolę w resocjalizacji. Podczas zajęć z uwagi na kierunek studiów zwraca się uwagę na podmioty ważne dla systemu bezpieczeństwa, które mogą wspierać proces resocjalizacji. |
Literatura: |
red. Sołtysiak T, Latoś A, Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym instytucjach wychowawczych poprawczych oraz karnych, Bydgoszcz, 2010 Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna, wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne., Warszawa, 2013 Red. Wirkus, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń 2017 red. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków, 2013 Bielecki R. Efektywność resocjalizacji skazanych w opinii studentów pedagogiki w zależności od ich orientacji kryminologicznej, Gdańsk, 2009 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks Karny Wykonawczy, Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557 Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003 Grzesiak S., Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław, 2013 Tillmann, K.J, Teorie Socjalizacji, Społeczność instytucja upodmiotowienie, Warszawa, 1996 Beck J.S, Terapia Poznawczo-Behawioralna, Podstawy i zagadnienia szczegółowe, Kraków 2012 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat osób niedostoswanych społecznie. W2- Posiada ogólną wiedzę na temat pedagogiki resocjalizacyjnej W3- Zna podmioty działające na rzecz bezpieczeństwa, które mogą wspierac resocjalizację osób niedostoswanych społecznie U1- Potrafi identyfikować osoby niedostoswane społecznie U2- Definiuje pojęcia związane z pedagogiką resocjalizacyjną i wskazuje metody pracy stoswane wobec osób niedostoswanych społecznie U3- Wskazuje w jaki sposób wybrane podmioty mogą wpływac na bezpieczeństwo społęczne - wspomaganie resocjalizacji K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawsika społeczne, furmułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W06 zna, w stopniu zaawansowanym, główne kierunki zmian w praktyce oraz teoriach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, stanowiska współczesnej nauki o bezpieczeństwie, struktury i instytucje oraz organy związane z bezpieczeństwem wewnętrznym oraz rodzaje więzi społecznych charakterystycznych dla systemu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz instytucji wchodzących w jego skład, ich historyczną ewolucję i konsekwencje zmian W07 ma zaawansowaną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstytuującym struktury społeczne, zasadach ich funkcjonowania i jego miejscu w tych strukturach, jego prawach, wolnościach obywatelskich oraz ich konstytucyjnych gwarancjach U10 potrafi przeprowadzić analizę indywidualnych lub zbiorowych zachowań podmiotów (instytucji, organów, służb), ich przesłanki oraz konsekwencje dla bezpieczeństwa, a także dokonać wyboru odpowiednich do zastanych realnie sytuacji metod działania na rzecz utrzymania bezpieczeństwa U14 potrafi dokonać analizy sytuacji, planować i zorganizować pracę indywidualnie lub w zespole, pełniąc w nim różne role, pracuje w grupie, odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w pracy zawodowej lub aktywności publicznej, K05 myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, w oparciu o posiadaną wiedzę oraz podstawowy warsztat badawczy dokonuje analizy i interpretacji zjawisk społecznych, formułując wnioski i praktyczne rozwiązania sytuacji problemowych życia zbiorowego, organizacyjnego, zawodowego |
|
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy na temat zagadnień związanych z podstawami resocjalizacji osób niedostoswanych społecznie |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student zapoznawany jest definicjami terminów: nieddostosowanie społeczne, osoba niedostosowana społecznie, resocjalizacja. Zapoznawany jest z uwarunkowaniami problemu niedostoswania społecznego. Przedstawiane są mu metody stosowane w pracy resocjalizacyjnej, oraz podmioty odgrywające główną rolę w resocjalizacji. Podczas zajęć z uwagi na kierunek studiów zwraca się uwagę na podmioty ważne dla systemu bezpieczeństwa, które mogą wspierać proces resocjalizacji. |
|
Literatura: |
red. Sołtysiak T, Latoś A, Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym instytucjach wychowawczych poprawczych oraz karnych, Bydgoszcz, 2010 Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna, wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne., Warszawa, 2013 Red. Wirkus, Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Toruń 2017 red. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków, 2013 Bielecki R. Efektywność resocjalizacji skazanych w opinii studentów pedagogiki w zależności od ich orientacji kryminologicznej, Gdańsk, 2009 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks Karny Wykonawczy, Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557 Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003 Grzesiak S., Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław, 2013 Tillmann, K.J, Teorie Socjalizacji, Społeczność instytucja upodmiotowienie, Warszawa, 1996 Beck J.S, Terapia Poznawczo-Behawioralna, Podstawy i zagadnienia szczegółowe, Kraków 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Wiedza K1P_W06 W1 student posiada podstawową wiedzę w obszarze resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie K1P_W07 W2 Zna podmioty działające na rzecz bezpieczeństwa, które mogą wspierać resocjalizację osób niedostoswanych społecznie Umiejętności K1P_U10 U1 potrafi wykorzystywać i integrować posiadaną z różnych wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej K1P_U14 U2 Potrafi identyfikować osoby niedostoswane społecznie Kompetencje społeczne K1P_K05 K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych, w tym znaczenie resocjalizacji w rozwiązywaniu problemów osób poddanych resocjalizacji |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładów Wprowadzenie, podanie literatury, omówienie tematyki zajęć, formy zaliczenia przedmiotu. Pojęcie resocjalizacji, cel, funkcje, Metody, formy pracy resocjalizacyjnej Tematy ćwiczeń Wybrane programy resocjalizacyjne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bielecki R. Efektywność resocjalizacji skazanych w opinii studentów pedagogiki w zależności od ich orientacji kryminologicznej, Gdańsk, 2009 Dobijański M, Socjalizacja dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie metodami opartymi na wpływie osobistym wychowawcy 2018 Szkice i Rozprawy Student Niepełnosprawny https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1199/1056 Grzesiak S., Praca penitencjarna z więźniami seniorami, Wrocław, 2013 Pytka L, Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Aps 2008 Kształcenie zawodowe skazanych – konteksty penitencjarne. M. Jaroszewska, K. Pierzchała 2023 https://aws.edu.pl/ksztalcenie-zawodowe-skazanych-konteksty-penitencjarne-marta-jaroszewska-kazimierz-pierzchala/ Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, red. Wirkus, Toruń 2017 Pierzchała K, resocjalizacja skazanych matek w polskich zakładach karnych. 2023 Literatura uzupełniająca : Bonda K. Polskie morderczynie. (2018) Warszawa: Muza Kowalczyk M. (2010). Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. Kraków Impuls Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, red. Marczak M., Kraków, 2013 Resocjalizacja osadzonych kobiet za przestępstwa na tle przemocowym 2017 Liliana kurek https://www.researchgate.net/publication/332085220_Resocjalizacja_osadzonych_kobiet_za_przestepstwa_na_tle_przemocowym Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003 Czasopisma Dziecko Krzywdzone Niebieska linia Probacja file:///C:/Users/olano/Downloads/03-Debska-wersja-ost.-na-stron_.pdf ZADANIA KURATORA SĄDOWEGO ZWIĄZANE Z KONTROLĄ WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW PROBACYJNYCH W OKRESIE PRÓBY W SPRAWACH „O”2 Policja Problemy Opiekuńczo Wychowawcze |
|
Uwagi: |
wykład test ćwiczenia test Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.