Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja dla bezpieczeństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-LN>EDB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja dla bezpieczeństwa
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kiernku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność detektywistyka i ochrona osób i mienia
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność bezpieczeństwo publiczne ze szkolenie
Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność specjalista ds. bezpieczeństwa cyberp
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Leszek Goździewski

Dane kontaktowe do wykładowcy:

leszekg35@op.pl

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom istotności kultury bezpieczeństwa w organizacji społecznej i negatywnych implikacji wynikających z lekceważenia wyzwań i zagrożeń ; zarówno w wymiarze wewnętrznym , jak i zewnętrznym. Wskazanie wielopłaszczyznowego wymiaru bezpieczeństwa ze wskazaniem na jego indywidualną wymiarowość i korelację między postawą jednostki a bezpieczeństwem zbiorowości. Zapoznanie z powrotem do pryncypiów i postrzegania bezpieczeństwa w XXI wieku, metodami i formami działań w tym obszarze, a także potrzebami wynikającymi z cyfryzacji życia i uprzedmiotowienia człowieka w konfrontacji z IT.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

1) Student zna podłoże społeczne, wzajemne relacje i zasady współpracy podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo RP.

2)Zna i definiuje współczesne zagrożenia bezpieczeństwa Polski, regionu i świata.

3) Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu bezpieczeństwa i rozumie na czym polega edukacja dla bezpieczeństwa i jakie są jej cele.

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: narracja
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: metoda problemowa
Metody niepodające: metoda problemowa w grupach
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - prezentacja

Skrócony opis:

Studenci przygotowują wybrany temat samodzielnie lub w grupach (2-4) osoby) i referują zagadnienie w oparciu o prezentację PowerPoint zawierająca wyłącznie hasłowy zarys zagadnień i w oparciu o przygotowane materiały omawiają poszczególne jego elementy. Prezentacje niezwłocznie umieszczają w USOS w plikach ćwiczenia w dniu kiedy referowali dany temat. Przesyłanie prezentacji i innych zleconych zadań na maila prowadzącego zajęcia jest niedozwolone.

Pełny opis:

TEMATY WYKŁADÓW

1.Sposoby pojmowania i badania bezpieczeństwa- wymiary edukacji dla bezpieczeństwa.

2. Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa człowieka -.przeciwdziałanie zagrożeniom jako budowanie środowiska bezpieczeństwa.

TEMATY ĆWICZEŃ

1. Rola autorytetów w edukacji dla bezpieczeństwa.

2. Patriotyzm a edukacja dla bezpieczeństwa

3. Bezpieczeństwo kulturowe i jego wpływ na bezpieczeństwo narodowe.

4. Zagrożenia hybrydowe – charakterystyka, wpływ na bezpieczeństwo narodowe. Sposoby i metody przeciwdziałania.

5. Zagrożenia asymetryczne w systemie bezpieczeństwa narodowego.

6. Strategia bezpieczeństwa narodowego 2020-2025.

7. Problematyka migracji jako wyzwanie edukacji dla bezpieczeństwa.

8. Działalność służb specjalnych i policyjnych w zakresie dostępu do danych wrażliwych (dane telekomunikacyjne, dane internetowe, tajemnica bankowa i zawodowa) a prawa obywatelskie.

9. Wyzwania w obszarze edukacji dla bezpieczeństwa.

10.Kultura bezpieczeństwa jako wyznacznik stabilności. podmiotu państwowego.

11.Bezpieczeństwo społeczne w kontekście napływu uchodźców z Ukrainy.

12. Nielegalna migracja jako zagrożenie bezpieczeństwa jednostki.

13. Bezpieczeństwo granic - destabilizacja sytuacji bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego.

14.Bezpieczeństwo Polski jako członka NATO

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1).red. Kwiasowski Zbigniew, Miedzińska Klaudia, Edukacja dla bezpieczeństwa wobec wyzwań współczesności. ,Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2012

2) Pieczywok Andrzej, Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa, Wydawnictwo Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011.

3) red. naukowa , Edukacja dla bezpieczeństwa, wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.

4) Edukacja dla bezpieczeństwa. Żyję i działam bezpiecznie. wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2009.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1)Włodarczyk E.. Sadowska-Wieciech, . Rokitowska E., Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania.

2). Pieczywok A., Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, AON, Warszawa 2012

3) Pieczywok A., Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty, zagrożenia, wyzwania, AON, Warszawa 2011

4) red. Krzeszowski W., kryzysowe i ochrona ludności,, wydawnictwo Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2017.

