Psychologia kliniczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-AUT-POD-N3>PKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna dziecka |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | Anna Krajewska |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | anna2764@wp.pl tel.609104571 |
Cel przedmiotu: | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej psychologii klinicznej, rodzajami zaburzeń rozwojowych, ich obrazem klinicznym Zapoznanie z udziałem czynników sytuacyjnych, środowiskowych i osobowościowych w genezie zaburzeń. Charakterystyka podstawowych zaburzeni rozwoju u dzieci i młodzieży z punktu widzenia procesów psychologicznych, |
Metoda - wykład: | Metody podające: wykład |
Metody - ćwiczenia: | Metody podające: pokaz |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | zaliczenie na ocenę - prezentacja |
Skrócony opis: |
Wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną omówione podstawowe terminy, podejścia teoretyczne. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej dziecka Pojęcie normy i normalności zdrowia w rozwoju dzieci i młodzieży. Orientacja patogenetyczna i model salutogenezy. Poczucie koherencji. Modele teoretyczne wykorzystywane w rozumieniu przyczyn i mechanizmów problemów klinicznych dzieci i młodzieży Model psychodynamiczny ( teoria psychoanalizy Z. Freuda, stadia rozwoju psychicznego E. Ericksona). Kierunki behawioralne. Podejście poznawcze. Orientacja fenomenologiczno-humanistyczna.Model interakcyjno-systemowy Stres psychologiczny. Podatność na stres, obrona przed nim. Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Problem rodziny z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi Zaburzenia procesów emocjonalnych i motywacyjnych w dzieciństwie. Mechanizmy zaburzeń nerwicowych dzieci. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Dzieci z zaburzeniami zachowania. Rodzina z dzieckiem niedostosowanym społecznie Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Literatura: |
Sęk H. (red). (2006), Psychologia kliniczna,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Czabała J. C., Zasępa E. (2006), Psychologia kliniczna okresu dzieciństwa i adolescencji. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M.Grzegorzewskiej,Warszawa. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003), Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” (wybrane zagadnienia) |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady - ćwiczenia- prezentacje otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych otrzymuje ocenę dostateczną (3,0),za 50% do 60% sumy punktów otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska, Tomasz Rękawek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty uczenia się: | W13 zróżnicowane możliwości dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych; U14 skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia; K03 budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Izabela Baran, Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.