Patologie społeczne w świecie realnym i wirtualnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-BEZ-LN>PSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne w świecie realnym i wirtualnym |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność bezpieczeństwo publiczne ze szkolenie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Prowadzący zajęcia: | dr Wioletta Wróbel-Dellegacz |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | wioletawrobel1@wp.pl |
Cel przedmiotu: | Przekazanie poszerzonej wiedzy na temat patologii społecznych w świecie realnym i wirtualnym |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1 student zna podstawowe pojęcia dotyczące patologii społecznych; W2 student zna uwarunkowania patologii społecznych; W3 student zna podstawowe pojęcia dot. świata wirtualnego, funkcje cyberprzestrzeni i cechy wirtualności wpływające na psychikę ludzką U1 student potrafi dokonać charakterystyki patologii społecznych; U2 student rozpoznaje uwarunkowania patologii społecznych i przewiduje ich skutki; U3 Student rozpoznaje zagrożenia świata wirtualnego i potrafi dokonać podziału patologii na te typowe dla świta wirtualnego, realnego i wspólne im obu K1 w oparciu o posiadaną wiedzę dokonuje analizy zjawisk społecznych; K2 przedstawia swoje poglądy i broni ich zgodnie z zasadami etycznymi i normami społecznymi; K3 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zarządzaniu organizacją i zasobami ludzkimi |
Metoda - wykład: | Metody podające: wyjaśnianie |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - referat |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Student podczas zajęć zostaje zapoznany z wiedzą na temat patologii społecznych występujących w świecie realnym i wirtualnym |
Pełny opis: |
Podczas wykładów student zostaje zapoznany z tematyka dotyczącą świata wirtualnego, jego cech i funkcji. Omawiana jest tematyka patologii społecznych - definicje, rodzaje. Przedstawione są wybrane programy krajowe i procedury prewencyjne. Podczas ćwiczeń omawiane są wybrane patologie społeczne ze wskazaniem ich występowania w świecie realnym i wirtualnym. Poruszana jest tematyka uwarunkowań patologii społecznych, programów prewencyjnych ( budowa programu). Studenci na ćwiczeniach samodzielnie sporządzają program prewencyjny dot. wybranej patologii. Poruszane są kwestie działalności wybranych organów administracji publicznej i organizacji non profit. |
Literatura: |
Pospiszyl, I, 2017, Patologie społeczne, Warszawa, PWN Podgórecki, A, 1975, Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa, PWN Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom Majer P, Urbanek A, 2016, Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje zagrożenia, Warszawa, Literatura dodatkowa: Bednarek J., Andrzejewska A., 2014,Zagrożenia Cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa, Difin Świetochowska, U, 1998, Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń, wyd. Adam Marszałek |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez nauczyciela akademickiego. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów kształcenia i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Prowadzący grup: | Wioletta Wróbel-Delegacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | W1- Posiada wiedzę na temat zjawiska patologii społecznych W2- Posiada wiedzę na temat form patologii wświecie realnym i wirtualnym U1- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojacia U2- Identyfikuje formy patologi spłecznych wsytsępujących w świecie realnym i wirtualnym K1- Utożsamia się z celami nauk o bezpieczeństwie K2- Analizuje zjawsika społeczne pod katem zagrożenia bezpieczeństwa, formułuje wnioski i praktyczne rozwiązania negatywnych sytuacji |
|
Efekty uczenia się: | W09 ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, etycznych, organizacyjnych i ekonomicznych działań związanych z bezpieczeństwem, które wpływają na kształt struktur i instytucji służących utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa oraz systemie ich zarządzania, praktycznym zastosowaniu prawa karnego i wykroczeń w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczności lokalnych i kształtowaniu bezpieczeństwa przestrzeni U06 dysponuje pogłębionymi umiejętnościami posługiwania się zespołem norm, reguł prawnych, etycznych w pełni umożliwiających rozwiązywanie kolejnych, o różnicowanej gradacji trudności, problemów charakterystycznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa P7S_UW U07 dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne i informatyczne, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjne (ICT), wspomagające podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, w wyniku kompleksowej, opartej na trafnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia analizy problemu potrafi dokonać jego syntetycznej wykładni, zaproponować i wdrożyć satysfakcjonujące rozwiązanie w zakresie zjawisk, mechanizmów i instytucji bezpieczeństwa U10 prowadzi debatę, toleruje i szanuje poglądy wygłaszane przez drugą stronę ewentualnego sporu i szuka kompromisowych rozwiązań; komunikuje się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku polskim i obcym) U13 dostrzega konieczność podejmowania działań w zakresie permanentnego pogłębiania, uzupełniania i doskonalenia zdobytych kwalifikacji, poszerzania horyzontów myślowych, rozwijania i skutecznego wykorzystywania zdolności interpersonalnych; planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie swoje otoczenie K03 uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, prawidłowo dokonuje identyfikacji problemów oraz szuka ich rozwiązań; podejmuje przemyślane działania na podstawie analiz i ocen występujących zjawisk i zdarzeń, które mają wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa K04 krytycznie ocenia posiadana wiedzę i odbierane treści, myśli innowacyjnie, bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz aktywnie działa wykorzystując wiedzę teoretyczną w pracy zawodowej |
|
Skrócony opis: |
Przekazanie poszerzonej wiedzy na temat patologii społecznych w świecie realnym i wirtualnym |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów student zostaje zapoznany z tematyka dotyczącą świata wirtualnego, jego cech i funkcji. Omawiana jest tematyka patologii społecznych - definicje, rodzaje. Przedstawione są wybrane programy krajowe i procedury prewencyjne. Podczas ćwiczeń omawiane są wybrane patologie społeczne ze wskazaniem ich występowania w świecie realnym i wirtualnym. Poruszana jest tematyka uwarunkowań patologii społecznych, programów prewencyjnych ( budowa programu). Studenci na ćwiczeniach samodzielnie sporządzają program prewencyjny dot. wybranej patologii. Poruszane są kwestie działalności wybranych organów administracji publicznej i organizacji non profit. |
|
Literatura: |
Pospiszyl, I, 2017, Patologie społeczne, Warszawa, PWN Podgórecki, A, 1975, Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa, PWN Andrzejewska A. , 2014, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa, Difin Bębas S., Plis J., Bednarej J. (red.), 2012,Patologie w cyberświecie, Radom Majer P, Urbanek A, 2016, Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje zagrożenia, Warszawa, Literatura dodatkowa: Bednarek J., Andrzejewska A., 2014,Zagrożenia Cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa, Difin Świetochowska, U, 1998, Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń, wyd. Adam Marszałek |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.