Edukacja dla bezpieczeństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-BEZ-LN>EDB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja dla bezpieczeństwa |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: |
Przedmioty dla kiernku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność detektywistyka i ochrona osób i mienia Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność bezpieczeństwo publiczne ze szkolenie Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | dr Leszek Goździewski |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | leszekg35@op.pl |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom istotności kultury bezpieczeństwa w organizacji społecznej i negatywnych implikacji wynikających z lekceważenia wyzwań i zagrożeń ; zarówno w wymiarze wewnętrznym , jak i zewnętrznym. Wskazanie wielopłaszczyznowego wymiaru bezpieczeństwa ze wskazaniem na jego indywidualną wymiarowość i korelację między postawą jednostki a bezpieczeństwem zbiorowości. Zapoznanie z powrotem do pryncypiów i postrzegania bezpieczeństwa w XXI wieku, metodami i formami działań w tym obszarze, a także potrzebami wynikającymi z cyfryzacji życia i uprzedmiotowienia człowieka w konfrontacji z IT. |
Przedmiotowe efekty uczenia się: | 1) Student zna podłoże społeczne, wzajemne relacje i zasady współpracy podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo RP. 2)Zna i definiuje współczesne zagrożenia bezpieczeństwa Polski, regionu i świata. 3) Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu bezpieczeństwa i rozumie na czym polega edukacja dla bezpieczeństwa i jakie są jej cele. |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: metoda problemowa |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Studenci przygotowują wybrany temat samodzielnie lub w grupach (2-4) osoby) i referują zagadnienie w oparciu o prezentację PowerPoint zawierająca wyłącznie hasłowy zarys zagadnień i w oparciu o przygotowane materiały omawiają poszczególne jego elementy. Prezentacje niezwłocznie umieszczają w USOS w plikach ćwiczenia w dniu kiedy referowali dany temat. Przesyłanie prezentacji i innych zleconych zadań na maila prowadzącego zajęcia jest niedozwolone. |
Pełny opis: |
TEMATY WYKŁADÓW 1.Sposoby pojmowania i badania bezpieczeństwa- wymiary edukacji dla bezpieczeństwa. 2. Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa człowieka -.przeciwdziałanie zagrożeniom jako budowanie środowiska bezpieczeństwa. TEMATY ĆWICZEŃ 1. Rola autorytetów w edukacji dla bezpieczeństwa. 2. Patriotyzm a edukacja dla bezpieczeństwa 3. Bezpieczeństwo kulturowe i jego wpływ na bezpieczeństwo narodowe. 4. Zagrożenia hybrydowe – charakterystyka, wpływ na bezpieczeństwo narodowe. Sposoby i metody przeciwdziałania. 5. Zagrożenia asymetryczne w systemie bezpieczeństwa narodowego. 6. Strategia bezpieczeństwa narodowego 2020-2025. 7. Problematyka migracji jako wyzwanie edukacji dla bezpieczeństwa. 8. Działalność służb specjalnych i policyjnych w zakresie dostępu do danych wrażliwych (dane telekomunikacyjne, dane internetowe, tajemnica bankowa i zawodowa) a prawa obywatelskie. 9. Wyzwania w obszarze edukacji dla bezpieczeństwa. 10.Kultura bezpieczeństwa jako wyznacznik stabilności. podmiotu państwowego. 11.Bezpieczeństwo społeczne w kontekście napływu uchodźców z Ukrainy. 12. Nielegalna migracja jako zagrożenie bezpieczeństwa jednostki. 13. Bezpieczeństwo granic - destabilizacja sytuacji bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego. 14.Bezpieczeństwo Polski jako członka NATO |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1).red. Kwiasowski Zbigniew, Miedzińska Klaudia, Edukacja dla bezpieczeństwa wobec wyzwań współczesności. ,Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2012 2) Pieczywok Andrzej, Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa, Wydawnictwo Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011. 3) red. naukowa , Edukacja dla bezpieczeństwa, wydawnictwo PWN, Warszawa 2009. 4) Edukacja dla bezpieczeństwa. Żyję i działam bezpiecznie. wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2009. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1)Włodarczyk E.. Sadowska-Wieciech, . Rokitowska E., Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania. 2). Pieczywok A., Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, AON, Warszawa 2012 3) Pieczywok A., Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty, zagrożenia, wyzwania, AON, Warszawa 2011 4) red. Krzeszowski W., kryzysowe i ochrona ludności,, wydawnictwo Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
