Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych (poz. 9 - szkol policji - 3 godz)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-LN>EZF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych (poz. 9 - szkol policji - 3 godz)
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, sem. 1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Leszek Goździewski

Dane kontaktowe do wykładowcy:

leszekg35@op.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z rolą kodeksów etycznych funkcjonujących w służbach mundurowych i administracji publicznej. Wskazanie konkretnych zastosowań kodeksów etycznych w poszczególnych organizacjach. Ukazanie wpływu przyjęcia etyki zawodowej i jej wpływu na budowanie wizerunku formacji i organizacji. Ukazanie etiologii i historii wprowadzenia spisanych zasad postepowania w oparciu o akty prawa międzynarodowego. Omówienie dylematów towarzyszących wykonywaniu obowiązków służbowych i występującego konfliktu między wykonywaniem rozkazu a rozterkami natury moralnej. Ponadto wyposażenie studentów w niezbędne umiejętności kierowania swoim życiem w oparciu o pryncypia spisane nie tylko w kodeksach etycznych ale również ogólne przyjęte dobre praktyki zarówno w przestrzeni zawodowej jak i życia prywatnego.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

1) Zapoznanie studentów z etymologią i historią etyki zawodowej.

2) Omówienie podstawowych regulacji prawnych w ujęciu historycznym.

3) Omówienie zasad stosowania kodeksów etycznych.

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: narracja
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: metoda problemowa
Metody niepodające: metoda problemowa w grupach
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

1) Podstawowe terminy i zagadnienia w ujęciu ogólnym.

2)Moralne uwarunkowania tworzenia kodeksów etycznych.

3) Podstawy pragmatyczne i prawne, egzekwowanie przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Pełny opis:

WYKŁADY

1) Etyka jako dyscyplina naukowa , historia, etymologia, etiologia wprowadzenia kodeksów etycznych.

2) Etyka w służbie, w przestrzeni publicznej i życiu prywatnym.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1)J. Itrich-Drabarek. Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych, Warszawa 2019

2) M. Sułek, Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego, Warszawa 2001

3) Burgoński P., Etyka jako nauka i praktyka

4) red. Sowiński S., Etyka w życiu publicznym, Oficyna wydawnicza ASPRA-JP, Warszawa 2012, s. 15-29

5) Ciepły F., Poszanowanie godności skazanego w kontekście zasad etyki zawodowej funkcjonariuszy Służby Więziennej , w P. Jóźwiak.

6) red Opaliński K., Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych, Piła 2013, s. 30-39

7) Cooper P., Murphy J., Etyczne problemy współpracy policji z informatorami w Wielkiej Brytanii, Przegląd Policyjny 1996, nr 3 s. 40-57

8) red. Jeżyna K., Gałkowski J., Kalinowski M., Etyka żołnierska. Etyka w służbie Ojczyźnie, Warszawa 2008.

9) Kędzierska G., Aspekt etyczny działań kryminalistycznych w: E. Wiszowaty, G, Kędzierska, W Pływaczewski red., Policja- etyka- Kościół, Szczytno 2002, s. 179-187.

10) Szczerba J. R., Etyka zawodowa Straży Granicznej, Materiały pokonferencyjne, Kętrzyn 2000

11) Wiszowaty E., Etyka Policji. Między prawem a moralnością i skutecznością, Warszawa 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1)R. Rauhut. Etyka zawodowa, Piła 2008 (Publikacja Szkoły Policji w Pile)

2) Gil D., Etyka zawodowa funkcjonariusza Służby Więziennej. Czy właściwa postawa funkcjonariusza może oddziaływać programowo na skazanego ? w P. Jóźwiak, K. Opaliński (red) Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych, Piła 2013, s. 44-50.

Zarządzenie nr 805 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie „Zasad etyki zawodowej policjanta”

Zarządzenia lub decyzje dotyczące zasad etyki zawodowej, obowiązujące w poszczególnych służbach państwowych dostępne na stronach internetowych bądź BIP służb państwowych.

Efekty uczenia się:

1) Student posiada wiedzę na temat uwarunkowań historyczno- cywilizacyjnych w obszarze etyki zawodowej, zna i rozumie tło ich powstania i potrafi wskazać ich znaczenie.

2) Student dysponuje ugruntowana wiedzą na temat historii tworzenia kodeksów etycznych i podstaw etycznych ich tworzenia i zastosowania.

3) Student potrafi dokonywać analizy i zinterpretować zgodność zachowania funkcjonariusza publicznego z zasadami etyki zawodowej w oparciu o zasady etyczne w odniesieniu do sfery zawodowej i życia prywatnego.

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-03-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Goździewski
Prowadzący grup: Leszek Goździewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty uczenia się:

W05

zna, w stopniu zaawansowanym i charakteryzuje poparte przykładami fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, problemy polityczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe na terenie ziem polskich w perspektywie historycznej oraz kierunki przeobrażeń zachodzących we współczesnej Polsce i na świecie, rolę kultury, religii, etyki w procesach przemian współczesnej cywilizacji

W06

zna, w stopniu zaawansowanym, główne kierunki zmian w praktyce oraz teoriach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, stanowiska współczesnej nauki o bezpieczeństwie, struktury i instytucje oraz organy związane z bezpieczeństwem wewnętrznym oraz rodzaje więzi społecznych charakterystycznych dla systemu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz instytucji wchodzących w jego skład, ich historyczną ewolucję i konsekwencje zmian

W10

ma zaawansowaną wiedzę o praktycznych zastosowaniach norm prawnych i moralno – etycznych, w oparciu, o które postępują instytucje, ich pracownicy i funkcjonariusze systemu bezpieczeństwa wewnętrznego, o strukturze i funkcjach

systemu bezpieczeństwa wewnętrznego, jego celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu

U11

prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi, wykorzystując normy prawne obowiązujące w sferze bezpieczeństwa, analizuje w kategoriach prawno-normatywnych i etycznych skutki konkretnych działań w sferze bezpieczeństwa, w celu rozwiązania zadania z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego

U14

potrafi dokonać analizy sytuacji, planować i zorganizować pracę indywidualnie lub w zespole, pełniąc w nim różne role, pracuje w grupie, odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w

pracy zawodowej lub aktywności publicznej,

U15

przedstawia własne poglądy z użyciem specjalistycznej terminologii, broni ich stosując różne środki komunikacji w grupie społecznej posługując się komunikatami werbalnymi i niewerbalnymi w relacjach interpersonalnych oraz

negocjacjach, bierze udział w debacie, ocenia i przedstawia opinie i stanowiska, potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do opisu i rozwiązywania w szczególności praktycznych problemów bezpieczeństwa i działalności

instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny

K02

samodzielnie buduje system własnych poglądów i formułuje krytyczne oceny, krytycznie ocenia swoją wiedze, szanuje pracę własną oraz innych, dba o dorobek i tradycję zawodu, respektuje normy prawne i etyczne i wymaga tego od innych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Goździewski
Prowadzący grup: Leszek Goździewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Goździewski
Prowadzący grup: Leszek Goździewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)