Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem - spektrum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-AUT-POD-N3>EROA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem - spektrum
Jednostka: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Prowadzący zajęcia:

mgr Dorota Wodnicka

Dane kontaktowe do wykładowcy:

dorota.wodnicka@wsge.edu.pl

dorotawodnicka205@gmail.com

Cel przedmiotu:

Celem przedmiotu jest pokazanie Studentom sposobu funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w społeczeństwie (ograniczenia, wyzwania, bariery). Przedstawienie metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi (i dorosłych) z ASD. Zaprezentowanie możliwości dostosowania warunków pracy, podstawy programowej oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego/przedszkolnego. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym/przedszkolnym.

Metoda - wykład:

Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Metody podające: wyjaśnianie
Metody podające: wykład
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Metody - ćwiczenia:

Metody niepodające: burza mózgów
Metody niepodające: dyskusja i dyskusja zaplanowana
Metody niepodające: prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Technika kształcenia na odległość: e-learning

Forma i warunki zaliczenia wykładu:

zaliczenie na ocenę - test

Formy i warunki zaliczenia ćwiczeń:

Zaliczenie na ocenę - aktywność merytoryczna
zaliczenie na ocenę - inne (w tym colloquium, realizacja projektów, etc)

Skrócony opis:

Przedstawieni Studentom sposobu funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi (i dorosłymi) z ASD oraz zaprezentowanie możliwości dostosowania warunków pracy do ich indywidualnych i rozwojowych potrzeb.

Pełny opis:

1) Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych i wspomaganie rozwoju dzieci.

2) Dzieci z ASD w placówce edukacyjnej (IPET, program rewalidacji).

3) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych.

4) Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

5) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin.

6) Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu.

Literatura:

1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.

2 .Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.

3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.

4. Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.

5. Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K2A_W01

w stopniu pogłębionym posiada wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

K2A_W05

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K2A_W08

posiada pogłębioną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i innych fundamentalnych dylematach współczesnej cywilizacji

Umiejętności

K2A_U01

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, interpretacji, syntezy i prezentacji informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł z punktu widzenia różnych problemów edukacyjnych

K2A_U07

ma pogłębione umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

Kompetencje społeczne

K2A_K01

potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych

K2A_K07

jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi danego zadania określonymi przez osobę prowadzącą zajęcia.

Student otrzymuje ocenę niedostateczną (2,0), gdy nie wykazuje dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną (3,0), gdy wykazuje większy niż niedostateczny, ale mniejszy niż dostateczny plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dostateczną plus (3,5), gdy wykazuje większy niż dostateczny, ale mniejszy niż dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą (4,0), gdy wykazuje większy niż dostateczny plus, ale mniejszy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę dobrą plus (4,5), gdy wykazuje większy niż dobry, ale mniejszy niż bardzo dobry stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5,0), gdy wykazuje większy niż dobry plus stopień osiągnięcia efektów uczenia się i uzyskuje od 90% do 100% sumy punktów na egzaminie/zaliczeniu/pracach kontrolnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wodnicka
Prowadzący grup: Katarzyna Gągała, Dorota Wodnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni roku akademickiego 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lukasek
Prowadzący grup: Katarzyna Gągała, Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości z edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum autyzmu

Pełny opis:

Tematyka wykładów

Zapoznanie z literaturą przedmiotu, tematyką, wymaganiami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie

Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych i wspomaganie rozwoju dzieci.

Diagnoza

Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Terapia (etapy terapeutyczne w terapii dziecka z autyzmem, systemy motywacyjne w terapii dziecka ze spektrum autyzmu)

Tematyka ćwiczeń

Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu.

Literatura:

Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń, Wydawnictwo GWP.

Budzińska Anna skuteczna terapia dziecka z autyzmem Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców GWP 2000

Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.

Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.

Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.

literatura uzupełniajaca

Grycman M, Beata Kaczmarek B. (2017) Podręczny słownik terminów AAC Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Goldstein S., Naglieri J.A., Ozonoff S. (2017), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, WUJ.

 Nosko-Goszczycka M. (2019) AAC dla każdego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm Barry M. PrizantTom Fields-Meyer, 2023 UJ

Pisula Ewa „Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia” harmonia 2021

Uwagi:

Rygor zaliczenia: zaliczenie z oceną

wykład

Test

Ćwiczenia

testy

Kontakt:

aleksandra.lukasek@wsge.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)