Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem - spektrum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-AUT-POD-N3>EROA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem - spektrum |
Jednostka: | Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Prowadzący zajęcia: | mgr Dorota Wodnicka |
Dane kontaktowe do wykładowcy: | dorota.wodnicka@wsge.edu.pl dorotawodnicka205@gmail.com |
Cel przedmiotu: | Celem przedmiotu jest pokazanie Studentom sposobu funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w społeczeństwie (ograniczenia, wyzwania, bariery). Przedstawienie metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi (i dorosłych) z ASD. Zaprezentowanie możliwości dostosowania warunków pracy, podstawy programowej oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego/przedszkolnego. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym/przedszkolnym. |
Metoda - wykład: | Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody - ćwiczenia: | Metody niepodające: burza mózgów |
Forma i warunki zaliczenia wykładu: | zaliczenie na ocenę - test |
Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń: | Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna |
Skrócony opis: |
Przedstawieni Studentom sposobu funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi (i dorosłymi) z ASD oraz zaprezentowanie możliwości dostosowania warunków pracy do ich indywidualnych i rozwojowych potrzeb. |
Pełny opis: |
1) Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych i wspomaganie rozwoju dzieci. 2) Dzieci z ASD w placówce edukacyjnej (IPET, program rewalidacji). 3) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych. 4) Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin. 6) Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu. |
Literatura: |
1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013. 2 .Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012. 3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016. 4. Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008. 5. Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2A_W01 w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K2A_W05 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K2A_W08 posiada pogłębioną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i innych fundamentalnych dylematach współczesnej cywilizacji Umiejętności K2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych K2A_U07 ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań Kompetencje społeczne K2A_K01 potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych K2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia. Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWI
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wodnicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gągała, Dorota Wodnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lukasek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gągała, Aleksandra Lukasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości z edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum autyzmu |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów Zapoznanie z literaturą przedmiotu, tematyką, wymaganiami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych i wspomaganie rozwoju dzieci. Diagnoza Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapia (etapy terapeutyczne w terapii dziecka z autyzmem, systemy motywacyjne w terapii dziecka ze spektrum autyzmu) Tematyka ćwiczeń Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń, Wydawnictwo GWP. Budzińska Anna skuteczna terapia dziecka z autyzmem Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców GWP 2000 Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016. Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008. Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016. literatura uzupełniajaca Grycman M, Beata Kaczmarek B. (2017) Podręczny słownik terminów AAC Kraków: Wydawnictwo Impuls. Goldstein S., Naglieri J.A., Ozonoff S. (2017), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, WUJ. Nosko-Goszczycka M. (2019) AAC dla każdego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm Barry M. PrizantTom Fields-Meyer, 2023 UJ Pisula Ewa „Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia” harmonia 2021 |
|
Uwagi: |
Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną wykład Test Ćwiczenia testy Kontakt: aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.