Efekty uczenia się:

1) Student potrafi identyfikować zagrożenia bezpieczeństwa państwa w wymiarze politycznym, militarnym, społecznym, ekonomicznym, ekologicznym i informacyjnym oraz możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom

2) Zna strukturę, organizacje i zasady działania służb, inspekcji i straży realizujących zadania z zakres edukacji dla bezpieczeństwa;

3) posiadał wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji badań nad bezpieczeństwem;

3) Student potrafi przeprowadzić analizę stanów faktycznych związanych z konkretną sytuacją kryzysową oraz opracować odpowiednie działania edukacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Charatynowicz
Prowadzący grup: Jacek Charatynowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Student będzie znał i potrafił zdefiniować podstawowe kategorie bezpieczeństwa. Ponadto, będzie potrafił przedstawić rolę edukacji dla bezpieczeństwa w systemie kształcenia, ocenić jej wartość oraz przedstawić sposoby jej realizowania.

Student będzie znał podstawowe zagrożenia istotne z punkt widzenia bezpieczeństwa państwa oraz będzie znał instytucje, instrumenty służące ich mitygacji.

Student będzie potrafił wskazać trendy istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Efekty uczenia się:

W08 zna zasady funkcjonowania mediów oraz podstawowe technologie wykorzystywane w informatycznym wspomaganiu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa wewnętrznego

W11

zna i rozumie główne kierunki zmian w praktyce oraz teoriach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, stanowiska współczesnej nauki o

bezpieczeństwie, struktury i instytucje oraz organy związane z bezpieczeństwem wewnętrznym oraz rodzaje więzi społecznych, ich historyczną ewolucję i

konsekwencje zmian

U01 wykorzystuje posiadaną wiedzę do interpretowania zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) w zakresie

bezpieczeństwa, a także do oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji, w oparciu o właściwe źródła informacyjne

U03

posiada umiejętność krytycznej oceny treści prezentowanych przez media i inne źródła w aspekcie zagrożeń dla bezpieczeństwa jednostkowego,

grupowego, państwowego, międzynarodowego, potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki komunikacyjnoinformacyjne do pozyskiwania danych i analizowania zjawisk społecznych w realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa

U05

potrafi zbierać i opracowywać materiały źródłowe, przygotować ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego, w

których dokonuje własnej interpretacji wybranych problemów bezpieczeństwa argumentując ją poglądami różnych autorów oraz treściami wybranych

teorii

U11 potrafi planować i organizować własną pracę indywidulaną w zespole oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także

interdyscyplinarnych), potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią w relacjach interpersonalnych oraz negocjacjach

U12 potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do opisu problemów bezpieczeństwa i działalności instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i

porządek publiczny

K01 uznaje znaczenie wiedzy, w tym wiedzy interdyscyplinarnej w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyjaśnianiu różnych zjawisk i

procesów, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów

K02 samodzielnie buduje system własnych poglądów i formułuje krytyczne oceny posiadanej wiedzy, szanuje pracę własną oraz innych, przestrzega zasad

etyki zawodowej oraz wymaga tego od innych, a także każdym swoim postepowaniem dba o dorobek i tradycje zawodu

K03

inicjuje lub współorganizuje działania na rzecz środowiska społecznego, interesu publicznego, uczestniczy w projektach społecznych (politycznych,

gospodarczych i obywatelskich), myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, uwzględniając aspekty prawne, etyczne, ekonomiczne i polityczne

Skrócony opis:

Podstawowe terminy i kategorie bezpieczeństwa.

Definicja oraz rola edukacji dla bezpieczeństwa w życiu człowieka.

Identyfikacja zagrożeń istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Działalność służb specjalnych oraz nadzór

Działalność oraz nadzór nad instytucjami państwa istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa

Pełny opis:

1. Rola autorytetów w edukacji dla bezpieczeństwa.

2. Patriotyzm a edukacja dla bezpieczeństwa.

3. Bezpieczeństwo kulturowe i jego wpływ na bezpieczeństwo narodowe.

4. Zagrożenia hybrydowe – charakterystyka, wpływ na bezpieczeństwo narodowe. Sposoby i metody przeciwdziałania.

5. Zagrożenia asymetryczne w systemie bezpieczeństwa narodowego.

6. Trendy 2025 wg. Narodowej Rady Wywiadu, charakterystyka, aktualność Strategii.

7. Problematyka migracji jako wyzwanie edukacji dla bezpieczeństwa.

8. Działalność służb specjalnych i policyjnych w zakresie dostępu do danych wrażliwych (dane telekomunikacyjne, dane internetowe, tajemnica bankowa i zawodowa)

a prawa obywatelskie.

9. Wyzwania w obszarze edukacji dla bezpieczeństwa.

Literatura:

E. Włodarczyk, E. Sadowska-Wieciech, J. Rokitowska, Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania

W. Okoń, Słownik pedagogiczny, wyd. 3, PWN, Warszawa 1984

A. Pieczywok, Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, AON, Warszawa 2012

A. Pieczywok, Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty, zagrożenia, wyzwania, AON, Warszawa 2011

Oprac. zbiorowe, Świat w 2025. Scenariusze Narodowej Rady Wywiadu USA, Vis-a-Vis Etiuda, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Goździewski
Prowadzący grup: Leszek Goździewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Goździewski
Prowadzący grup: Leszek Goździewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)