1) Student potrafi identyfikować zagrożenia bezpieczeństwa państwa w wymiarze politycznym, militarnym, społecznym, ekonomicznym, ekologicznym i informacyjnym oraz możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom 2) Zna strukturę, organizacje i zasady działania służb, inspekcji i straży realizujących zadania z zakres edukacji dla bezpieczeństwa; 3) posiadał wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji badań nad bezpieczeństwem; 3) Student potrafi przeprowadzić analizę stanów faktycznych związanych z konkretną sytuacją kryzysową oraz opracować odpowiednie działania edukacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Charatynowicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Charatynowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiotowe efekty uczenia się: | Student będzie znał i potrafił zdefiniować podstawowe kategorie bezpieczeństwa. Ponadto, będzie potrafił przedstawić rolę edukacji dla bezpieczeństwa w systemie kształcenia, ocenić jej wartość oraz przedstawić sposoby jej realizowania. Student będzie znał podstawowe zagrożenia istotne z punkt widzenia bezpieczeństwa państwa oraz będzie znał instytucje, instrumenty służące ich mitygacji. Student będzie potrafił wskazać trendy istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa. |
|
Efekty uczenia się: | W08 zna zasady funkcjonowania mediów oraz podstawowe technologie wykorzystywane w informatycznym wspomaganiu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa wewnętrznego W11 zna i rozumie główne kierunki zmian w praktyce oraz teoriach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, stanowiska współczesnej nauki o bezpieczeństwie, struktury i instytucje oraz organy związane z bezpieczeństwem wewnętrznym oraz rodzaje więzi społecznych, ich historyczną ewolucję i konsekwencje zmian U01 wykorzystuje posiadaną wiedzę do interpretowania zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) w zakresie bezpieczeństwa, a także do oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji, w oparciu o właściwe źródła informacyjne U03 posiada umiejętność krytycznej oceny treści prezentowanych przez media i inne źródła w aspekcie zagrożeń dla bezpieczeństwa jednostkowego, grupowego, państwowego, międzynarodowego, potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki komunikacyjnoinformacyjne do pozyskiwania danych i analizowania zjawisk społecznych w realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa U05 potrafi zbierać i opracowywać materiały źródłowe, przygotować ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego, w których dokonuje własnej interpretacji wybranych problemów bezpieczeństwa argumentując ją poglądami różnych autorów oraz treściami wybranych teorii U11 potrafi planować i organizować własną pracę indywidulaną w zespole oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także interdyscyplinarnych), potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią w relacjach interpersonalnych oraz negocjacjach U12 potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do opisu problemów bezpieczeństwa i działalności instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny K01 uznaje znaczenie wiedzy, w tym wiedzy interdyscyplinarnej w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyjaśnianiu różnych zjawisk i procesów, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów K02 samodzielnie buduje system własnych poglądów i formułuje krytyczne oceny posiadanej wiedzy, szanuje pracę własną oraz innych, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz wymaga tego od innych, a także każdym swoim postepowaniem dba o dorobek i tradycje zawodu K03 inicjuje lub współorganizuje działania na rzecz środowiska społecznego, interesu publicznego, uczestniczy w projektach społecznych (politycznych, gospodarczych i obywatelskich), myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, uwzględniając aspekty prawne, etyczne, ekonomiczne i polityczne |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe terminy i kategorie bezpieczeństwa. Definicja oraz rola edukacji dla bezpieczeństwa w życiu człowieka. Identyfikacja zagrożeń istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Działalność służb specjalnych oraz nadzór Działalność oraz nadzór nad instytucjami państwa istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa |
|
Pełny opis: |
1. Rola autorytetów w edukacji dla bezpieczeństwa. 2. Patriotyzm a edukacja dla bezpieczeństwa. 3. Bezpieczeństwo kulturowe i jego wpływ na bezpieczeństwo narodowe. 4. Zagrożenia hybrydowe – charakterystyka, wpływ na bezpieczeństwo narodowe. Sposoby i metody przeciwdziałania. 5. Zagrożenia asymetryczne w systemie bezpieczeństwa narodowego. 6. Trendy 2025 wg. Narodowej Rady Wywiadu, charakterystyka, aktualność Strategii. 7. Problematyka migracji jako wyzwanie edukacji dla bezpieczeństwa. 8. Działalność służb specjalnych i policyjnych w zakresie dostępu do danych wrażliwych (dane telekomunikacyjne, dane internetowe, tajemnica bankowa i zawodowa) a prawa obywatelskie. 9. Wyzwania w obszarze edukacji dla bezpieczeństwa. |
|
Literatura: |
E. Włodarczyk, E. Sadowska-Wieciech, J. Rokitowska, Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania W. Okoń, Słownik pedagogiczny, wyd. 3, PWN, Warszawa 1984 A. Pieczywok, Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, AON, Warszawa 2012 A. Pieczywok, Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty, zagrożenia, wyzwania, AON, Warszawa 2011 Oprac. zbiorowe, Świat w 2025. Scenariusze Narodowej Rady Wywiadu USA, Vis-a-Vis Etiuda, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Goździewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Goździewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Goździewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Goździewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.