Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody diagnostyczne w różnych zaburzeniach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-AUT-POD-N3>MDRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody diagnostyczne w różnych zaburzeniach
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

dr Aleksandra Lukasek

Dane kontaktowe do wykładowcy:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl


Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości odnośnie metod diagnostycznych w różnych zaburzeniach

Metoda - wykład:

Metody podające: wykład

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: debata, dialog
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody podające: opis
Metody podające: pokaz
Metody podające: wyjaśnianie

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

zaliczenie na ocenę - test

Pełny opis:

Tematyka wykładów

Zapoznanie z literaturą przedmiotu, tematyką, wymaganiami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie

Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych

Symptomy

Etiologia

Autyzm i pokrewne zaburzenia rozwoju:

Autyzm dziecięcy (autyzm wczesnodziecięcy)

Autyzm atypowy

Zespół Aspergera

Zespół Retta

Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne (Zespół Hellera)

Autyzm wysoko funkcjonujący

Autyzm nisko funkcjonujący

Tematyka ćwiczeń

Diagnoza autyzmu

kryteria diagnostyczne Autyzmu wg ICD 10

nowe ICD 11

kryteria diagnostyczne Autyzmu wg DSM - v 

diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu (ASD)

 test przesiewowy pod kątem rozwoju społecznego m-chat

 Obserwacja diagnostyczna ADOS 2

Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) Erica Schoplera

https://autyzmpogodzinach.pl/ocena-rozwoju-psychoruchowego-dziecka-korp/

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń, Wydawnictwo GWP.

Budzińska Anna skuteczna terapia dziecka z autyzmem Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców GWP 2000

Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.

Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.

Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.

Sally Ozonoff, Sam Goldstein, Jack A. Naglieri Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, 2017, UJ

Literatura uzupełniająca

Grycman M, Beata Kaczmarek B. (2017) Podręczny słownik terminów AAC Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Goldstein S., Naglieri J.A., Ozonoff S. (2017), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, WUJ.

 Nosko-Goszczycka M. (2019) AAC dla każdego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm Barry M. PrizantTom Fields-Meyer, 2023 UJ

Pisula Ewa „Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia” harmonia 2021

Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej – aspekty psychologiczne i pedagogiczne tom 16/22https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1052/879

Metody i kryteria oceniania:

wykład test

ćwiczenia testy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości odnośnie metod diagnostycznych w różnych zaburzeniach

Pełny opis:

Tematyka wykładów

Zapoznanie z literaturą przedmiotu, tematyką, wymaganiami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie

Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych

Symptomy

Etiologia

Autyzm i pokrewne zaburzenia rozwoju:

Autyzm dziecięcy (autyzm wczesnodziecięcy)

Autyzm atypowy

Zespół Aspergera

Zespół Retta

Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne (Zespół Hellera)

Autyzm wysoko funkcjonujący

Autyzm nisko funkcjonujący

Tematyka ćwiczeń

Diagnoza autyzmu

kryteria diagnostyczne Autyzmu wg ICD 10

nowe ICD 11

kryteria diagnostyczne Autyzmu wg DSM - v 

diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu (ASD)

 test przesiewowy pod kątem rozwoju społecznego m-chat

 Obserwacja diagnostyczna ADOS 2

Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) Erica Schoplera

https://autyzmpogodzinach.pl/ocena-rozwoju-psychoruchowego-dziecka-korp/

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń, Wydawnictwo GWP.

Budzińska Anna skuteczna terapia dziecka z autyzmem Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców GWP 2000

Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.

Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.

Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.

Sally Ozonoff, Sam Goldstein, Jack A. Naglieri Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, 2017, UJ

Literatura uzupełniająca

Grycman M, Beata Kaczmarek B. (2017) Podręczny słownik terminów AAC Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Goldstein S., Naglieri J.A., Ozonoff S. (2017), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, WUJ.

 Nosko-Goszczycka M. (2019) AAC dla każdego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm Barry M. PrizantTom Fields-Meyer, 2023 UJ

Pisula Ewa „Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia” harmonia 2021

Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej – aspekty psychologiczne i pedagogiczne tom 16/22https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1052/879

Uwagi:

wykład test

ćwiczenia testy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)