Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacje sądowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-BEZ-KRK-MN>MS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacje sądowe
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy: Przedmioty dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne, specjalność kryminalistyka i kryminologia, sem. 3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Cel przedmiotu:

Zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i sposobami prowadzenia mediacji sądowych


Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

K2P_W01 W1 student ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu konfliktów interpersonalnych oraz mediacji sądowych

K2P_W04 W2 student ma pogłębioną wiedzę o zasadach i procedurach prowadzenia mediacji

Umiejętności

K2P_U02 U1 student posiada umiejętność samodzielnego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu rozwiązywania konfliktów stosując mediację jako alternatywnego sposobu dojścia do porozumienia

K2P_U06 U2 student posiada umiejętność samodzielnego proponowania procedur związanych z rozwiązaniem konfliktów społecznych

K2P_U10 U3 student potrafi zastosować zasady i procedury w postępowaniu mediacyjnym

kompetencje społeczne

K2P_K01 K1 student wyraża gotowość do zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych

K2P_K02 K2 student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce mediacji sądowych

K2P_K04 K3 student dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie rozwiązywania konfliktów interpersonalnych oraz mediacji









Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: gra dydaktyczna (symulacyjna, sytuacyjna, inscenizacja)
Metody podające: opis
Metody podające: wyjaśnianie

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - test

Pełny opis:

Tematyka:

Prezentacja celu, treści i efektów uczenia się. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu, literatury przedmiotu.

Definicja konfliktu, rodzaje konfliktów, źródła powstawania konfliktów, nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów.

Pojęcie mediacji cel, rodzaje mediacji.

Zasady i zalety mediacji, przeciwskazania.

Zgłoszenie spraw do mediacji, etapy w mediacji.

Rola i zadania mediatora, techniki komunikacyjne zwiększające skuteczność mediatora.

Kodeks Etyczny Mediatorów.

Literatura:

Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1993.

Choromańska A. Mediacja w dochodzeniach policyjnych. Perspektywa teoretyczna i praktyczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie 2019

Leksykon mediacji: Cetera M, Tabernacka M, Difin 2023

Lukasek A., „Rola mediacji szkolnych w edukacji dla przyszłości, od konfliktu do porozumienia” w. red. Gerlach R,. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku

Mediacje. Teoria i praktyka red. Gójska A. Kordasiewicz S. 2018

Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji /red. A. Lukasek, Bąkiewicz, M – Warszawa : Conviventia, 2016.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński

Lukasek A, Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich w. red B Szurowska Rodzina w sytuacji trudnej Zdążyć z pomocą. Część 1 Difin 2019

Lukasek MEDIACJA JAKO SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W CYBERPRZESTRZENIhttps://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/pdf-175909-96982?filename=Mediacja%20jako%20sposob.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną

Testy

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Przedmiotowe efekty uczenia się:

Wiedza

K2P_W01 W1 student ma poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu konfliktów interpersonalnych oraz mediacji sądowych

K2P_W04 W2 student ma pogłębioną wiedzę o zasadach i procedurach prowadzenia mediacji

Umiejętności

K2P_U02 U1 student posiada umiejętność samodzielnego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu rozwiązywania konfliktów stosując mediację jako alternatywnego sposobu dojścia do porozumienia

K2P_U06 U2 student posiada umiejętność samodzielnego proponowania procedur związanych z rozwiązaniem konfliktów społecznych

K2P_U10 U3 student potrafi zastosować zasady i procedury w postępowaniu mediacyjnym

kompetencje społeczne

K2P_K01 K1 student wyraża gotowość do zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych

K2P_K02 K2 student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce mediacji sądowych

K2P_K04 K3 student dostrzega znaczenie nabywania wiedzy w zakresie rozwiązywania konfliktów interpersonalnych oraz mediacji









Skrócony opis:

Zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i sposobami prowadzenia mediacji sądowych

Pełny opis:

Tematyka:

Prezentacja celu, treści i efektów uczenia się. Omówienie warunków i form zaliczenia przedmiotu, literatury przedmiotu.

Definicja konfliktu, rodzaje konfliktów, źródła powstawania konfliktów, nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów.

Pojęcie mediacji cel, rodzaje mediacji.

Zasady i zalety mediacji, przeciwskazania.

Zgłoszenie spraw do mediacji, etapy w mediacji.

Rola i zadania mediatora, techniki komunikacyjne zwiększające skuteczność mediatora.

Kodeks Etyczny Mediatorów.

Literatura:

Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1993.

Choromańska A. Mediacja w dochodzeniach policyjnych. Perspektywa teoretyczna i praktyczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie 2019

Leksykon mediacji: Cetera M, Tabernacka M, Difin 2023

Lukasek A., „Rola mediacji szkolnych w edukacji dla przyszłości, od konfliktu do porozumienia” w. red. Gerlach R,. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku

Mediacje. Teoria i praktyka red. Gójska A. Kordasiewicz S. 2018

Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji /red. A. Lukasek, Bąkiewicz, M – Warszawa : Conviventia, 2016.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński

Lukasek A, Nieletni przestępcy w rodzinie. Mediacja jako sposób zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich w. red B Szurowska Rodzina w sytuacji trudnej Zdążyć z pomocą. Część 1 Difin 2019

Lukasek MEDIACJA JAKO SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W CYBERPRZESTRZENIhttps://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/pdf-175909-96982?filename=Mediacja%20jako%20sposob.pdf

Uwagi:

Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną

Testy

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)